Pedda Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 När jag ska spela in elgitarr som jag har pluggat in i mitt mixerbord och använder klick så kan man höra att klicken har läckt in på inspelningsspåret! Mycket irriterande... Särskildt när en låt ska börja med en ensam gitarr i låten... :-) Kan man göra någonting åt detta? Är det nåt i mina inställningar någonstans? Jag spelar in i Cubase studio 4 och andvänder M-Audio studiophile 2496 som ljudkort. Tack på förhand!
Ken Kängström Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 När jag ska spela in elgitarr som jag har pluggat in i mitt mixerbord och använder klick så kan man höra att klicken har läckt in på inspelningsspåret! Mycket irriterande... Särskildt när en låt ska börja med en ensam gitarr i låten... :-)Kan man göra någonting åt detta? Är det nåt i mina inställningar någonstans? Jag spelar in i Cubase studio 4 och andvänder M-Audio studiophile 2496 som ljudkort. Tack på förhand! Plugga in lurar. ☺️
Ken Kängström Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Ha, ha! Visst! :-) Menar du att du får läck in i gitarrmickarna, eller ditt DAW spelar in "what you hear"?
Pedda Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Menar du att du får läck in i gitarrmickarna, eller ditt DAW spelar in "what you hear"? När jag linar min gitarr i mixerbordet och använder klicken i cubase och spelar in utan lurar. För det ska väl inte behövas när man linar. Då har klicken läckt in på inspelningsspåret.
Ken Kängström Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 När jag linar min gitarr i mixerbordet och använder klicken i cubase och spelar in utan lurar. För det ska väl inte behövas när man linar. Då har klicken läckt in på inspelningsspåret. Men då föreslår jag att du använder lurar när du spelar in så slipper du läcket.
Pedda Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Men då föreslår jag att du använder lurar när du spelar in så slipper du läcket. Ok. Tack, tack. Men hur kan det komma sig att det läcker tro?
Ken Kängström Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Ok. Tack, tack. Men hur kan det komma sig att det läcker tro? Jag antar att du kör distad gitarr, vilket märks mycket tydligare. Dina gitarrmickar plockar upp ljudet från din lyssning helt enkelt.
Pedda Postat 23 mars 2010 Trådstartare Postat 23 mars 2010 Jag antar att du kör distad gitarr, vilket märks mycket tydligare.Dina gitarrmickar plockar upp ljudet från din lyssning helt enkelt. Tusen tack. Då slipper jag bekymra mig för detta mer. :-)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.