Jump to content
Annons

Sången i stereo eller mono?


thomasengvall

Recommended Posts

När man spelar in sång, ska man spela in sången på en monokanal eller en stereokanal?

Använder Cubase och har normalt sett alltid spelat in sången på en monokanal, sedan lagt på eq, kompressor, reverb och delay.

Tills nu....

Då det slår mig att reverb och delay-effekter jobbar väl oftast i stereo och särskilt delay.

Förlorar jag inte bredden då jag har kört i mono på sången

Brukar givetvis panorera ut körsång och annat för att få bredd.

Jag tycker också att karaktären på sångljudet ändras något när jag lägger den på stereokanal.

Men hur ska jag tänka med lead-sången? Mono eller Stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förtydliganden:

När man spelar in sång, ska man spela in sången på en monokanal eller en stereokanal?

En mick => mono. Alltid.

Då det slår mig att reverb och delay-effekter jobbar väl oftast i stereo och särskilt delay.

Jag skulle snarare säga särskilt reverb. Monoreverb brukar låta lite 60-tal, medan monodelay inte är några konstigheter.

Förlorar jag inte bredden då jag har kört i mono på sången

Inte om du ser till att välja delay/reverb som stereoeffekt. Gör du det på en stereobuss händer det automatiskt. Och jag vet inte hur det funkar i Cubase, men i Logic kan man på en monokanal välja "mono -> stereo" när man lägger på en inserteffekt.

Jag tycker också att karaktären på sångljudet ändras något när jag lägger den på stereokanal.

100% inbillning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...