Jump to content
Annons

Grafik kort


Pekka

Recommended Posts

Med tanke på ett nytt dator inköp så undrar jag om grafik kortet, ska köra med upplösningen 1920-1080p (benq 24 tums ledskärm).

Så undrar jag vad det är det vettigaste/billigaste kortet man kan köra fullt ut med till win7 64bit??

Jag kommer inte spela något med denna, bara prodda musik.

Pc riggen kommer bestå av dessa delar:

I7 930, corsair h50 kylare

6gb ddr3 c8 corsair

gigabyte ga-x58a-ud3r

2 st wd black 500gb 32mb sata2

corsair nätagg på 650 eller 750watt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Jag resonerade ungefär på samma sätt när jag byggde min dvs att jag bara skulle göra musik med den så grafikkorten kunde vara billiga. Jag köpte två 7300 gs (dvs jag kan köra fyra skärmar) från Hongkong som kostade runt 300 spänn styck hem till dörren ink frakt. Nu har jag halkat in på att göra web tv (livegigs online tutorials i Logic etc etc) och då framgår det ju att det inte skulle vara fel med lite bättre kort. Mina funkar helt enkelt outstanding till musik och allt annat vanligt dator användande men lite sämre till det jag är intresserad av att göra nu.

Det jag menar är att man kanske ska ge grafikkorten lite större utrymme i budgeten från början så att man inte målar in sig i ett hörn i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo det är sant det var ju så jag gjorde och nu har jag för det första luskat ut hur jag ska få mina två att funka tillsammans på bästa sätt samt blivit van vid att kunna använda upp till fyra skärmar. Det resulterar ju i en del jobb och nya kostnader om jag vill uppgradera dom, det hade sluppit om jag gjort det på en gång. Jag gillade mina kort så mycket och iom att dom var noname och billiga som fan så tänkte jag jag köper två till i reserv.

Jag redogör bara för vad jag kom på iom att jag resonerade på samma sätt och när man lägger ut kanske 10 000 eller mer övriga komponenter så........

Off Topic:

Vi är ju vana vid att våra datorer fixar rubbet när vi gör musik, man kan köra hur mycket pluggar och spår som helst utan strul. När det gäller realtid grafik så är lite annorlunda faktiskt. Min q6600 går på 75% med alla kärnor igång och ca 10 grader varmare än vanligt även om jag inte har så mycket flashig grafik igång när jag sänder. Detta även att jag bara kan nå en upplösning på kanalen på 1280 * 720.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min laptop har detta grafik kort:ati x1700 256mb ddr2 och det funkar helt ok för mina ändåmål

Att välja kort har varit svårt för mig pga inte visste hur mycke kräm det behövs från kortet (i en vanlig pc) att det inte börjar lagga och så....men om jag kommer undan med ett 300kr kort (med 1080p upplösning) så är det ju bara bättre.

Använder mig av programmet "reaper" samt "flstudio" som rewire slav till detta ifall det undras:)

Link to comment
Dela på andra sajter

då vart det en beställing =) fan oxå...nu vart d jobbigt:P kostar en slant d här men det dryga är att vänta på att få hem detta:D

Gigabyte GA-X58A-UD3R

500GB Western Digital Caviar Black SATA II 2st

Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz XMS3-12800

Intel Core i7 930, 2.80GHz

PowerColor Radeon HD4350 512MB HDMI

Microsoft Wheel Mouse Optical, Black, USB

Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare

Lian Li Lancool PC-K62, Svart

Corsair TX 650W 80+

Samsung 22X DL SH-S223C dvd

Logitech Deluxe 250 Keyboard

Windows 7 Professional 64-bit Svensk OEM

Va tror ni, kommer man längre med detta jämfört med en laptop som har en intel core2duo 2ghz, 2gb ram, 160gb hd, 256mb sompelt grafik kort???

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Köpte burken förra veckan inkl skärm(som jag köpte härifrån)..så gick allt på 15500:-, o jisses...efter alla justeringar i win7 pro samt i bioset...släng dig i väggen laptop...hehe aja man kan ju alltid använda den till nå annat ..ex om man åker bort så har man ju den o leka med:)

ÄR super nöjd 😳 låtar som åt 80-90%cpu på bärbara äter nu bara ca 8-12%cpu:D

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det blir nåt liknande framöver men ett annat GA moderkort och andra grafikkort ska testa osx på det nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, kan ju säga såhär att om du inte lirar spel och vill använda 2 skärmar...denna räcker gott o väl (för mig).....var själv lite skeptisk mot denna grafik kort i början men det visade sig till slut och vara ett helt funkionellt kort för denna ändåmål...samt att den drar väldigt lite ström:) pc inkl skärm=160-180w ytterst lite klockad..

hmm...funkar inte osx på denna?

skål:)

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det gör det säkert men jag tror dom flesta som kör GA Kort till det kör med ett annat, dock inte hundra på det. Det funkar riktigt bra snudd sägs det. Funkar kanon på mitt GA EP45-DS3 q6600 (obs all programvara ink osx är köpt), sänder web tv med den just nu. Inga kulisser och programledaren är ful som fan hehe men ändå skoj så in i helvete. Leker lite med att göra inspelniongar i Logic online. Det bidde en liten snutt i går kväll igen, kör det just nu.

Kommer precis från Kjell och kompany ska testa deras Toshiba S20 full HD kamera för att se om den kan funka vettigt till web tv. För tillfället kör jag med en gammal analog kamera från 80 talet in i ett Black Magic Intensity Pro capture kort. Ska bara ladda batteriet på Toshiban

http://www.justin.tv/burninsven#r=w5COfwY~

Link to comment
Dela på andra sajter

hehe kikade in på sajten, du verkar ha det kul i studio iaf...det är ju det enda viktiga:) All verkar flyta på problemfritt , enligt det man ser 😮 samt att det lär bli en stor skillnad med hd kameran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...