Jump to content
Annons

Sång


Kiefz

Recommended Posts

Håller på att försöka lära mig sjunga lite grann och det går väll rätt bra.. men det är juh då så att jag har lite svårt med högre toner.. nu har jag rätt låg röst så det är nog inte allt för konstigt igentligen.. gissar att det inte finns så mycke att göra åt det mer än att träna vidare (eller är det någon som har några effektiva tips??) .. i alla fall det jag ingentligen vill fråga om är om det är någon som vet ungefär hur många toner en halvvältränad sångare vanligtvis brukar kunna ta.. utan att gå över i falsette.. skulle vara kul att veta.. hittade inget om det på google.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Brazil Jack (oregistrerad)

Studerar till skådespelare och har privatlärare i sång....

Du föds inte med en röst och sen pungt slut. Du kan med träning komma nästan hur lång som helst om du inte är helt tondöv. De fysiska nackdelarna eller fördelarna spelar inte så stor roll.

Jag har nyss arbetat fram ett nytt sound och det låter ungefär som Tom Waits "the piano has been drinking" tänk då på att jag inte har druckigt 488 tunnor whiskey (ännu), röker inte och är bara 22 år. Med andra ord. Allt går!!!! 😎

Med vänlig hälsning

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

ah jag gissar att två är mer rätt.. trodde faktist det var mer nämligen... tar nog ungefär två nu... lite beroende på hur mycke jag tar i och om jag tar i och om jag låter rösten brytas lite (säger man att rösten bryter föresten, om jag säger hårdrock som ledtråd så vet ni nog vad jag menar iaf) för då kommer jag ett nån ton högre än om jag försöker hålla det helt rent.. vet inte exakt hur högt jag kan gå.. men tror det blir typ ett runt ett b eller ett c ungefär..vilket inte är så högt.. lägsta är runt c det med... vilket är synd.. om det är svårt att lära sig gå mycke högre.. vill juh kunna sjunga lite 80tals hårdrock förfan =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Studerar till skådespelare och har privatlärare i sång....

Du föds inte med en röst och sen pungt slut. Du kan med träning komma nästan hur lång som helst om du inte är helt tondöv. De fysiska nackdelarna eller fördelarna spelar inte så stor roll.

Jag har nyss arbetat fram ett nytt sound och det låter ungefär som Tom Waits "the piano has been drinking" tänk då på att jag inte har druckigt 488 tunnor whiskey (ännu), röker inte och är bara 22 år. Med andra ord. Allt går!!!! 😎

Med vänlig hälsning

Daniel

ah får väll forsätta träna då =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Började medvetet träna sång för ca ett år sedan, har sedan dess utökat omfånget uppåt med ca 2, 5 halvtoner och kan nu sjunga två oktaver...ja, sjunga och sjunga, men det låter iaf 😉

Sen fuskar jag och använder Melodyne för att rätta till falsksången. Man kan även justera tonhöjden uppåt, men det tycker jag är jättefusk, kan jag inte ta en hög ton ska den heller inte vara med på mina demos, så det så! Fast å andra sidan...man kanske ska lägga på lite körstämmor...men leadsång, nej aldrig... eller... 😄

Det här kan kanske vara nåt för dig:

http://www.mindvoice.com/index.asp

Har inte testat så mycket själv, mest av lathet och tidsbrist, men du kanske tillhör den mer disciplinerade sorten? Min huvudsakliga sångträning får jag genom att sjunga i en kör där vi övar en gång i veckan och sjunger upp ca en gång i månaden. Sen sjunger jag en liten snutt varje dag, på helgerna kan det t o m bli två snuttar...

...övning ger färdighet...det låter mycket bättre nu än för ett år sedan...och då kan du tänka dig hur det lät då... 😄😄😄 men jag har himla kul när jag håller på...och det är ju liksom själva grejen!!!

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Link to comment
Dela på andra sajter

Började medvetet träna sång för ca ett år sedan, har sedan dess utökat omfånget uppåt med ca 2, 5 halvtoner och kan nu sjunga två oktaver...ja, sjunga och sjunga, men det låter iaf 😄

Sen fuskar jag och använder Melodyne för att rätta till falsksången. Man kan även justera tonhöjden uppåt, men det tycker jag är jättefusk, kan jag inte ta en hög ton ska den heller inte vara med på mina demos, så det så! Fast å andra sidan...man kanske ska lägga på lite körstämmor...men leadsång, nej aldrig... eller... 😉

Det här kan kanske vara nåt för dig:

http://www.mindvoice.com/index.asp

Har inte testat så mycket själv, mest av lathet och tidsbrist, men du kanske tillhör den mer disciplinerade sorten? Min huvudsakliga sångträning får jag genom att sjunga i en kör där vi övar en gång i veckan och sjunger upp ca en gång i månaden. Sen sjunger jag en liten snutt varje dag, på helgerna kan det t o m bli två snuttar...

...övning ger färdighet...det låter mycket bättre nu än för ett år sedan...och då kan du tänka dig hur det lät då... 😄😄😄 men jag har himla kul när jag håller på...och det är ju liksom själva grejen!!!

/Jan Olof

ah man får tacka för tipset.. vet inte om jag kan påstår att jag har så bra disciplin dock.. jag är ingen sån som kan öva för övningens skull.. men musik funkar rätt bra mest för jag tycker det är jävligt kul 🙂

min träning har hitills bestått av att skruva upp volymen på stereon och sjunga med för fulla muggar så gott jag kan.. funkar dock bäst i bilen eftersom man slipper klagomålen från grannana då.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

jag har inte så mycket "koll", men kan berätta om mina erfarenheter.

Det viktigaste jag har uppmärksammat är att vara avslappnad då man sjunger och att inte "ta i" för att komma upp. Då låter det ansträngt och skrikigt. Lär dig sjunga lågt eller "tyst" för behärskar man det är det mycket lättare att sjunga ut sen. Sen finns det massa teknik som "stödet" o att lära sig använda rätt mängd luft osv. En sida jag hittade som beskriver ganska teoretiskt hur rösten fungerar finns här:

http://medlem.spray.se/thesingingrealm/swedish

gå in under "artiklar"

En annan sak är att värma upp rösten ordentligt innan man sjunger, stämbanden är ju som muskler som behöver värmas upp precis som elitidrottare inför ett lopp. Annars e det bara köra på känsla, o egentligen inte tänka på att göra si o så, det är något man för öva upp till automatik.

mvh

sebastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Brazil Jack (oregistrerad)
pungt slut. Du kan med träning komma nästan hur lång som helst om du

Hahaha...PUNGt

(Sorry)

Fan!

Jag fattar inte vad jag tänkte på där. Men jag är rätt säker på att jag inte tänkte på samma sak som du 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!

jag har inte så mycket "koll", men kan berätta om mina erfarenheter.

Det viktigaste jag har uppmärksammat är att vara avslappnad då man sjunger och att inte "ta i" för att komma upp. Då låter det ansträngt och skrikigt. Lär dig sjunga lågt eller "tyst" för behärskar man det är det mycket lättare att sjunga ut sen. Sen finns det massa teknik som "stödet" o att lära sig använda rätt mängd luft osv. En sida jag hittade som beskriver ganska teoretiskt hur rösten fungerar finns här:

http://medlem.spray.se/thesingingrealm/swedish

gå in under "artiklar"

En annan sak är att värma upp rösten ordentligt innan man sjunger, stämbanden är ju som muskler som behöver värmas upp precis som elitidrottare inför ett lopp. Annars e det bara köra på känsla, o egentligen inte tänka på att göra si o så, det är något man för öva upp till automatik.

mvh

sebastian

ah tackar.. det stog det juh rätt mycke.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

eeeh.. huvudklang, passagio och bröstklang... vafan nu? använder man två olika sätt att sjunga höger och lågre toner på?? är jag lite förvirrad här.. har aldrig märkt att den "vanliga" rösten har märktbart två olika lägen på det sättet varken på någon annan eller mig själv..... att det skulle finnas någon övergång mitt i ton omfånget... eller är det jag som missuppfattat vad falsette är..?? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

min träning har hitills bestått av att skruva upp volymen på stereon och sjunga med för fulla muggar så gott jag kan.. funkar dock bäst i bilen eftersom man slipper klagomålen från grannana då.. :rolleyes:

Det är inget dåligt sätt. När jag började fick jag följande råd av Sven Bornemark (pappa till VG, GA och BB):

"Testa att ägna en eller två halvtimmar (paus emellan) om dan åt att öva sång på några olika låtar. Inbilla dej gärna att du är någon annan (Joe Cocker, Cornelis, Povel...). Härma och sjåpa dej. Testa olika volymer. Dra dej inte för att prova andra tonarter (lätt i Cubase). Någonstans där i sökandet hittar du säkert en sångstil och en attityd som känns rätt för dej, och så får du träning på köpet."

Det har hjälpt mig ganska mycket + Svens uppmuntrande heja-rop i mina första stapplande steg i hemstudioinspelningens fantastiska värld.

Jag har vrålat med Britney Spears, Klaus Meine, Elvis och Christer Sjögren i bilen, rätt bra att slippa störa omgivningen och så har man kul samtidigt...

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är väl egentligen att ha stöd från magen, och inte ur halsen... När man sjunger får man aldrig få ont i halsen.

Sen så är väl egentligen ett tips att kanske gå med i någon kör, där får man oftast lära sig grunderna i att sjunga "rätt", och dessutom så har man referens på hurpass bra man håller ton när man jämför med andra.

Och har man råd, så är väl det bästa att börja hos en sångpedagog 😉..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...