Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag undrar över hur man praktiskt går tillväga när man vill ha möjligheten att lyssna till sin inspelning/mix i olika högtalarsystem av olika kvalitet på ett smidigt sätt? Jag tänker alltså som så, att man i studion har någon typ av kontrollpanel där man snabbt och smidigt kan växla mellan till exempelvis 3 olika typer av monitorer/högtalare för att lyssna så att mixen håller i dyra studiomonitorer såväl som i ett par billiga datahögtalare. Tanken är att man ska slippa flytta runt mixen till olika platser för att jämföra, man ska kunna jämföra direkt på plats i studion medan man mixar genom att med bara ett knapptryck kunna växla mellan de olika högtalarsystemen.

Vad skulle man kunna använda för kontrollyta/panel till detta?

Tacksam för hjälp!

/Kim

Annons
Postat (redigerat)

Jag har aktiva monitorer o sub anslutna på monitor out på portan, det är väl likadant på ett ljudkort antar jag. Dessa tre högtalare tar ström från en egen skarvsladd med on/off-knapp på, lätt att slå av när jag bara vill ha ljud i lurarna.

Sen har jag en hemstereoförstärkare ansluten till stereo out på portan och högsmala golvhögtalare till den. Bra med det är att jag kan lyssna med både fullt på bas o diskant (många lyssnar alltid så) eller med tonkontrollerna neutralt. (många lyssnar alltid så!) Hörlurarna anslutna till hemstereoförstärkaren låter ju också olika beroende på hängmatte, eller flat på tonkontrollerna. Det ska funka att lyssna på bägge sätten, annars har jag skruvat fel.

Till samma stärkare har jag en stor JVC bergsprängare som tredje lyssning.

När det låter bra i alla tre systemen, även med full bas på bergsprängaren så har jag kommit ganska långt. Gött att ha tre olika system. Det vore ju dessutom enkelt att köpa ett annat beg par hemstereolådor, kanske av lite sopigare modell än de JBL jag har, och ansluta till speakers-b på stärkaren. Då får jag fyra olika system.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Mackie Big Knob kan det å lite till.

Jag har Genelec , Auratone , Sub och ett par behringer inkopplade i Big Knobben för att kunna växla mellan lyssning samt

givetvis köra talkback med sångbåset.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Tack så mycket för alla tips, är till jättestor hjälp! 😄

Visste inte att det fanns så många smidiga lösningar.

//Kim

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.