Jump to content
Annons

Högtalare som mic?


Joelbille

Recommended Posts

Godkväll på er!

Jag rotade lite i gamla trådar och hittade lite folk som hade byggt om/använt en högtalare som mic, det låter ju väldigt spännande. Jag hittade en gammal skräpig Creative baslåda i ett hörn som ju hade vart kul att testa hur den låter som mic på typ baskaggen.

Så hur gör man? Ska man in och löda, eller är det bara att köra högtalarens utgång till ljudkortets ingång? Det är en aktiv sub, (SoundWorks SW320), med ett RCA par ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Godkväll på er!

Jag rotade lite i gamla trådar och hittade lite folk som hade byggt om/använt en högtalare som mic, det låter ju väldigt spännande. Jag hittade en gammal skräpig Creative baslåda i ett hörn som ju hade vart kul att testa hur den låter som mic på typ baskaggen.

Så hur gör man? Ska man in och löda, eller är det bara att köra högtalarens utgång till ljudkortets ingång? Det är en aktiv sub, (SoundWorks SW320), med ett RCA par ut.

http://www.instructables.com/id/SPKR-MiK--...from-a-speaker/

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hmm... det där verkar ju som ett ambitiöst projekt. Jag läste i tråden https://www.studio.se/index.php?showtopic...hl=studiotricks

QUOTE(IDF @ 2008-03-13, 14:40)

"Ibland brukar jag löda på tele sladdar på subbbasar och använda som baskagge mick gjärna med ett subbbasfilter fast lyckades inte så bra förra gången. Men värt ett försök."

QUOTE(Manipulation @ 2008-03-13, 18:31)

"att använda en bashögtalare som mick framför bastrumma eller basförstärkare är ett gammalt knep inom dub och reggaemusik!!

jag byggde om en diskant till mikrofon för ett tag sen, och den lät skitskumt.. kommer inte ihåg exakt, men det var skumt ljud som fan!!"

Det verkade ju så enkelt! Klart det kan vara värt att sätta sig och skruva, men jag satt mest och funderade på om det var något man kan slänga ihop till imorgon bitti...

(ursäkta den sopa quotingen...)

EDIT: ändrade till rätt länk...

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner om när man på stenåldern tog ett par gamla lurar och kopplade in i stereon (telekontakt) och

"mickade" upp en akustisk gitarr genom att sätta lurarna på varsin sida om gitarrkroppen.

Funkade utmärkt. Trial and error.

Yes. Eller vrid dem 90 grader, ena luren över näsan, och den andra i nacken; sen är det bara att sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes. Eller vrid dem 90 grader, ena luren över näsan, och den andra i nacken; sen är det bara att sjunga.

Var ju bara tvungen att testa! Tog ett par skräpiga gamla lurar och provade. Det låter lite som genom en gammal telefon... det finns typ ingenting ovanför 700 hz. Kanske dyker det upp något sammanhang där det blir helt perfekt! Eller inte... Nu blev jag i alla fall sugen på att testa med lite gamla högtalare också... får blir en sväng till Claes Ohlson i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade även att köra genom en Danelectro Daddy O distpedal, (kändes ju som ett logiskt nästa steg, eller?) och nu börjar vi snacka! Låter precis som en riktigt skräpig radio från något världskrig någon gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...