Jump to content
Annons

Tascam US 122L problem


cashcow

Recommended Posts

Hej!

jag har precis skaffat ett tascam us 122L kort, fått en del problem dock.

det hackar emellanåt när jag spelar upp mp3 filer och när jag sitter i reason 4.

jag har installerat dom senaste tascam drivrutinerna och följt alla råd jag har

hittat, även den som finns här angående uppresning av windows xp.

jag laddade ner DPC latency checker och enligt den är de inga problem..

mina pc specs:

AMD athlon 64 X2 Dual 4600+,

2,41 GHZ 1.50 GB ram

XP Pro, Service pack 3

tacksam för bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
FreddySafari (oregistrerad)

Tjenare

efter 7 svåra år.... nåja ca 7 helkvällars sökande på nätet, skrivande på diverse forum, mailande mm har jag äntligen lyckats bli av med mitt sprakande !!!

Har precis investerat massor av pengar i ny PC, senaste Sonar, nytt midiinterface + diverse studioprylar. Vad händer, jo ett jäkla sprakande vid uppspelning. Det var ytterst nära att hela skiten åkte ut genom rutan....

Hur som... ditt problem är troligtvis detsamma. Uppstår i (Nya) PC med flera processorer.

Lösning:

Gå in i BIOS, välj menyn där du "redigerar" CPU.

Ändra "Enable Enh. Alt (C1E)" till DISABLE

Klart!!

Hoppas det här löser ditt problem.

/ Fredrik

http://forums.m-audio.com/showthread.php?4...-CPU-Throttling

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare

efter 7 svåra år.... nåja ca 7 helkvällars sökande på nätet, skrivande på diverse forum, mailande mm har jag äntligen lyckats bli av med mitt sprakande !!!

Har precis investerat massor av pengar i ny PC, senaste Sonar, nytt midiinterface + diverse studioprylar. Vad händer, jo ett jäkla sprakande vid uppspelning. Det var ytterst nära att hela skiten åkte ut genom rutan....

Hur som... ditt problem är troligtvis detsamma. Uppstår i (Nya) PC med flera processorer.

Lösning:

Gå in i BIOS, välj menyn där du "redigerar" CPU.

Ändra "Enable Enh. Alt (C1E)" till DISABLE

Klart!!

Hoppas det här löser ditt problem.

/ Fredrik

http://forums.m-audio.com/showthread.php?4...-CPU-Throttling

Det ska jag testa! Hoppas de funkar,

tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade de, men de löste inget. Det är inget knastrande ljud, utan ljudet e väldigt cleant när de spelas upp.

Problemet är snarare att de typ "laggar", stannar upp nån sekund sen fortsätter de. Jag testade att hooka in ljudkortet

i min tjejs laptop, o där spelades de upp utan lagg. Laptopen har ungefär samma specs som min dator.

Någon som har någon idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

tja,, jo jag har testat allt. uppdaterat drivers, tömt all onödigt på datan, optimerat...

de som e skumt är att musen laggar me, typ som datan laggar så fort ljudkortet är

ipluggat... skumt

nån som har något tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har samma problem, antar jag.

Ljudet sprakar, det stannar upp ett par få sekunder mitt i en inspelning. Ljud vid uppspelning försvinner under en viss tid, sprak hack osv.

Jag kopplar in ett miditech prokeys genom midi ingången också, helt plötsligt kan "in" signalen försvinna och jag måste starta om projektet eller hela programmet, en eller flera gånger. Ljudkortets diod visar att den tar in midi signal, men stapeln i Cubase rör sig icke som den ska göra då den får en midi signal.

Detta resultat får jag på min vanliga PC(3.4ghz singecore 2gb ram Intel 915 chipset) och på min MacBook Pro (nya chassit), men enbart när jag kör WIndows Xp på macbooken, det funkar bra när jag kör OSX.

Jag har även testat på min brors dator en Amd Processor och 4gb, där funkar det fin fint, förutom på bästa läget för ljudkortets egna inställning.

Dessutom har jag fått lämna in kortet en gång för lagning.

Inte är väl min stationärna dator för dålig för att palla lite cubase, det laggar ihop såfort jag har 2 audiospår å ett midi liksom.

Kollat även performance mätaren och den peakar inte, den är lugn.

Ny dator eller nytt ljudkort? Är min dator för kass?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
FreddySafari (oregistrerad)
Jag har också samma problem men har ett Gefore 6150 Le chipset

Blir tokig av att inte ljudkortet fungerar

Jag har eller hittar inte "Enable Enh. Alt (C1E)" till DISABLE i min BIOS.

Har du flera processorer?

Redigerat av FreddySafari
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är till nån hjälp, men... AMD har, eller hade åtminstone förut, nån cool'n'quiet-grej som ställde till det för USB-ljudkort. Det kunde man också avaktivera i BIOS. Sen kan man också uppdatera firmware i tascamkortet (jag har ett likadant) på Tascams hemsida. Alltså inte drivers, utan programvara i kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr hittar jag inte någon cool n quiet grej i BIOS, så jag antar att jag inte har den funktionen. Jag har testat att uppdatera firmware också men det gör ingen skillnad. Jag körde detta ljudkortet på min gamla dator vilket fungerade hur bra som helst, inget spark eller knaster på normal latency. Det är totalt knäckade. Tydligen är det hårdvaruinkompatibilitet som spökar, och det går inte att göra något åt det?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...