Jump to content
Annons

Modifiera min studio projects vtb-1


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Kan man modifiera en preamp på något sett?? ex byta kondensator eller något för att den ska ändra sin förmåga??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jag vet egentligen inte, har en vtb1 preamp som bara står, tänkte ifall man kunde göra nåt kul med den? några tips på modifieraingar?? har hört tt man kan byta kondensatorer men vad ger det för effekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet egentligen inte, har en vtb1 preamp som bara står, tänkte ifall man kunde göra nåt kul med den? några tips på modifieraingar?? har hört tt man kan byta kondensatorer men vad ger det för effekt?

Kanske kan börja att testa några andra rör eller kanske byta OP-förstärkare

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej! ja, har tänkt på det där med rör osv, men vet du vad för effekt det skulle ge av att byta kondingar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hmm. Allt går att modda. VTB1 är väl inte världens dyraste grej så det kan vara kul att leka.

Vill du har riktigt bra ljud så kan du ju börja med att höja matningsspänningen till röret. Det är ett "svältande" rör som sitter där som får alldeles för låg spänning. Det här är väl ingenting man gör som nybörjare så jag får väl varna för att rör mår som bäst vid sådär 150 till 200 Volt. Röret i VTB får nog lägre lägre spänning så det skapar så där härligt smutsig distortion. Men du behöver ju en ny nätdel då. Och du behöver byta en hel andra komponenter som inte tål så hög spänning, självklart en hel del kondensatorer. Och skall du få till ett bra ljud så kanske du vill byta ut IC-kretsarna på ingången mot transformatorer. Vi har en bra svensk tillverkare av transformatorer som heter Lundahl, du kan kolla på nätet. Han säljer väl inte till privatpersoner så du får leta lite efter en återförsäljare, men det finns. Räkna med att en bra ingångstrafo kostar kring 1500 kronor. Och riktiga rörgrejor har utgångstrafo också så det kan ju vara en ide att ta bort dem IC-kretsarna också då. Sen kan det väl vara dags att byta röret mot ett lite bättre, det är säkert allra billigaste modellen som sitter där. Och då återstår ju inte så mycket på kretskortet så du kan kanske välja att bygga nåt från grunden i stället. Gyraf Audio har rörstärkare som ser riktigt bra ut. Leta efter G9.

http://www.gyraf.dk/

Är det bara mindre ändringar så kan man alltid prova med att byta kondingar eller IC-kretsar. Men eftersom konstruktionen är som den är så skulle jag inte utgå från att det blir nån större skillnad. Kul kan man ju alltid ha förstås.

/ gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...