Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

TÀnkte frÄga er lite om hur ni anvÀnder er av "pitch bend" hjulet/spaken?

SjÀlv Àr ingen vidare pÄ att fÄ det att lÄta snyggt, fÄr det mest att lÄta falsk & elÀndigt.

Beror nog pÄ att jag sÀllan övar pÄ det.

Det Àr ju rÀtt trevligt nÀr man lirar gitarr pÄ klaviaturen att kunna fÄ tonerna att svÀnga..

Hur Àr ni sjÀlv?

AnvÀnder ni er av pitch bend ?

Och har ni tips att ge mig?

Annons
Postat
Hej!

TÀnkte frÄga er lite om hur ni anvÀnder er av "pitch bend" hjulet/spaken?

SjÀlv Àr ingen vidare pÄ att fÄ det att lÄta snyggt, fÄr det mest att lÄta falsk & elÀndigt.

Beror nog pÄ att jag sÀllan övar pÄ det.

Det Àr ju rÀtt trevligt nÀr man lirar gitarr pÄ klaviaturen att kunna fÄ tonerna att svÀnga..

Hur Àr ni sjÀlv?

AnvÀnder ni er av pitch bend ?

Och har ni tips att ge mig?

Gehör FTW! 😉

Postat

Har aldrig anvÀnt midi-gitarr, men nÀr man kör synt kan det vara kul att stÀlla hjulet pÄ tvÄ oktaver och gÄ loss ibland.

Postat
Gehör FTW! 🙂

VaddÄ gehör? Vad Àr det för nÄt..!?

Jag spelar efter skalor, Ă€r tondöv.. 😄

Jag ska trĂ€na pĂ„ pitchbend gehör... 😆

Postat (redigerat)

Ohh.. Jag Ă€lskar pitchbend och moodwhel . Har 2 olika lĂ€gen pĂ„ mitt pitchbend wheel.. Endera 1 oktav (12 semitoner) eller 2 heltoner (typ C till E). Kör bara med analogsyntar sĂ„ instĂ€llningnen Ă€r kĂ€nslomĂ€ssig.. Men herregud.. Pitchbenden Ă€r lika viktig för mig som svajen pĂ„ en Fender Strata.. 😄

Ta en koll pÄ

Redigerat av hegobald
Postat
Har aldrig anvÀnt midi-gitarr, men nÀr man kör synt kan det vara kul att stÀlla hjulet pÄ tvÄ oktaver och gÄ loss ibland.

2 oktaver! Ja, det har jag provat och det Ă€r skoj,, speciellt pĂ„ elgitarrer 😄

annars brukar standardinstÀllningen vara 2 toner pÄ PB. Och dÄ lÄter d lite mesigt,,

Postat

Missade du min lÀnk ovan eller???

2 oktaver! Ja, det har jag provat och det Ă€r skoj,, speciellt pĂ„ elgitarrer 🙂

annars brukar standardinstÀllningen vara 2 toner pÄ PB. Och dÄ lÄter d lite mesigt,,

Postat (redigerat)
Tycker det blir bra om man kan pictha en helton upp och ned.

Du kör bara heltonsskalor alltsĂ„? 😏

Vill lyssna pĂ„ din musik, den verkar intressant! 🙂

SkÀmt Äsido, jag gillar halvtonsbendar mer!

Redigerat av Guitarslayer
Postat (redigerat)

Kollade instÀllningen pÄ min Korg synt och dÀr kan man stÀlla in pitchen pÄ en oktav upp eller 5 oktaver ner.

Jag kollade in lÀnken nedan och han e grym med moogen...

Ohh.. Jag Ă€lskar pitchbend och moodwhel . Har 2 olika lĂ€gen pĂ„ mitt pitchbend wheel.. Endera 1 oktav (12 semitoner) eller 2 heltoner (typ C till E). Kör bara med analogsyntar sĂ„ instĂ€llningnen Ă€r kĂ€nslomĂ€ssig.. Men herregud.. Pitchbenden Ă€r lika viktig för mig som svajen pĂ„ en Fender Strata.. â˜ș

Ta en koll pÄ

Redigerat av Pmm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.