Jump to content
Annons

hur bra är en Mbox 2 Pro EGENTLIGEN?


Elephanttea

Recommended Posts

äger en Presonus Firebox. Spelar in singer/songwriter, behöver bara två ingångar. Spelar in elgitarrer genom Guitar Rig eller liknande, sång, och så ber jag kompisar spela in trumspåret i sina studion och sen klistrar jag in det. Mer behöver jag alltså inte, och för det ändamålet fungerar Fireboxen utmärkt.

Men jag vill testa ProTools, är nyfiken på programmet, så då blir det billigaste (och fortfarande användbart) en MBOX 2 PRO.

Känns märkligt att köpa en 5 år gammal produkt... samtidigt så finns det ingen annan ingång till ProTools...

är Mbox 2 Pro något att satsa på 2010?

eller ska jag hålla mig till PreSonus Firebox och köra Cubase?

tack för allt hjälp...

hälsningar,

Enver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja, det är väl det jag har förstått, att mickpreamparna inte är jättebra på Mboxen... men menar du att man kringår problemet genom att köra igenom andra preampar? blir inte ljudet försämrad ändå eftersom den förr eller senare går igenom Mboxen i kedjan?

om det är som du säger då löser det problemet... jag vill inte vänta tills MBOX3 kommer ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det är väl det jag har förstått, att mickpreamparna inte är jättebra på Mboxen... men menar du att man kringår problemet genom att köra igenom andra preampar? blir inte ljudet försämrad ändå eftersom den förr eller senare går igenom Mboxen i kedjan?

om det är som du säger då löser det problemet... jag vill inte vänta tills MBOX3 kommer ut...

Preamparna är inte dåliga i Mboxen, men vill du ha riktigt bra så finns det givetvis bättre. Du kan koppla in 2 extra preampar genom S/PDIF, och det försämrar inte kvalitén. Har preampen egen A/D så blir det bättre 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, det är väl det jag har förstått, att mickpreamparna inte är jättebra på Mboxen... men menar du att man kringår problemet genom att köra igenom andra preampar? blir inte ljudet försämrad ändå eftersom den förr eller senare går igenom Mboxen i kedjan?

om det är som du säger då löser det problemet... jag vill inte vänta tills MBOX3 kommer ut...

Preampen gör mer skillnad än vad AD/DA-omvandlarna i M-boxen gör tror jag.. dvs M-boxen kommer inte märkbart "försämra" ljudet om du kopplar in en extern preamp.

Ska du dock använda extern preamp så är det ju dumt att köpa en M-box, jag skulle isåfall istället titta på ett PCI-kort och sedan köpa en bra preamp till den. Detta är mitt tips:

M-Audio Audiophile 192

Du får ju dock köpa till ProTools M-powered, men detta PCI-ljudkort tycker jag är bättre än en M-box 😛 Speciellt om du ska ha extern preamp av bra kvalitet, onödigt att då köpa en m-box med inbyggda preamps som du ändå inte kommer att anväda,,, Dessutom förespråkar jag alltid PCI över USB, anyday :-P

Själv kör jag Delta 1010 (inte LT-versionen) som också är väldigt bra och stabilt. Tycker generellt M-audio's lite dyrare ljudkort är grymt stabila och bra.

Mvh

Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

99% av alla hemmapulare kommer inte att märka om dom spelar in med en API eller en Behringer preamp.

Ljudkvalité är inget man behöver oroas sig för idag. Du bör nog hellre oroa dig över din egna instats och att ditt rum kanske inte låter så ball.

Jag fokuserar på funktion. Att få nåt ur sig är viktigare än att grubbla huruvida en mickpreamp är bra eller dålig.

Du kommer troligen inte höra skillnad mellan preamparna på Mboxen och presonusen. Och hör du stor skillnad så har du troligen inte gjort rätt vid A/B testen.

Jag skulle istället oroa mig för att PT LE saknar automatisk delay kompensation, ett faktum som retar mig mig nåt ohyggligt. Och hade jag inte fått praktiskt erfara detta en gång under mix så skulle jag nog ha kört PT LE själv idag.

PT LE skiljer sig ganska mycket mot Cubase så omställnigen blir rätt rejäl om man inte jobbat med PT tidigare.

Vill du bara testa att köra PT så köp ett begagnat M-Audio 2496 PCI kort och ladda hem PT M-Powered demon. Ett beggat 2496 kostar 300-500 spänn på blocket.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lyssnade på dina grejer Elephanttea, grymma grejer du gör!

Lägg ned mer tid på sången så behöver du inte söka sångare. Du har en bra och spännande röst!

Jag gillar det du gör, hade jag varit en bättre sångare så hade jag mer än gärna hjälpt dig!

Sorry för lite off topic...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla svar! jag tror att jag börjar med att köpa en Mbox i all fall... såvida inte en 3:a släpps snart. Sen får jag vänta med att köpa coola Vintage Design preamps.

Tack, de låtarna på min myspace är rätt dåliga, jag har skrivit 10 låtar som är mycket bättre, men jag väntar tills de är färdigt mixade och så innan jag lägger upp de. och ja, min röst har blivit bättre, tack vare daglig övning, precis som allt annat.

Hälsningar,

Enver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...