Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Tänkte kolla om det är någon som gett sig på projektet att bygga in triggers i trummorna och köra via en modul? Är det ens någon mening med det eller går det lika bra att skaffa vanliga triggmickar? Helst vill man ju bara kunna koppla in trumman till modulen och sen köra ut genom PA / Lurar. Alltså slippa mickarna.

Har kollat runt lite och www.boomthery.com med sina Space Muffins verkar vara de enda som verkligen satsar på detta. De ljud- och videoklippen jag har hittat med folk som använder deras grejer tillsammans med tex TD20 låter extremt bra.

All hjälp uppskattas.

Ha de gött!

Annons
Postat

Clavias ddrum-grejer funkar också hur bra som helst, med sina röda trigmickar man fäster på sargen. Men det är bäst att dämpa skinnen med något då, annars kan det dubbeltrigga ibland, även om det är en inställningsfråga.

Postat
Clavias ddrum-grejer funkar också hur bra som helst, med sina röda trigmickar man fäster på sargen. Men det är bäst att dämpa skinnen med något då, annars kan det dubbeltrigga ibland, även om det är en inställningsfråga.

Själva tanken jag hade var att försöka blanda ett triggat och ett akustiskt sound men ändå behålla hela hela känslan av ett akustiskt set. Så om man kan undvika dämpning är det ju ett plus.

Har du nån erfarenhet av Rolands triggmickar RT-10? Dom verkar vara mer utvecklade än ddrum eller har jag fel?

Hade tänkt köra genom Roland TD20 för övrigt.

Postat

http://boomtheory.com/id3.html

Den här snubben har experimenterat med det här sedan början på 90-talet och då skrattade de stora tillverkarna åt honom. Men det verkar gå hyfsat för honom nu varje fall. Han är nog den som lyckats bäst med att behålla den akustiska känslan varje fall. Vet inte hur bra seten triggar dock. Coolt är det varje fall.

Postat (redigerat)
Har du nån erfarenhet av Rolands triggmickar RT-10? Dom verkar vara mer utvecklade än ddrum eller har jag fel?

Nope, tyvärr. Jag vet inte vilka som är bäst. ddrum-grejerna jag använt kom för ett bra tag sen, men jag tror att de säljer dem fortfarande. De ser i alla fall likadana ut än.

Spelkänslan behålls ju till stor del tycker jag, men man får som sagt gärna dämpa skinnen för att få stabilare triggning, och då ändras ju ljudet.

Redigerat av desvaenger
Postat (redigerat)

Du behöver inte nödvändigtvis stämma ner skinnen så mycket att du förlorar responsen. Du kan lägga på sådana speciella ringar som är till för att dämpa vibrationerna i skinnet, efterklangen osv.

Okey, ljudet ändras, men du får bättre känsla än digitalt trumset. Men eftersom du ska trigga så spelar det ju inte så stor roll.

Redigerat av Gäst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.