Jump to content
Annons

Frågor om att ersätta RCA-utgång med kabel


Nexus7

Recommended Posts

Om det inte finns RCA-utgångar på ett ljudkort och man ska köra med kablar istället har jag tre frågor:

1. Vad är det för kabel som gäller?

2. Vad kostar en sån kabel?

3. Gör kabeln att ljudet blir sämre?

4. I vilken UTGÅNG ska man koppla in kabeln om man nu inte har RCA utgång.

Jag förutsätter att ena sidan av kabeln är en RCA-hona?

Mvh och tack på förhand för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Om det inte finns RCA-utgångar på ett ljudkort och man ska köra med kablar istället har jag tre frågor:

1. Vad är det för kabel som gäller?

2. Vad kostar en sån kabel?

3. Gör kabeln att ljudet blir sämre?

4. I vilken UTGÅNG ska man koppla in kabeln om man nu inte har RCA utgång.

Jag förutsätter att ena sidan av kabeln är en RCA-hona?

Mvh och tack på förhand för hjälpen!

Jag förstår inte frågan riktigt...

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken ser ut att passa i ditt ljudkort?

Jag håller precis på att välja ut ett ljudkort och jag undrar då om jag behöver RCA-utgångar eller ej...

Från förstärkare på stereon går en kabel med en svart och en röd RCA-kabel som ska pluggas in antingen på mitt framtida ljudkort elelr till en kbale som går till mitt framtida ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller precis på att välja ut ett ljudkort och jag undrar då om jag behöver RCA-utgångar eller ej...

Från förstärkare på stereon går en kabel med en svart och en röd RCA-kabel som ska pluggas in antingen på mitt framtida ljudkort elelr till en kbale som går till mitt framtida ljudkort.

kanske en dum fråga... men.. ska du spela in signalen från din stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Inte från FRÅN förstärkaren utan TILL. Det är viktigt att hålla isär ingångar och utgångar.

Ljudkort som antingen RCA eller telejack kan du använda. Vilka ljudkort har du tittat på?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta ljudkorten har teleutgångar. I så fall ska du leta efter kablar som är tele i ena änden, och som du säger, RCA-hona i andra änden. Om du ska ha ut ljud till förstärkaren vill säga. Välj inte ljudkort efter om det finns RCA-utgång eller inte, utan efter vilka funktioner du är ute efter. Sen använder du kablar som passar ändamålet istället.

Men jag antar att din RCA-kabel går att ta loss från förstärkaren också. Då är det bättre om du köper kabllar som är tele -> RCA-hane istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte från FRÅN förstärkaren utan TILL. Det är viktigt att hålla isär ingångar och utgångar.

Ljudkort som antingen RCA eller telejack kan du använda. Vilka ljudkort har du tittat på?

Jag funderar på att köpa M-Audio Delta 1010LT. Men den verkar redan ha RCA-utgångar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=44513

http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

🙂 Oj oj, nu har jag klantat till det. Jag har fått hem mitt 1010LT nu. Jag hade missuppfattat en grej. Kabel mellan ljudkort och stereo, det är inga rca-hanar som går till ljudkortet utan såna stora bauta hanar som är på bilden nedan. Så de passar inte i ljudkortet! Måtte det finnas en adapter som gör att bautahanar blir rcahanar så att jag kan koppla in stereoförstärkaren...?

Mvh

Nexus7

det finns ju adaptrar för att ändra från rca till tele.

GPR-101.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

För att tydliggöra...

1010LT har rca-honor.

Min stereoförstärkare har rca-honor.

Min kabel är rca-hane i ena änden (som jag kopplar till stereo)

och Tele-hane (tidigare kallad bautahane) i andra änden. Behöver nu få denne änden att konvertera till rca-hane. Eller ska jag ha en helt ny kabel? Tror den är ganska fin den jag har.

🙂 Oj oj, nu har jag klantat till det. Jag har fått hem mitt 1010LT nu. Jag hade missuppfattat en grej. Kabel mellan ljudkort och stereo, det är inga rca-hanar som går till ljudkortet utan såna stora bauta hanar som är på bilden nedan. Så de passar inte i ljudkortet! Måtte det finnas en adapter som gör att bautahanar blir rcahanar så att jag kan koppla in stereoförstärkaren...?

Mvh

Nexus7

Redigerat av Nexus7
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Bra att den här frågan tas upp faktiskt. Jag tror det finns en hel del som sitter och kliar sig i huvet och undrar om det verkligen finns en sladd som passar då det är RCA på både in- och utgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
en rca-hane <-- --> rca hane kabel?

Eller kan det vara motorvärmarkabel han menar? Vad tror du? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag köpt en rcahane/rcahane-kabel på teknikmagasinet (39:90 kr). Jag har kopplat svart rca kabel mot svart aux-ingång, röd rca kabel mot röd aux-ingång. På kortet har jag kopplat vit audio output rca mot svart rca-kabel och röd audio output rca mot röd rca-kabel.

Iinget ljud! Men kopplar jag över från aux till cd på stärkaren så får jag ljud. Vad har blivit fel?

Eller kan det vara motorvärmarkabel han menar? Vad tror du? 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Fixade det själv! Testade ett annat par rca-honor från kortet. Fråga mig inte varför de funkade.

Tack till alla som har hjälpt mig!! 😮

Nu har jag köpt en rcahane/rcahane-kabel på teknikmagasinet (39:90 kr). Jag har kopplat svart rca kabel mot svart aux-ingång, röd rca kabel mot röd aux-ingång. På kortet har jag kopplat vit audio output rca mot svart rca-kabel och röd audio output rca mot röd rca-kabel.

Iinget ljud! Men kopplar jag över från aux till cd på stärkaren så får jag ljud. Vad har blivit fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...