Jump to content
Annons

Sweetwater


Analogfreak (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Jag ska investera i ett par 421:or.

http://www.sweetwater.com/store/detail/MD421/

Vad kommer den totala kostnaden att bli?

Blir det i slutändan samma kostnad som hos Thomann och i Sverige?

Dollarkursen

Borde bli 2x299xDollarkurs + 25% Moms på priset (med frakt och försäkring inräknat i priset) + tull, vilket jag tror är 6% på mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Borde bli 2x299xDollarkurs + 25% Moms på priset (med frakt och försäkring inräknat i priset) + tull, vilket jag tror är 6% på mickar.

inte + amerikansk moms när man beställer härifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

inte + amerikansk moms när man beställer härifrån?

Nej. Amerikansk moms gäller bara i samma delstat som varan säljs i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte svensk moms som gäller, det är väl Sales Tax ifrån den staten man köper den.

Det är väl bara inom EU det är moms?

PS: Köpte en Demeter baspreamp från Guitar Pro i Tyskland - det visade sig vara billigare att köpa den därifrån

än hos Demeter i U.S.A. p.g.a av fraktkostnaden.

Så kolla noga innan du beställer.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte svensk moms som gäller, det är väl Sales Tax ifrån den staten man köper den.

Det är väl bara inom EU det är moms?

PS: Köpte en Demeter baspreamp från Guitar Pro i Tyskland - det visade sig vara billigare att köpa den därifrån

än hos Demeter i U.S.A. p.g.a av fraktkostnaden.

Så kolla noga innan du beställer.

Nej, det är inte sales tax, det är svensk moms som gäller, i o m att du räknas som privatimportör. Inom EU

gäller också moms, men många varor är istället tullfria.

I USA räcker det med att du handlar från grannstaten för att det ska bli momsfritt. Har beställt från USA ett par ggr,

och jag har aldrig betalat sales tax.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är inte sales tax, det är svensk moms som gäller, i o m att du räknas som privatimportör. Inom EU

gäller också moms, men många varor är istället tullfria.

I USA räcker det med att du handlar från grannstaten för att det ska bli momsfritt. Har beställt från USA ett par ggr,

och jag har aldrig betalat sales tax.

Jo, det är möjligt, men 25% betalas inte till säljaren i USA utan efter varan är tullad här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag gjorde en skärmdump från Tullverkets hemsida där man kunde räkna ut vad kostnaden blir. Men av nån anledning går det inte att ladda upp bilder i den här kategorin. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är möjligt, men 25% betalas inte till säljaren i USA utan efter varan är tullad här.

Ja. 25% är den svenska momsen. Den amerikanska brukar ligga runt 10%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jomen, det är väl 6 % på elektronik, som läggs på priset och sen kommer momsen på.

Be att säljaren skriver "Antikviteter" på paketet. 😑

Men 421:an är ju antik så det ska väl inte vara nåt

problem. 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det här blir ju inte lätt att räkna ut vad tullavgiften blir på en mick 😑

http://www.tullverket.se/sokordao/t/tulloc...2cc8000927.html

Först och främst hade jag kollat så de är beredda att skicka

micken till dig i sverige. De stora kedjorna och butikerna är mycket restriktiva med att sälja

vissa typer av varor över atlanten. Hur det är med mickar vet jag inte, men med flera stärkare,

gitarrmärken, pedaler, ljudkort etc. har de en deal med tillverkaren som förbjuder dem att

sälja till Europa. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

När man lagt en vara i varukorgen och klickar på checkout så kommer det upp adressfält man ska fylla i. Där man väljer land så är det inte fritext utan en rullgardin med en lista på¨länder där Sverige finns med så jag utgår ifrån att dom skickar hit då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst hade jag kollat så de är beredda att skicka

micken till dig i sverige. De stora kedjorna och butikerna är mycket restriktiva med att sälja

vissa typer av varor över atlanten. Hur det är med mickar vet jag inte, men med flera stärkare,

gitarrmärken, pedaler, ljudkort etc. har de en deal med tillverkaren som förbjuder dem att

sälja till Europa. Tyvärr.

International Shipping:

Due to manufacturer restrictions, we are limited in what we can ship outside of the United States. Please call us to find out if the item(s) you are interested in can be shipped internationally. The following are exceptions to this policy (some restrictions apply for these destinations):

Puerto Rico

US Military addresses (i.e. APO and FPO addresses)

Locations that use a US Postal ZIP Code, such as Guam, The Virgin Islands, etc.

Call your Sweetwater Sales Engineer at 1-800-222-4700 for more information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Då blir det absolut billigast att köpa den i Sverige ändå. Sennheiser kör kampanj på MD421 men MRH-kedjan säljer den till listpris i alla fall. Vill man köpa 421:an för kampanjpris i Sverige så får man vända sig till andra butiker. Pratade med Sennheiser-nordic senast idag. Deluxe Music säljer den för 3500:- vilket är billigare än Thomann. 😄

MRH säljer den för 6165:- och då jag nämnde för dom att Sennheiser kör kampanj på micken så vägrade dom ändå sälja den under listpris. Sennheiser tycker det var märkligt av MRH att göra så och sa att det finns seriösa butiker utanför MRH och jag fick tips på några.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Även hos Andreasson Musik och MUG skulle MD421:an kosta kring 3500-3600.

Men de MRH-anslutna butikerna står fast vid listpriset. Fick höra idag av en säljare som hoppat av MRH-konceptet att de MRH-anslutna butikerna inte är intresserad av att sälja produkter från distributörer som inte är MRH-anslutna. Personalen får tydliga order av sina chefer att de ska sälja det som kommer från sina egna distributörer, dvs Luthman och TTS / Svensk musik. Därför kör inte MRH kampanj på Sennheiser eftersom man istället vill sälja Beyerdynamic.

Utvecklingen är tragisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även hos Andreasson Musik och MUG skulle MD421:an kosta kring 3500-3600.

Men de MRH-anslutna butikerna står fast vid listpriset. Fick höra idag av en säljare som hoppat av MRH-konceptet att de MRH-anslutna butikerna inte är intresserad av att sälja produkter från distributörer som inte är MRH-anslutna. Personalen får tydliga order av sina chefer att de ska sälja det som kommer från sina egna distributörer, dvs Luthman och TTS / Svensk musik. Därför kör inte MRH kampanj på Sennheiser eftersom man istället vill sälja Beyerdynamic.

Utvecklingen är tragisk.

Helt klart. Håller på och jagar en sweet deal på ett par Adam A7 och ett Digidesig Eleven Rack till studion, och det är

ta mig tusan som om butikerna ringer till varandra och kommer överens om exakt samma, patetiska,

"paketpris".

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Helt klart. Håller på och jagar en sweet deal på ett par Adam A7 och ett Digidesig Eleven Rack till studion, och det är

ta mig tusan som om butikerna ringer till varandra och kommer överens om exakt samma, patetiska,

"paketpris".

Han berättade vidare Musikbörsen vill få mer kontroll över den svenska marknaden genom att svälja 4-sund.

Det är ju bara att titta här vilka som är dyrast så fattar man ju att MRH är den i särklass girigaste kedjan som inte gynnar någon konsument

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14530

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...