Jump to content
Annons

Att tänka på inom DJ:ing


Brainy

Recommended Posts

Hallå!

Har fått ett erbjudande om att vara DJ på ett 16+ "Disco", och vill gärna ha utförliga tips på vad jag behöver, både i inköpsväg som mjukvaruväg.

Hur bär jag min lättast åt, bör jag fixa flera egna remixes? Tips och lite förebyggande feedback skulle var extremt vänligt att få ta vara på 😛!

/Brainy91

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det absolut enklaste och billigaste är att DJ:a digitalt. Har du redan en laptop behöver du bara köpa till en DJ-kontroll.

Till exempel:

http://www.numark.com/stealthcontrol

http://www.m-audio.com/products/en_us/TorqXponent.html

http://www.hercules.com/uk/DJ-Music/

Till en sådan medföljer så gott som alltid ett program till datorn som kan matcha låtarna, tempo och tonhöjd och låta dig lägga på enklare effekter och göra loopar. Allt du behöver göra är att ladda in de låtar du vill spela i det programmet. Allt för lågupplösta MP3-filer kan dock vara bra att akta sig för om man vill att det ska låta riktigt bra. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack för det 😄

Får väl införskaffa en sån DJ-kontroll!

Jag jobbar på remixes, för man vet aldrig var detta kan sluta ☺️

Nåt mer, låtval kanske?

Funderar på en fusion mellan vad JAG tycker är bra och vad mitt CROWD gillar, låter vettigt? Mycket är ju magkänsla, hur är stämningen osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad det gäller låtval, så har jag märkt att folket oftast går igång bättre på låtar de själva känner igen (även ifall dessa låtar är jävligt uttjatade!)

Tex:

Timbaland: The Way I Are

Michael Jackson - Billie Jean

David Guetta - Love Is Gone

Black Eyed Peas - Boom Boom Pow

Justin Timberlake - Sexyback

osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande låtval och dylikt kan det vara bra att ha tänkt till lite innan. Till exempel underlättar det om man har gjort lite research och pratat med arrangören om vad som brukar gå hem på golvet och vilka som förväntas komma.

Är det det äldre 'schlager-publik' som vill stå och gapa med i sommar-tider eller indie-kids som vill höra det senaste från de brittiska öarna. Sedan gäller det såklart att kunna blanda in eget tycke och smak på bästa sätt, men kanske undvika att spela sex pistols på en hip-hop klubb, även om 'God save the queen' är för jävla härlig.

Lyssna mycket på musik, blandade stilar och nytt och gammalt. Leta aktivt, glöm MTV, internet är bra. Samla på dig testa och lär dig vad som fungerar. Det enklaste sättet att etablera sig är såklart att spela sådant som folk vill höra men ska du uppnå någon typ av stjärnstatus så gäller det att nischa sig, hitta en egen stil, bli bra på den och ligga i framkant.

Edit:

Jag har själv bara provat M-Audio Xponent, och den fungerar utmärkt. Lätt att lära sig osv. Länk på thomann:

http://www.thomann.de/se/maudio_torq_xponent.htm

Redigerat av sewn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar återigen för alla tips. Jo man måste ju ha några säkra kort att ta till när peppen försvinner!

Har tittat runt på olika DJ's-toplist osv. mycket på toplistsen har ju inte riktigt nått Sverige, men man får väl anta att det är just MIN roll att etablera ny housemusik 🙁

Appropå DJ-kontrollen så har jag tittat in en Hercules DJ Console MK2, begagnad. Är den nåt att ha? Behöver ju inte ha proffsutrustning i nuläget kanske:P?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har personligen som sagt bara provat M-Audio Xponent men kan ge det generella tipset att om du har som målsättning att bli seriös kan det vara bra med något att växa i och inte gå direkt på det billigaste och mest grundläggande. Då kanske du tröttnar eller måste byta upp dig snart. Detta sagt utan värdering av de nämnda produkterna eller tillverkarna.

Ett bra sätt att jämföra produkter, om du själv inte har koll på alla funktioner eller tillgång till produkterna i butik osv kan vara att söka och kolla runt på youtube. Där finns en uppsjö av olika 'tutorials' och 'reviews' på flera olika kontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det du kan göra är att blanda me va du tycker och va folk tycker. Ta med ganska mycket "mainstream" som david guetta etc. Men House brukar gå hem många gånger men om de är 16+ bör du ta mycket som spelas på radion tyvärr alltså. De kan ju va annorlunda mixxar men huvudsaken är att folk känner igen det. Det går hem om du märker att dansgolvet svackar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
UnequalEquation (oregistrerad)

En riktig DJ kör hårdvara enligt mig, ingen PC-mixning.. PC-mixning är Djandets Dance Eejay Markoolio ungefär...

Link to comment
Dela på andra sajter

UnequalEquation (oregistrerad)
Usch ja, Carl Cox är ju ingen riktig DJ. 😛

Jämför med DJs som spelar CD eller Vinyl, tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jämför med DJs som spelar CD eller Vinyl, tack 🙂

Ja, en Magnum .44 fungerar så mycket bättre i dagens krigsföring än vad en automatkarbin gör!

Eller vänta nu? 😆

Du kör efter tycke och ekonomi.

Här kommer lite tips för ditt första gig! Just du verkar ha haft det, men jag tror att de flesta som kommer och tittar in här ska ha sitt första gig snart!


  •  
  • Först och främst har du en rätt schysst åldersgrupp som brukar kunna svälja det mesta. Det finns inget värre än en laddning halvberusade 18-20 som tror att alla djs vill stå och spela Markus Krunegård och Arctic Monkeys. Radiohits går hem!
  • Även om du inser att du lirar We no Speak Americano för fjärde gången den kvällen, så kommer publiken vara för upptagna med att ha kul och festa. En bra låt tåls att köra flera gånger per kväll, med lite mellanrum dvs. ☺️
  • Jag ska inte ljuga, första giget kan vara ett helvete! Början kan vara krångel samt mitten. Men resten av det är världens roligaste. Du kan ju ha fått rötägg till publik som hellre står ute och röker. Inte såå mycket du kan göra åt det oavsett vad du spelar!

Exempel:

- Början: "Vad ska jag spela? jag provar den här!"

- Mitten: "JAG HAR SPELAT ALLA MINA LÅTAR JAG TOG MED MIG, VADIHELVETE SKA JAG GÖRA?!"


  •  
  • Upprepa då ditt mantra: Flippa inte, en bra låt tåls att köra flera gånger! 🙂
     


  •  
  • När du väl kommit in i det, tänk gärna mer längre fram vad du kan tänkas vilja spela, tänk inte bara nästa låt, utan låten efter den, den skulle du kunna spela efter om du skulle få hjärnsläpp!
  • Och jag lämnar dig med ett sista tips. Var inte rädd för att tömma golvet. Även om du tycker att låten du spelar är världens bästa, så kanske inte 16+ tycker att din Hardcore-techno är världens bästa. Men det får du aldrig veta om du inte provar. Du behöver inte stå och spela låten i 6 minuter igenom med alla breaks, uppbyggnader osv. utan förbered dig på ett klipp på högst 2 min, sen vidare till nästa radiohit. Antingen går folk, och då har du testat och vet. Eller, så plötsligt har du ett 60tal ungdomar som dansar som aldrig förr. Bättre känsla än att leverera musik för människor som dom dansar till är svårt att hitta. Men folket kommer alltid tillbaka! 🙂
  • Önskningar? Dom är oundvikliga utan säkerhetsstängsel, och ibland ovärderliga! Låt folk önska. Lyssna, le, var jävligt trevlig. Säg inte att du inte vill spela något, utan dra till med något som
    "Åh nej, shit, jag glömde att ta med den idag, men den är så jäkla bra den låten!" Och mena det såklart. 😉
    För har du en publik som tycker du är otrevlig och arrogant, glor dom snett på dig, och går ut, speciellt ungdomar. Men se till att aldrig lova något som du inte vill spela. Du har inte sålt din själ. Vill du inte spela Macarena, vill du inte spela Macarena. Se bara till att göra det smidigt!

ps. Och se fan till att röra på dig lite, ingen tycker om en dj som står och glor, tittar ner i decksen/datorn eller klappar händerna lite halvdant och tittar på klockan. Dansar inte du, dansar oftast inte publiken. 😉

http://www.youtube.com/watch?v=QiCOmqvWUaw

Den här killen har du lite att lära av. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tack för alla tips folket!

Min debut blev lite försenad, men nu är det dags. Har en spelning om några veckor, och har nu: Laptop (Traktor), och ett mixerbord, och såklart; en massa musik. Har övat nu ett tag, och känner mig säker.

Nåt mer jag behöver tillägga i utrustningsväg eller nåt mer bra tips mer än att se ut som gubben i videon. (Grym gubbe!) ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips folket!

Min debut blev lite försenad, men nu är det dags. Har en spelning om några veckor, och har nu: Laptop (Traktor), och ett mixerbord, och såklart; en massa musik. Har övat nu ett tag, och känner mig säker.

Nåt mer jag behöver tillägga i utrustningsväg eller nåt mer bra tips mer än att se ut som gubben i videon. (Grym gubbe!) ☺️

Ah kul! Är det kontroll du har till Traktor?

Ja, det som kan tänkas är att alltid ha med sig extra kabalge, ta allt du kan hitta, du vet aldrig när du kan behöva det. Mer än det är svårt att säga såhär på rak arm! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lättaste är ju att stänga av det´, japp 🙂

Jag har en kontrollenhet, japp! En Behringer BCD 3000 som jag kom åt begagnad. Sladdar ja, man får iaf ta med nåt som man kan ha som backup. Vet inte än hur högtalaranläggningen ser ut, men den är nog relativt stor. Ska dit och rigga innan iaf! Viktigt angående musiken är väl att ha hög bitrate på låtarna. Något mer jag måste tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lättaste är ju att stänga av det´, japp 🙂

Jag har en kontrollenhet, japp! En Behringer BCD 3000 som jag kom åt begagnad. Sladdar ja, man får iaf ta med nåt som man kan ha som backup. Vet inte än hur högtalaranläggningen ser ut, men den är nog relativt stor. Ska dit och rigga innan iaf! Viktigt angående musiken är väl att ha hög bitrate på låtarna. Något mer jag måste tänka på?

Gå på toa innan, kan till och med vara bra att ha koll på någon längre låt - alternativt ha två färdigmixade låtar som du kan köra ifall det kniper - för du kommer säkerligen behöva gå någon gång och det kan vara svårt veta hur långt tid det kan ta. Håll koll på volymen, det är lätt att det drar iväg efter en stund, men försök hitta en bra volymnivå tidigt och håll dig där och se till att det inte lyser rött så det distar. Jag skulle även tipsa om öronproppar, har kört med det själv dom senaste gångerna nu och det funkar faktiskt ganska så bra. Det är väldigt mycket skönare efteråt också. Annars det vanliga, se till att du kan dina låtar (hur dom börjar och slutar t.ex), försök håll någon röd tråd bland det du spelar och spela även sånt du gillar. Annars blir det waka waka och we no speak americano hela kvällen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan grej slog mig, tror ni mina utgångar och ingångar in i mixern räcker? Har sett "fetare" ljudkablar, och något sånt uttag har jag ju inte... Bifogar en bild:

BCD3000_back.jpg

Det är ju lagom pinsamt om man kommer med utrustning som inte ens kan kopplas in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vad det är för ljudsystem. Bra och välanvända mixers på klubbar (som DJM-700) har XLR-utgångar, men det finns RCA till XLR-kablar man kan använda om det behövs. Om det är något mixerbord mellan dig och ljudsystemet funkar RCA bra. Så förhoppningsvis ingen fara. Men kolla upp det innan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat på klubbar och fester sedan 80-talet och ännu aldrig varit med om att PAt bara har xlr-ingångar.

Hade lite problem för ett par lördagar sedan när vi hade DJM-300-mixer och två aktiva högtalare(?, utan förstärkare i alla fall). Var ett av tre ljudsystem den kvällen (vi spelade på innergården) så dom andra två "riktiga" systemen hade det ju inte varit några problem med. Löste sig i alla fall till slut genom att vi luskade fram RCA->XLR-kablar. Så hända kan det allt, men är det ett ordentligt ljudsystem så är det ju lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Så, då var mitt första stora gig avklarat. Det gick rätt ok om jag får säga det själv. Hade bara en liten kris. Traktor kraschade mitt i spelningen, men lyckades köra vidare 1,5 h, med mitt kraschade Traktor. Dessvärre funkade inte alla funktioner, så fick köra mycket mer manuellt med synken osv. Men bra att varit med om en sådan sak också! Tipsen var ovärderliga, och bugar och bockar ännu en gång 😄

Mvh

Brainy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt... vad hände? varför kraschade programmet?

Kör du pc eller mac?

Jag kör PC. Jag vet faktiskt inte, men något hände iaf. Men lyckades styra upp det iaf. Man måste kunna hantera svåra situationer, och det gjorde jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör PC. Jag vet faktiskt inte, men något hände iaf. Men lyckades styra upp det iaf. Man måste kunna hantera svåra situationer, och det gjorde jag 🙂

Har samma problem. Kör senaste updaten av Scratch Duo (1.2.6) i W7 x64, och programmet kraschar närhelst det vill. Får köra det i OSX tills de fixat en stabil version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...