Jump to content
Annons

Piano och flygel


wallof

Recommended Posts

Hej!

Behöver rådgivning från någon som har testat och verkligen vet…

Jag ska inverstera i ett par (i mina mått mätt) fina mickar som i första hand ska användas för studioinspelning av flygel. ( Mer åt ett jazzbetonat sound, men det skadar inte om de har fler användningsområden.)

Jag har läst på detta och i andra forum och försökt finna bra jämförelser mellan olika mikrofonmodeller och fabrikat, men det känns svårt när man kommer upp i denna prisklass. Dessutom verkar det inte vara så många som spelar in akustiskt piano längre och mycket handlar ju om vilket typ av ljud man gillar.

Som det känns nu ligger ett stereopar av AKG C414 XLS nära tillhands.

I samma prisklass kan man köpa 2st Neumann TLM103, men vad jag hört av dessa innan så har de lite för vass topp i min smak. (?) Kollar man på olika tillverkares hemsidor och guider får man också lite tips, men det känns fortfarande som en för dyr ”chansning”.

Mycket beror förstås på uppmikningsteknik och akustik.

Rummet jag ska spela in i är ett (ovanligt) missionshus med öppet till nock, limträbalkar och trägolv, uppskattningsvis ca 5-6meters tackhöjd i mitten och 2,60 ute i kanterna. (Inga bänkar eller annat ”skräp” i vägen, däremot en liten beklädd estrad .)

Tanken är att ta det säkra före det osäkra och mika på några olika sätt för att sedan välja i mixen. Jag får givetvis prova mig fram vad som låter bäst, men det blir både ”närmikning” och ett par rumsmickar en bit ifrån för att ta in lite mer av rummets klang.

(kolla detta klipp så förstår ni vad jag menar:

).

Nu räcker tyvärr inte budgeten till ett stereopar av Neumman U87, men efter att ha lyssnat på Claes Holmerups förträffliga mikrofontester ( Claes Holmerups testinseplningar ) föll jag för ett stereopar ADK Vienna som nu är beställda – En ren chansning, jag är amatör, men det jag uppskattar är den mjuka toppen. ( Sorry Claes, ska handla av dig en annan gång 😮 )

Längre bort i rummet har jag tänkt att placera 2st Line Audio CM3.

Men vad ska jag ha inne i flygeln? (…och hur låter C414/TLM103/ADK Vienna om man använder dem på samma sätt som U87 i klippet? Tror ni mina ADK kan funka bra där?)

”Less is more” brukar man ju säga, och jag håller ofta med om det… Anledning till att jag vill mika på många olika sätt är för att olika låtar ska få olika karaktärer. En del av musiken är renodlad pianomusik utan kompinstrument, och då tycker jag det är snyggt ett mer rumsbetonat ljud. Andra låtar är mer åt jazz/popp-hållet och då krävs det närmikning...

Tidigare har jag bara gjort demoinspelningar med billiga grejer, så detta är ett stort steg för mig. Är jag helt snurrig eller tror ni det kan bli bra?

( Som mikrofonförstärkare har jag 2st 2kanaliga Neve kopior av högsta kvalité (Green Pre) och en 4kanalig RME. )

Tacksam för idéer och svar!

MVH / Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tillhör dom få som avskyr alla varianter av 414 micken.. 😉

Om du söker på forat så kommer du att hitta att jag tycker att Röde K2 är ett bra alternativ till U87 för en 5e-del av priset, speciellt om man byter ut röret till något bättre!

Sedan hade jag nog satt stormembranarna ute i rummet och ett par LA CM3 inne i flygeln.. Är rummet och instrumentet något så när bra tar man ju gärna något rundtagande en bit ifrån instrumentet (sällan en njure) och en liten njure som CM3 närmickat... Nu är jag igentligen ingen vän av närmickat eftersom det i mina öron ALLTID låter konstlat! Men det är ju ett sound som många Jazzpianister verka rikta sig mot... Men en hyfsat prisatt mick som jag tycker funkat bra innanför locket på en flygel är DPAs 4091, men den är rundtagande så det är kanske inte allas smakriktning!

Handlar man hos Thomann får man ett par av varje (K2&4091) och har pengar över till nya rör och ett par CM3 för vad en U87a kostar! 😆😄😮 :o

/ptr

Redigerat av ptr
Link to comment
Dela på andra sajter

DPA har en ganska bra guide till hur man kan micka flygel. Man behöver ju inte använda deras dyra mickar om man inte vill - utan kan använda idéerna i alla fall.

http://www.dpamicrophones.com/en/Microphon...ikingPiano.aspx

Hur de placerade mickarna:

http://www.dpamicrophones.com/en/Microphon...0Placement.aspx

Min spontana tanke är att ju fler mikrofoner man blandar in, desto lättare är det att dra på sig fasfel och andra problem. Som ptr säger, rundtagande mikrofoner tar upp väldigt fint (om miljön tillåter dem) - så två rundtagande mikrofoner kan nog vara bra.

Personligen tycker jag om när man får med instrumentets övriga ljud, dvs. tangentnedtryckningar och pedalerna också. Gärna lite pianopalls-knarr - men det är kanske bara jag. 😆

Redigerat av Nightfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på artiklar:

http://www.soundonsound.com/sos/apr09/arti...rightpianos.htm

http://www.soundonsound.com/sos/jan08/arti...ording_0108.htm

Mycket info och med ljudfiler.

Är det en enstaka inspelning du tänker dig, glöm inte kolla om du kan hyra eller låna mickar. Det borde till exempel inte kosta mer än 150 kronor per dag att hyra till exempel en U87. Du hinner hyra många dagar för inköpskostnaden. Kolla till exempel här:

http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?pag...show&id=134

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för era idéer. Som sagt, jag är amatör och behöver alla råd jag kan få.

Jag håller med dig Nightfly, hammare, dämmare och pianopall är en del av helheten.

Ska kolla vidare på länkarna du skickade.

Det som kanske uppfattas lite rörigt är att jag alltså ska spela in samma instrument med två helt olika typer av ljud beroende på låtarna. Jag gillar både det ”konstlade” och det narturliga, allt beroende på vilken musik vi talar om.

Men att ha rundtagande mikar ute i rummet låter ju helt klart vettigt!

När det gäller instrumentet har jag bra koll då jag är utbildad pianotekniker, men där stannar också erfarenheterna. För många år sedan var vi med skolan på Sveriges Radio och fick en snabb kurs i mikrofonteknik för flygel, men vi fick aldrig tid till att spela in och jämföra skillnaderna mellan olika typer av placeringar. Jag har försökt snappa upp så mycket så möjligt av andras erfarenheter och testat en del själv med grejerna jag har idag…

Men att använda CM3 för närmikning (Jazz sound) har jag en rädsla för… Blir det inte himla tydligt och vasst? Jag vet inte om jag verkligen vill höra ”verkligheten” i förstärkt form om det är ett "modernt" jazz ljud jag vill uppnå… Här har jag nog en önskan om att ”burra” till det lite. Onaturligt mycket bas, lite rassel ifrån dämmare&hammare, och en mer ”silkeslen” diskant. .

Däremot så verkar ju Röde K2 (som rundtagande) ett lockande alternativ vid placering enligt klippet… Tack för tipset ”ptr”.

Gunnar: Kanon bra idé att hyra grejer, har tänkt tanken men viste inte vad jag kunde få tag i grejer! 🙂 Jag ska räkna lite på det. Länkarna är också bra. Var inne där igår kväll.

MVH / Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har CM3, och de är ganska bra men absolut inte så bra att du ska ha dem till själva närmickningen under flygellocket. Där ska du sätta det dyraste krutet du skaffar. Jag kan nästan lova att du får med betydligt mer rumsakustik i den lokalen än vad du tror, därför ska du ha ett par fina mickar under locket, K2 är säkert bra. Jag spelade in en flygel i en kyrka nyss, och oj vad kyrkakustiken kom med trots närmickning. Jag satte två CM3 under flygeln på ca 15 cm från botten. Pianissan ville kunna stänga locket ibland för att få svagare ljud beroende på om hela kören eller bara en sjöng. Ska du spela in på fyra spår kan det vara en idé att köra två dyrmickar ovan strängarna och två CM3 på undersidan. Då kan du mäta avstånden också så det blir lika långt till strängarna både på ovan och undersidan.

Har du tänkt köra med bara fyra mickar så gör så, och skippa rumsmickarna, du kommer garanterat att få med jättemycket av rum och applåder ändå, troligen kommer du att tycka att det tom blir för mycket av rummet även utan rumsmickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt nyligen och lyssnade på olika mickar för flygel. Beställde då earhworks demoskiva där man kan lyssna på deras egna pianomickar jämförde med 414, SCX25, dpa 4011, B&K 2007 och dpa SMK 4061 och måste säga att alla mickarna lät bra, men earthworks mickar andades! Så för min del så kommer nog ett par sådana mickar inhandlas för ändamålet i framtiden.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...