Jump to content
Annons

Göra sin bas bandlös?


josundlo

Recommended Posts

Annons

Vet inte, men i en intervju i ett nummer av "International Musician" från i slutet av 70-talet berättar Jaco Pastorius hur han gjorde. Jag vill minnas att han plockade bosrt banden och fyllde i groparna med Plastic Padding! Skojade han, tror Ni? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Du kan lämna i basen i någon musikaffär och be dom slipa ner banden till samma höjd som greppbrädan så blir den som en bandlös.

Link to comment
Dela på andra sajter

...fyllde i groparna med Plastic Padding! Skojade han, tror Ni? 🙂

Hehe, undrar faktiskt. Men joslundo, varför vill du banda av din bass? Är det inte bättre att införskaffa en som är bandlös orginal istället? 🙂

I alla fall, en bekant bandade av sin Aria och fyllade hålen med plastiskt trä (plastic padding produkt). Han fick göra det i flera omgångar för spackel har en tendens att "sjunka" med tiden. Efter upprepande fyllningar och slipningar (både torr och våt) lackade han slutligen greppbrädan med epoxy på sprayburk. Slitaget på greppbrädan kan bli ganska tufft så en "skyddslack" är nog inte fel...

Se till att skaffa så mycket info du kan innan du ger dig på basen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Sett en sida med några killar som kört jaco-stilen på en fender.

googla på fretless och jaco pastorius så borde du väl träffa mål.

Annars är det väl bara att slipa på. Och om du inte vill att det ska skorra så köp kontrabassträngar.

EDIT: googlade lite - han verkar ju tillochmed ha ett eget forum. Kolla den fjärde länken, verkade bra.

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Under min lilla jacoperiod (alla bassister har väl haft en sån!?) tog jag en kökskniv och bände loss banden på en gammal gibsonkopia. Brydde mig inte ens om att spackla igen för det funkade faktiskt förvånandsvärt bra ändå. Sen att det såg förjäkligt ut är en annan femma.

Det är lättare än man tror att intonera på en bandlös bas. Dels har man ju märken efter banden (om man nu bandat av en bandad), och dels tränar man upp detdär otroligt snabbt så det sitter i fingrarna. Går inte att jämföra med kontrabas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skaffade mig en bandlös för inte så länge sen. De första dagarna, kanske veckan så vart man ju helt knäckt över hur surt det lät. Men med tiden så gick det bara bättre och bättre. Så det är bara en övningssak. 😄

Fast för tillfället så ligger min bandlösa i hundra delar ute i garaget så så mycket spelande på den blir det inte just nu. ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...