Jump to content
Annons

Tips på bra MIDI-klaviatur...


DeStroYeR

Recommended Posts

Funderar på att skaffa ett MIDI-klaviatur till att göra musik med i datorn (tänkte FL Studio) och började kolla runt lite för ett tag sedan. Då jag är ny på detta är jag inte säker på vilka tillverkare som gör keyboards i bra kvalité. Rattar är ju alltid användbart då det är lättare att kontrollera olika funktioner i olika mjukvaror.

Den första jag kollade på var en UMX49 som jag beställde från billebro.se då man får med lite mjukvara + att den har inbyggt MIDI-interface eller nåt i den stilen. Sen ringer de 4 dagar senare och säger att den inte finns i lager. Nåt fel i databasen. Så börjar man om igen. Nu kollade jag på ett M-Audio Keystudio 49i då min storebror sa att de gjorde bra ljudkort. Han håller på mycket med musik, kan tilläggas. Men man blir lite velig, dock.

Utan att dra ut på det så mycket mer kan jag säga att jag blev grymt sugen på ett Behringer UMX490 av samma anledning som den första jag kollade på. Men den har visst inte lanserats/släppts ännu. Kommer tydligen i början på Mars. Skulle föredra ett med 49 tangenter men 61 går också bra, antar jag. Det ska ju givetvis låta bra och kännas hyfsat bekvämt när man spelar.

Jag tänkte mig nåt mellan 1400-2000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kan rekommendera M-audios keystation 61 som vår gitarrist köpte nyligen via dv24. Tror han gav 1200 spänn - inklusive frakt.

http://www.dv247.com/computer-hardware/m-a...keyboard--23345

Hmm. Den verkar dock inte ha något inbyggt midi-interface...eller? Sen var det ju det här med rattar. Jag vill inte verka kräsen men det skulle nog vara jobbigt att sitta och pilla med musen på virtuella rattar.

Redigerat av DeStroYeR
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Jag har en fråga angående Behringer UMX490. Det är såhär att jag har en sån här hemma och kör den med logic. Men väl inne i logic funkar inga rattar eller någonting. Och hur får man tag på dessa VST:s som påstås ska finnas med? Måste man installera någonting på sin mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Nocturn från Novation. Billigt och stadigt med bra svar i tangenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej.

Jag hade tänkt köpa mig ett ljudkort och klaviatur till min PC (Acer Aspire 5943G) men som också ska vara kompatibelt till en mac (vill kunna använda logic senare).

Ljudkort sitter jag å tittar på, men klaviatur har jag inte hunnit komma så långt på - så jag tänkte be om tips här.

Det optimala hade varit en keyboard (med vägda tangenter) som jag kan ha att spela "vanligt" på, d.v.s inte spela in. En sådan keyboard hade varit fantastisk med transpose-knappar! Denna keyboard ska gå att koppla in till ljudkortet och spela in via MIDI.

Någon som har tips? har ganska stor budget, men jag hade väl tänkt allt från 500-2.500:-

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

klaviatur till min PC (Acer Aspire 5943G) men som också ska vara kompatibelt till en mac
Så länge klaviaturen är class-compliant (dvs. följer standard) funkar den i såväl Windows som Mac, och då behövs inte ens installeras någon drivrutin.
Det optimala hade varit en keyboard (med vägda tangenter) som jag kan ha att spela "vanligt" på, d.v.s inte spela in.
Hur menar du?

Om du kopplar klaviaturen till datorn kan du spela datorns mjukvaruinstrument från klaviaturen oavsett om du trycker på inspelning eller inte.

Men - om du tänkte spela utan att ha den inkopplad till datorn, då tror jag att du snarare söker ett elpiano med inbyggt MIDI-interface.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jag gillar Nocturn från Novation. Billigt och stadigt med bra svar i tangenterna.

Jag har novation 25SL MK2 och maken till uselt svar på tangenterna finns inte. Jag har samma klaviatur från fatar i ett sl161. Enormt mycket bättre svar. Mitt novation har speciellt svårt med svaga tryckningar. Men med sl161 finns det möjlighet att justera kurvorna. Det går inte med 25sl. Men automap funktionerna är det enda jag tycker fungerar i cubase så jag behåller den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå? Någon där? Skulle föredra lite fler tips om det går för sig. 😛

http://www.thomann.de/se/behringer_ucontrol_umx_610.htm

har själv denna; http://www.thomann.de/se/behringer_ucontrol_uma_25s.htm

men kan inte spela så det räcke för mej med 25 tangenter. det fungerar bra har anslagskänsliga tangenter det följer med vst pluggar och sample players. du kopplar den till datorn och tex logic, cubase el dyl, väljer ett ljud där. går ej att spela fristående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...