Jump to content
Annons

TEST: GMFs hotrail ljudklipp


sage590

Recommended Posts

Eftersom jeg sett flera som letar efter en vettig Humbucker i singelciolformat lägger jag upp ett ljudklipp med GMFs hotrailclone.

I mitt tycke låter den bättre än originalet.

Dessutom kostar den bara 395:-

http://www.filedropper.com/gmftestsage590

Inspelat på en japanstrata(Sigma från 70-talet) genom POD in i datorn.

Inga effekter utom lite reverb och lite delay på sista delen.

Mycket nöje.

fråga gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul och höra! Är inte så såld på Pod:en tyvärr, men det verkar som pickup:en gör ett bra jobb ändå. Har du GMF hotrailen vid stallet bara och vanliga single coil vid mitt och hals? Hur har du gjort med pottarna, har du bytt dem eller kör du på 250K?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog miljöskadad, det första jag tänkte var att "det där låter ju Pod:igt", utan att ha läst att du lirar på en Pod. 😄 Låter ju OK, fast det hade varit rätt intressant med en a/b-jämförelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog miljöskadad, det första jag tänkte var att "det där låter ju Pod:igt", utan att ha läst att du lirar på en Pod. 🙂 Låter ju OK, fast det hade varit rätt intressant med en a/b-jämförelse...

Testet är ju mest till för att visa att det inte låter skit, trots att det är billiga mickar.

För 395:- kan man chansa. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Den Seymore duncan hotrail jag hade gick att koppla singelcoil om man satte dit en brytare så att de två hoptvinnade tåtarna från micken blev jordade. I stället för brytare använde jag stratans ena tonkontroll typ baklänges, alltså med tonkontrollen på fullt var det full humbucker, när jag vred den bakåt blev ljudet steglöst mer och mer singelcoil, faktiskt enormt användbart. Med mycket vråldistar påslagna fick jag gitarr enatt ge ifrån sig det värsta tuggande metalljudet med tonkontrollen backad till ca 8. Med fullt på potten liksom kvävde sig micken lite grann.

Att ha helt singelcoil gav inte så snyggt ljud, men med tonpotten ungf halvägs och volymen likaså blev det snygga cleana ljud. Och inget extra tillfört surr.

Ett tips värt att prova, man behöver ju inte böka dit några extrabrytare heller. Jag körde med stratans orginal 250 kohm pottar

Link to comment
Dela på andra sajter

Testet är ju mest till för att visa att det inte låter skit, trots att det är billiga mickar.

För 395:- kan man chansa. 🙂

Nej, det är faktiskt inte alls farligt... Humbuckersound åt folket i kristider, helt enkelt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis...

GMFs rail går också att splitta. (4 tåtar)

Går att göra mycket kul med en coilsplit. 🙂

Smart tips med steglös "blendpot".

När jag hade coilsplitten på tonkontrollen kändes det lite som en steglös loudnessratt där det verkligen hände saker när man gasade på strax före soloversen. (de 15 soloverserna 😄 ) Med switchen i fjärde position, och med en "normal" mittmick blev det också en mängd olika ljud.

De ljud jag använde minst var nog de i bägge ändlägena, fullt blev för dovt, svårt att göra sig hörd genom trummisens och basisten dån, och helt singelcoil i tunnaste och pipigaste laget.

Så om man inte kopplar splitten på tonkontrollen kanske man ledsnar på micken, helt i onödan? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...