Jump to content
Annons

Fruqlear

Recommended Posts

Annons

Vilket Cubase, typ av ljudkort osv...? Vanliga interna ljudkortet?

Räcker det inte med en midikanal åt gången då eller ska du köra instrumentet i racket?

Skapar du ett instrumentspår så kan du ju bara köra ett åt gången men lägger du ditt VSTi i racket så kan det ju spela upp flera saker samtidigt om du har ett som stödjer det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket Cubase, typ av ljudkort osv...? Vanliga interna ljudkortet?

Räcker det inte med en midikanal åt gången då eller ska du köra instrumentet i racket?

Skapar du ett instrumentspår så kan du ju bara köra ett åt gången men lägger du ditt VSTi i racket så kan det ju spela upp flera saker samtidigt om du har ett som stödjer det.

Cubase 5

Ljudkortet som finns i datorn

Jag vill använda olika VST plugins

Använder ingen rack

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 5

Ljudkortet som finns i datorn

Jag vill använda olika VST plugins

Använder ingen rack

Ok, eftersom det ändå bara funkar på midi 1 som du säger så FUNKAR det ju...

men som jag sa så måste du ju ha ett instrument i "racket", tryck F11 så ser du vad jag menar eller gå till "Devices" och "VST Instruments" och lägg ett instrument där.

1. Instrumentspår:

Du kan se alla inserts direkt precis som ett audiospår men du kan bara ha ett instrument åt gången.

2. Lägga VSTi:t i racket:

Du kan använda upp till 16 olika ljud i samma synt men du ser inte inserts på samma sätt eftersom du använder midispåren och får en Stereo out för själva instrumentet...som ligger I racket.

Förstår du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, eftersom det ändå bara funkar på midi 1 som du säger så FUNKAR det ju...

men som jag sa så måste du ju ha ett instrument i "racket", tryck F11 så ser du vad jag menar eller gå till "Devices" och "VST Instruments" och lägg ett instrument där.

1. Instrumentspår:

Du kan se alla inserts direkt precis som ett audiospår men du kan bara ha ett instrument åt gången.

2. Lägga VSTi:t i racket:

Du kan använda upp till 16 olika ljud i samma synt men du ser inte inserts på samma sätt eftersom du använder midispåren och får en Stereo out för själva instrumentet...som ligger I racket.

Förstår du?

Jag har testat alla channels men endast channel 1 fungerar, det har ingenting att göra med vilket instrument (F11) jag använder!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat alla channels men endast channel 1 fungerar, det har ingenting att göra med vilket instrument (F11) jag använder!

Vilken synt/instrument pratar vi om och använder du Instrumentspår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa synthar bl.a

Fungerar som sagt i channel 1 men byter jag channel slutar ljudet fungera...

(Jag skriver in noter för att lyssna)

Vad menar du med instrumentspår?

Har du verkligen lagt ner sextusen spänn på en programvara som du inte ens klarar av att hantera eller läsa instruktioner för de mest elementära funktionerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa synthar bl.a

Fungerar som sagt i channel 1 men byter jag channel slutar ljudet fungera...

(Jag skriver in noter för att lyssna)

Vad menar du med instrumentspår?

Alltså...nu tar vi det här sakta och fint.

Som någon skrev innan: Har du köpt hela Cubase 5 och det här är ett problem? Du har verkligen satsat tror jag...? No offense...

Vill du spela upp ljud från en synt har du i stort sett två val i Cubase:

Instrumentspår:

Högerklicka till vänster om utrymmet där alla midispår och det ligger för att skapa ett nytt spår, det fixar du va?

Där har du midispår, audiospår, FX-effekt-spår osv...? DÄR kan du skapa ett "Instrument track" vilket är ENA sättet att få fram ljud.

I dialogen som kommer upp kan du välja synten du vill ska spela upp det du ritar in eller spelar.

VST Instruments:

Tryck F11 så får du upp ett "rack" där du har tomma slots från början, klicka i en av dem och välj synt så laddas den in och du får välja om du vill skapa ett miditrack för att sen kunna ha det kopplat till synten i racket. I vänsterkanten har du ju info om spåret ifråga och där väljer du att koppla midispåret till synten om det inte redan är gjort.

När du gör på det här sättet kan du använda flera instrument i samma synt, vilket förutsätter att den är "multitimbral" dvs den klarar att spela upp kanske flöjt, violin och trummor samtidigt, totalt upp till 16 olika ljud/instrument?

När jag frågar om du använder instrumentspår är det för att OM du gör det, så HAR du bara en kanal. Du kan bara ha ett instrument åt gången eftersom man kan säga att det är ett kombinerat audio/midi-spår, du har ju synten i spåret liksom. Minns inte på rak arm nu om du ens KAN ändra kanal men om du bara har ett instrument på ett spår, VARFÖR ska du ändra till en annan kanal???????

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså...nu tar vi det här sakta och fint.

Som någon skrev innan: Har du köpt hela Cubase 5 och det här är ett problem? Du har verkligen satsat tror jag...? No offense...

Vill du spela upp ljud från en synt har du i stort sett två val i Cubase:

Instrumentspår:

Högerklicka till vänster om utrymmet där alla midispår och det ligger för att skapa ett nytt spår, det fixar du va?

Där har du midispår, audiospår, FX-effekt-spår osv...? DÄR kan du skapa ett "Instrument track" vilket är ENA sättet att få fram ljud.

I dialogen som kommer upp kan du välja synten du vill ska spela upp det du ritar in eller spelar.

VST Instruments:

Tryck F11 så får du upp ett "rack" där du har tomma slots från början, klicka i en av dem och välj synt så laddas den in och du får välja om du vill skapa ett miditrack för att sen kunna ha det kopplat till synten i racket. I vänsterkanten har du ju info om spåret ifråga och där väljer du att koppla midispåret till synten om det inte redan är gjort.

När du gör på det här sättet kan du använda flera instrument i samma synt, vilket förutsätter att den är "multitimbral" dvs den klarar att spela upp kanske flöjt, violin och trummor samtidigt, totalt upp till 16 olika ljud/instrument?

När jag frågar om du använder instrumentspår är det för att OM du gör det, så HAR du bara en kanal. Du kan bara ha ett instrument åt gången eftersom man kan säga att det är ett kombinerat audio/midi-spår, du har ju synten i spåret liksom. Minns inte på rak arm nu om du ens KAN ändra kanal men om du bara har ett instrument på ett spår, VARFÖR ska du ändra till en annan kanal???????

Om du undrar så måste jag använda fler channels för att kunna använda flera VST instrument samtidigt...

Kan tillägga att VST instrumenten inte fungerade innan jag installerade ASIOFORALL 2v, och innan det "meckade" jag ganska mycket i Cubase för att lyckas få ljudet att fungera.......Kanske gjorde någon inställning då som kan ha orsakat problemet.....Kommer dock inte exakt ihåg vad jag gjort...

Redigerat av Fruqlear
Link to comment
Dela på andra sajter

ot:

Svara på frågan.
Har du verkligen lagt ner sextusen spänn på en programvara som du inte ens klarar av att hantera eller läsa instruktioner för de mest elementära funktionerna?

det var han som ställde frågan och borde inte du också svara -.-

ot: det finns säkert en enkel förklaring läs igenom instruktionen så ser du nog felet 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du undrar så måste jag använda fler channels för att kunna använda flera VST instrument samtidigt...

Kan tillägga att VST instrumenten inte fungerade innan jag installerade ASIOFORALL 2v, och innan det "meckade" jag ganska mycket i Cubase för att lyckas få ljudet att fungera.......Kanske gjorde någon inställning då som kan ha orsakat problemet.....Kommer dock inte exakt ihåg vad jag gjort...

Ja, men skapa ett spår med ett instrument eller en synt på och sen en till?

Funkar inte det?

Kolla så att instrumentet är det som spåret är ruttat till...kopplat till.

Kan göra en skärmdump...önskar du kunde visa hur det ser ut...om det går?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske så enkelt, att de VSTi du försöker använda inte är multitimbrala...? Om de inte är multitimbrala så måste du köra en instans av synten per midikanal som du vill köra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske så enkelt, att de VSTi du försöker använda inte är multitimbrala...? Om de inte är multitimbrala så måste du köra en instans av synten per midikanal som du vill köra.

Jag vill bara använda ett ljud per synth...

Men vill jag köra flera synthar samtidigt går ju inte det eftersom ljudet endast fungerar i kanal 1.

Men jag vet att det ska fungera att byta kanal och få ljudet att fungera vilken kanal jag än använder 1-16

Redigerat av Fruqlear
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara använda ett ljud per synth...

Men vill jag köra flera synthar samtidigt går ju inte det eftersom ljudet endast fungerar i kanal 1.

Om syntarna inte är multitimbrala så kan du inte köra flera olika midikanaler från en instans av synten.

Om du däremot plockar in samma synt i nästa VSTi-slot också så att du har två instanser av den, så kan du köra med en midikanal från den andra också. Den blir valbar i Inspectorn som xxx(2) på Output - och eftersom den hanteras som ett annat separat VSTi, så kan den midikanalen också ställas till kanal 1.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det ut när det fungerar...

post-23472-1264891843_thumb.jpg

Och byter jag kanal blir det inget ljud...

Jo, men när jag frågade så visste du inte vad racket var, men nu visar ju bilden att du HAR synten i racket???

Och om synten bara kan spela ett ljud åt gången så kan du ju bara köra den på ett spår i taget.

Och då skulle du lika gärna kunna skapa ett instrumentspår istället för att lägga den där du lagt den nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är smidigare att lägga alla VSTi i racket och köra med vanliga midispår, så att man har koll på de olika delarna och kan skilja mellan mididelen och audiodelen, på samma sätt som om man kör med externa syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är smidigare att lägga alla VSTi i racket och köra med vanliga midispår, så att man har koll på de olika delarna och kan skilja mellan mididelen och audiodelen, på samma sätt som om man kör med externa syntar.

Jo, det enda som är bra om man är ovan är väl att man kan få fram alla Inserts direkt vid sidan om spåret kanske när man kör Instrument track.

Men håller med dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...