Jump to content
Annons

Ljudkort med DSP


bernu

Recommended Posts

Hej,

Jag är ute efter att skaffa ett ljudkort som kan hjälpa min dator med tunga VST instrument som tex SampleTank, BFD, The Grand m.m.

Jag kör en P4 2,6Ghz med 1GB DDR RAM och ett ESI WaveTerminal 192M

Det kansk till och med finns någon bra lösning via FireWire så att man skulel kunna köra med den bärbaradatorn?

Tack på förhand!

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

JAg skulle vilja påstå att just de pluggarna du nämner är inte su tunga för processorn utan kräver mest mycket intern minne och/eller en snabb hårdisk. Det finns en löösning jag vet om med DSP kraft genom fire wire. Men den är grymt dyr och hjälper inte för någon av de pluggarna du nämner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina befintliga VSTi kan aldrig få hjälp av ett DSP-kort. Det är bara de pluggar som är skrivna för det specifika DSP-kortet som fungerar i kortet. Alla vanliga pluggar och VSTi kommer alltså fortfarande att hanteras av datorns CPU.

Några exempel:

TC Powercore Firewire har ett listpris på 12795:-, TC Powercore Elements (Firewire) ligger på 8625:- och TC Powercore Element (PCI-kort) ligger på 7495:-.

Universal Audio UAD-1 Studio Pak ligger på 10495:- och UAD-1 Projeck Pak (som har lite färre inkluderade pluggar) ligger på 4995:- - båda är PCI-kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ute efter att skaffa ett ljudkort som kan hjälpa min dator med tunga VST instrument som tex SampleTank, BFD, The Grand m.m.

Som Tobbe säger, mer hårddisk. Lägg ljudbiblioteken till The Grand, BFD osv på en egen HD (gärna på en egen IDE eller SATA om du kan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar...

När jag har kollat runt lite inser jag just det ni säger, att det enda man kan köpa är dsp-kort till specifika pluggar...

Min musikdator är tyvärr inte det senaste i form av processor prestanda (2,4GHz P4) men jag tycker ändå att den borde klara en del... Enligt cubase så är det ju CPU-Overload som gör att det inte funkar så jag borde väl behöva bättre processor, eller är det disk problemen som bara yttrar sig som CPU-overload?

En lösning med 2st SATA Raptor diskar (en till program och en till pluggar) borde väl i såfall vara en bra lösning?

Behöver jag verkligen mer än 1GB RAM?

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Exemplena jag nämnde levereras med ett gäng pluggar från början - och de flesta av dessa pluggar låter nog betydligt trevligare än de som följer med Cubase från början... Du förlorar alltså inget på att skaffa ett DSP-kort, eftersom du kan lägga exempelvis CPU-ätande reverb i DSP-kortet i stället för i datorn. 🙂

Har du gjort de två grundläggande optimeringarna av XP, så borde du nog klara dig ett bra tag på en P4 2.4 med 1GB RAM...

Läs mer exempelvis i denna tråden om du har installerat XP utan några modifieringar alls: https://www.studio.se/index.php?showtopic=273

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaader (oregistrerad)

Tanken med extern dsp-kraft är inte direkt ny. Pro Tools är ju ett fantastiskt fint exempel som funnits sedan urminnes tider. Men, som sagt, det är ju reserverat för Östermalmsbrats med trustfund, alternativt Max Martin. Priset på skiten ligger väl runt 150 lakan, tror jag. Jag har tjackat ett UAD-1 Project Pak, för 3995 spänn, och det är fan inget vidare. Lägg då hellre stålarna på ett bra knippe native plug-ins, typ Waves eller så. De drar inte mycket dsp-kraft, och levererar mer. UAD-kortet har en fantastiskt usel latency, och snikversionen för 4 lakan innehåller nästan inget av det bästa från UAD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tjackat ett UAD-1 Project Pak, för 3995 spänn, och det är fan inget vidare. Lägg då hellre stålarna på ett bra knippe native plug-ins, typ Waves eller så. De drar inte mycket dsp-kraft, och levererar mer. UAD-kortet har en fantastiskt usel latency, och snikversionen för 4 lakan innehåller nästan inget av det bästa från UAD.

Hmm. På vilket sätt drabbas du av latencyn? I princip alla audiosequensers har idag fördröjningskompensation (PDC) på audiokanalerna. Vissa även på grupper och effektkanaler. Eller vill du använda dsp-kortet för att lägga effekter i realtid?

Sen undrar jag vad du får förprodukt från Waves för ca 4000 spänn. Mitt starkaste argument för att man inte ska satsa på Waves är just att det finns så mycket mer prisvärda alternativ. Kolla in Voxengo, PSP, Sonalksis eller Kjaerhus t ex.

Att köpa till pluggar till UAD är heller inte så dyrt. Eftersom dollarn är svag just nu kostar varje extra plugg cirka tusenlappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

A* är på gång o köpa PoCo! A*ntingen Element, Compact eller FireWire såå surfA* gjorde lite o då hittA*:

PoCo Element för 2625 kr... i USA* förstås!

Mvh A*

("Due to manufacturer restrictions, we are limited in what we can ship outside of the United States.

Currently we can ship only the following brands internationally: Rogue, Pulse, Ram, Axman.

We A*pologize for any inconvenience this may cause.")

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara tillägga att även Emu gör ljudkort med inbyggd DSP, i prisklasser från dryga tusenlappen upp till ~6000kr om jag inte minns fel. De har väl kanske inte effekter av superproffskvalitet, men kan nog ändå dra sitt strå till stacken i en hemstudio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tjackat ett UAD-1 Project Pak, för 3995 spänn, och det är fan inget vidare. Lägg då hellre stålarna på ett bra knippe native plug-ins, typ Waves eller så. De drar inte mycket dsp-kraft, och levererar mer. UAD-kortet har en fantastiskt usel latency, och snikversionen för 4 lakan innehåller nästan inget av det bästa från UAD.

Min fråga blir då till dig: Vet du hur du använder UAD-pluggarna???

Det är NOLL latency om du använder deras delay-compensation.....vilken annan plugg får du noll latency på??

UAD-korten är det mest prisvärda som jag har införskaffat på väldigt länge.

Så innan du gör uttalanden så är det bra om du har kunskap om produkten innan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget ljudkort som boostar hastigheten på alla VST-pluggar, däremot finns det dedikerade plugin-spelare som är stand-alone enheter med egen DSP-kraft.

Både Receptor och Plugzilla är exempel på sådana. Sedan finns det andra lösningar också, t.ex. FX Teleport som gör att du kan använda en extra dator (eller flera) som plugin-spelare, för att ta vara på CPU-kraften. Sedan kopplas datorerna ihop över nätverket, så dina plugins funkar som vanligt i ditt sequencerprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Läste något om att en snubbe utvecklat ngn "programvara" som gjorde det möjligt för datorn att omvandla "audioberäkningar"

till grafik-dito, skicka detta till det extremt beräkningskapabla grafikkortet för att slutligen omvandla detta tillbaka detta till audio?

Skulle onekligen öppna upp en del möjligheter ifall man därmed i framtiden kunde köpa sig en säg 4st 512MB-(DDRIII)-grafikkort

à tusenlappen o använda dessas processorkraft till pluggar o dylikt - men men, vem vet? (Inte A*!)

Två andra spännande ting är detta (aningen teoretiska) med RAM-minne som supersnabb "hårdisk" samt Flash-minne till allt

möjligt skoj!(?)

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...