Jump to content
Annons

Vad behöver jag för att mixa analogt?


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

Använt precis en sån mackie mixer, dock med 24 kanaler, funkar helt ok.

Finns några nackdelar: Går ej fasvända på mixern. Fantom matningen ligger per 12 kanaler. alltså 2knappar för 24 kanaler. Preampen färgar rätt mycket.

DB mätningen i den är lite missvisande (Kan dock vara ett fel på den jag använt mycket).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 107
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sitter för tillfället på en mackie 8-bus 32ch i min studio och kan säga att den hur kanon som helst. Använder intre preampsen mycket men det händer för att spela in pålägg ibland, mixar mest på den.

Funkar hur bra som helst och mixarna blir mycket bra, sitter ofta i en stor studio med SSL-bord och mycket grym och dyr outbord och det är klart att det blit bättre ljudkvalitet men så kostar det ju några miljoner mer också. Jag förespråkar att mixa analogt framför i datorn då man får mer koll på vad man gör och inte behöver krångla med mjukvara och m.m. man blir heller inte lika blind på eq-kurvor m.m. när man mixar på ett bord istället för på en dator, man gör det som låter bra istället för det som ser bra ut. Dessutom upplever jag att man får en bra mix mycket fortare när man mixar analogt istället för i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nackdelen med att mixa analogt och med outboards är ju att totalrecall i praktiken blir omöjligt.

Nu verkar det bli en digitalmixer för Björn och det är nog rätt väg att gå om kanske, tycker dock att det blir en massa kluddande med parametrar upp och ned så den där direkta åtgärden blir lite omständig jämfört med att ha alla rattar framme på varje kanal som man har med analogamixers.

Var och en blir salig på sin tro som min mor sa. Björn verkar nöjd och är det ju bara att åka. Men jag hoppas att du provat att göra ett försök att köra i din DAW innan du avfärdar detta arbetssätt. Om inte mixern har någin integration till din DAW så blir det en pryl till att ställa in när du skall byta låt som du vill arbeta med.

Jag är en hobbykille med ont om tid för musiken och då tycker jag det är underbart att få totalrecal på allt i en låt, exakt som det lät senast kommer upp med en knapptryckning.

Men jag får väl erkänna att jag gillar stora mixers. Det är nog ett av skälen varför jag gillar Propellerheads Record så mycket som jag gör. 😑

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är bara preamparna och utgångsstegen som är analoga. Men då bordet tillsammans med DAW erbjuder total recall så är det underbart då man enkelt kan hoppa mellan olika projekt. Bordet har även remotelayer där knappar och faders styr DAW som sköts via USB.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Om jag väljer att köpa ett motu 24i/o är där då inbyggna ad/da omvandlare eller?? har inte riktigt förstått hur det funkar?

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

ja som ni märker så är jag i tvivel på den där digitalmixern endå....jag vill ju ha det på ett helt analogt sätt...gaah

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Om du ska ha det helt analogt så kommer det kosta mycket pengar. Förutom analogbordet så måste du lägga till alla AD/DA du behöver plus analog multikabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Okej..cool...läste att man kan expandera det kortet också om man vill köra exempelvid 24+24 kanaler, men frågan är ju om jag då också behöver två av pci korten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo är dyrt att mixa analogt men helt klart värt det, det erbjuder en helt annan känsla och är överlägset att än att mixa digitalt. Majoriteten av alla yrkestekniker mixar ju analogt av en anledning 😏 Skulle heller aldrig byta SSL-bordet med outboard mot en helt digital miljö

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag är ju analognörd så jag kan ju inte annat än gilla att en del fortfarande vill hålla på med analoga grejor.

För mig får jag inte samma flow när jag mixar och spelar in när jag gör det i datorn och det känns som man inte mixar på riktigt.

Samt att det går ju att göra grejor i analogvärlden som inte riktigt går att göra i den digitala världen. Känns som att mixen får en annan karaktär när man mixar analogt mot digitalt så jag håller mig nog till den analoga världen ett bra tag till 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...