Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har köpt 2 monitorer till min hemstudio, JBL 2325 P. Nu Àr det sÄ att det Àr ett brum, ganska högfrekvent kanske bÀttre beskrivs som ett pip som lÄter ungefÀr som en tandlÀkarborr, som kommer frÄn de nÀr de Àr kopplade till min mbox2. Det Àr ocksÄ ett konstant knÀpp i ett intervall av en halvsekund ungefÀr.

NÄn som kan tÀnkas veta vad det beror pÄ?

Har det med elen att göra och Àr det isÄfall kört? bor i en hyreslÀgenhet och vet inte hur elen gÄr hÀr i huset. imacen och högtalarna gÄr in pÄ samma uttag och det finns inget annat inkopplat dÀr.

Lösning?

lineboxar mellan mboxen och monitorerna kan det funka? Annat?

Annons
Postat
  blubben sa:
Jag har köpt 2 monitorer till min hemstudio, JBL 2325 P. Nu Àr det sÄ att det Àr ett brum, ganska högfrekvent kanske bÀttre beskrivs som ett pip som lÄter ungefÀr som en tandlÀkarborr, som kommer frÄn de nÀr de Àr kopplade till min mbox2. Det Àr ocksÄ ett konstant knÀpp i ett intervall av en halvsekund ungefÀr.

NÄn som kan tÀnkas veta vad det beror pÄ?

Har det med elen att göra och Àr det isÄfall kört? bor i en hyreslÀgenhet och vet inte hur elen gÄr hÀr i huset. imacen och högtalarna gÄr in pÄ samma uttag och det finns inget annat inkopplat dÀr.

Lösning?

lineboxar mellan mboxen och monitorerna kan det funka? Annat?

Balanserad koppling? annars sÄ Àr det (troligtvis) nÄgot fel pÄ högtalare eller M-box.

Postat
  Gilbert sa:
Balanserad koppling? annars sÄ Àr det (troligtvis) nÄgot fel pÄ högtalare eller M-box.

Kommit fram till nu att det Ă€r ett jordbrum vi har att göra med. Är enda lösningen dĂ„ att köpa lineboxar? och funkar det?

Postat

Troligtvis inte. Börja med att koppla allt till samma eluttag (via skarvdosa givetvis). Om inte detta hjÀlper sÄ finns det en hel hoper med trÄdar att lÀsa om jordloopar.

Postat

Ja allt Àr kopplat pÄ samma uttag via en grendosa, jag har lÀst rÀtt mkt hÀr pÄ forumet nu och brummet finns inte om jag kopplar ur signalkabeln mellan mboxen och monitorn dÄ borde det vara jordbum vÀl?

Postat

Om du pluggar in ett par hörlurar i ena utgÄngen pÄ M-Boxen? Förutom att det kommer att bli knas med fasen pÄ ena kanalen, hör du samma oljud?

Postat (redigerat)

Nej det Àr mkt högre upp i frekvensregistret. ett weeee skulle gissa pÄ 1-2 k kanske. om du tÀnker dig en liten borr av nÄt slag lÄter det som ungefÀr. Ja allt Àr balanserat

Redigerat av blubben
Postat
  Gilbert sa:
Om du pluggar in ett par hörlurar i ena utgÄngen pÄ M-Boxen? Förutom att det kommer att bli knas med fasen pÄ ena kanalen, hör du samma oljud?

Nej med lurarna inkopplade dÀr Àr det knÀpptyst

Postat

Jag kopplade in de till gitarrpoden nu, lÄter hur bra som helst.

Ser ocksĂ„ att det Ă€r ojordade uttag, tog det för givet att det var jordat flyttade in i lĂ€genheten i förrgĂ„r 😆

hmm.. en hel drös, jag gick igenom wikistycket för nÄn timme sen. ska gÄ igenom det en gÄng till.

Det kÀnns ju som att det Àr datorn som framkallar det pÄ nÄ vis.

tack som faan för den hÀr hjÀlpen förresten

Postat
  Claes sa:
BĂ€rbar dator?

Testa att köra med batteridrift i stÀllet för med nÀtdelen...

nej en stationÀr imac

Postat
  blubben sa:
Nej med lurarna inkopplade dÀr Àr det knÀpptyst

Betyder i o f s inte att störningen Àr borta dÄ den kanske Àr vÀldigt svag men förstÀrks i högtalarna.

Postat

Hade problem tidigare med högfrekventa ljud. Vet inte om det var hÄrddisken eller processorn som tog sig ut i signalen.

Det kom i takt med att det hÀnde saker i aktivitetshanteraren. Löste det genom chassi-jorda all utrustning med varandra vilket pÄ senare dar numera bara Àr mixer och datorchassit.

Ändrar ljudet karaktĂ€r om du tar pĂ„ chassit och monitorn samtidigt. Alternativt skĂ€rmen pĂ„ kabeln om man kommer Ă„t?

Postat
  Gilbert sa:
Betyder i o f s inte att störningen Àr borta dÄ den kanske Àr vÀldigt svag men förstÀrks i högtalarna.

jo jag provade att spela med addictive drums ocksÄ för att se om det var sÄ. de ljuden gÄr fram vÀldigt bra men knÀpptyst i bakgrunden. Provade nu ocksÄ att dra ut elen till jordat i köket men ingen skillnad.

Postat
  fulis sa:
Hade problem tidigare med högfrekventa ljud. Vet inte om det var hÄrddisken eller processorn som tog sig ut i signalen.

Det kom i takt med att det hÀnde saker i aktivitetshanteraren. Löste det genom chassi-jorda all utrustning med varandra vilket pÄ senare dar numera bara Àr mixer och datorchassit.

Ändrar ljudet karaktĂ€r om du tar pĂ„ chassit och monitorn samtidigt. Alternativt skĂ€rmen pĂ„ kabeln om man kommer Ă„t?

Nej det ligger dÀr hela tiden pÄ samma osköna sÀtt. gaah

Postat

Det jag har konstaterat sÄ hÀr lÄngt Àr att störningen finns inte nÀr jag kopplar in monitorerna till t ex en pod. störningen finns int eheller om jag kopplar in lurar pÄ nÄn av left/right utgÄngen pÄ mboxen. men det finns dÀr nÀr de Àr kopplade som de ska. Finns oxÄ kvar om jag tar elen frÄn ett jordat uttag. vad betyder det hÀr? hur gÄr jag vidare?

Postat
  blubben sa:
Kommit fram till nu att det Ă€r ett jordbrum vi har att göra med. Är enda lösningen dĂ„ att köpa lineboxar? och funkar det?

som Àr ett högt pip?

Postat
  blubben sa:
Det jag har konstaterat sÄ hÀr lÄngt Àr att störningen finns inte nÀr jag kopplar in monitorerna till t ex en pod. störningen finns int eheller om jag kopplar in lurar pÄ nÄn av left/right utgÄngen pÄ mboxen. men det finns dÀr nÀr de Àr kopplade som de ska. Finns oxÄ kvar om jag tar elen frÄn ett jordat uttag. vad betyder det hÀr? hur gÄr jag vidare?

vad för kablar har du mellan mboxen Ä monitorerna?

Postat

Det löste sig efter en herrans massa kabelbyten hit och dit. Kan vĂ€l sĂ€ga sĂ„ hĂ€r: ha bra balanserade kablar 🙂

tack för all hjÀlp

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.