Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

skicka nyligen iväg en platta för mastering tills en av Sveriges ledande och mest erfarna masteringstudios.

fick ett väldigt bra rabatterat pris på grund av att vår budget brast, vilket jag självklart är extremt tacksam för.

lyssnat igenom låtarna och tycker det är alldeles för komprimerat, samt inser att elbasen ligger ganska högt i mixen som jag gjorde, den kommer fram mycket mer efter masteringen, men det blir för mycket.

med tanke på det grymma priset vi fick vill jag inte vara för petig och jobbig, men är det fär mycket begärt att de dem göra en ny master som har mer dynamik och mycket mindre kompression?

är det helt orimligt att jag sänker elbasen i de låtar jag tycker blev för "feta" och skickar nya filer innan eventuell ommastering?

ge mig gärna råd, vill inte framstå som otacksam!

Annons
Postat (redigerat)

Det viktiga för dig och för mastringsstudion är att du ska bli nöjd med resultatet. Att du får ett bra pris ska inte betyda att jobbet blir sämre utfört. Då är det inte en professionell mastringsstudio. Jag tycker absolut att du ska berätta att du är missnöjd med ljudet och förklara att det låter för komprimerat. Är de schyssta så gör de om mastringen. Om du tycker att elbasen är för hög kan du även passa på att sänka den ett par db i mixen och skicka nya filer innan de ger sig på omgång 2.

Detta tycker jag är viktigt, det är ju skittråkigt att bli missnöjd med slutresultatet när man lagt ner massor med tid och i många fall massor med pengar på att få sin musik producerad. Tänk så kul det hade varit att lyssna på musiken om 5 år och inte störa sig på något så tarvligt som överkomprimerad master.

My 2 cents.

Redigerat av ErikP120

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.