Jump to content
Annons

MIDI Interface


blackmore

Recommended Posts

Funderar på att köpa ett MIDI interface så jag kan koppla in min keyboard i datorn. Jag undrar därför om detta är ett sådant jag söker?

http://jam.se/produkt/Ljudkort/A38353-JJlabs-Tbox-2x2-USB-Midi-interface-inkl--kablar.jam

Vad jag förstår så kopplar jag en MIDIkabel från keyboarden in i Interfacet sen in i datorn i en USB port. Vad används då MIDI Out för? För man kopplar väl via MIDI In?

/Erik

Redigerat av blackmore
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om din keyboard inte har en USB-utgång så får du köpa ett midiinterface med midi in/ut och + usb för att kommunicera med datorn, exempelvis ett sånt som du länkade till. Borde fungera perfekt. Du kopplar in keyboarden från midi out till midi in på interfacet och mididatan registreras av datorn via usb.

Anledningen till att det finns midi in, out och ofta även "through" är för att man ibland även vill skicka tillbaka midiinformation till synthen och spela in ljudet. Exempelvis om du programmerar ett beat i datorn och vill ha ljudet från din synth. Through är en utgång som kopierar signalen direkt från midi ingånen. Användbart om du har två synthar som du vill trigga med samma data. Datan går från datorn till midi in på synth 1 och samtidigt vidare via through till synth 2.

/Erik

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har en keyboard så är det ju högtalare på den. Kommer det att spelas ljud ur dom högtalarna när jag har kopplat i MIDI kabeln? Eller blir det bara i mina lurar från ljudkortet? Jag har ett USB ljudkort nu och undrar om jag kommer att få ljudet i mina lurar från kortet, eftersom ljudkortet och interfacet kommer sitta i olika USB portar.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...