Jump to content
Annons

Tangenten tar inte ordentligt :(


Liquid_6

Recommended Posts

Två av tangenterna på min synt har börjat skeva sig,och jag måste spela ganska hårt för att det ska komma ljud,vad kan vara problemet tro?.Dom är inte lösa eller så utan känns precis som vanligt,nån som känner igen detta och hur man gör för att eventuellt laga det själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

jag har skrivit liknande i en annan tråd men hittar det inte nu...

jag hade liknande problem med min Roland Juno-D. Frågade då min pianolärare och han gissade att det var de s.k. dämpmattorna, små "gummikuddar" som sitter mellan tangenten och kretskortet och känner av hur hårt anslaget är, som var utslitna. Det var enkelt att byta själv och inte farligt dyrt, men fick beställas från Roland i Danmark så frakt och exp.avgiften blev dyrare än dämpmattorna.

Var där det för synt du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick samma problem på min Fatar 900 men lyckades faktiskt fixa det.

Skruvade isär och tejpade på några bitar under tangenten där den trycker på "kuddarna" så att den liksom trycker "tidigare" än de andra, och därmed "hårdare", vilket i mitt fall hjälpte. Kändes som ett lyckoskott dock.

Beror nog på vilken keyboard man har och min är gammal och antagligen mer ""lättskruvad" och lättåtkomligare pillmässigt än nyare, antar jag.

Men kan ju som maart säger vara så att något är utslitet och behöver bytas. Hur gammal e din keyboard?

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fick samma problem på min Fatar 900 men lyckades faktiskt fixa det.

Skruvade isär och tejpade på några bitar under tangenten där den trycker på kuddarna så att den liksom trycker "tidigare" än de andra, och därmed hårdare, vilket i mitt fall hjälpte. Kändes som ett lyckoskott dock.

Beror nog på vilken keyboard man har och min är gammal och antagligen mer ""lättskruvad" och lättåtkomligare pillmässigt än nyare, antar jag.

Men kan ju som maart säger vara så att något är utslitet och behöver bytas. Hur gammal e din keyboard?

/M

Ca två år gammal bara och ingen garanti kvar nästan precis på dan,men det låter som exakt samma problem med min som du hade.Måste ha en manual så jag vet vilka skruvar som ska lossas bara så jag får bort höljet på den.en virus ti keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har skrivit liknande i en annan tråd men hittar det inte nu...

jag hade liknande problem med min Roland Juno-D. Frågade då min pianolärare och han gissade att det var de s.k. dämpmattorna, små "gummikuddar" som sitter mellan tangenten och kretskortet och känner av hur hårt anslaget är, som var utslitna. Det var enkelt att byta själv och inte farligt dyrt, men fick beställas från Roland i Danmark så frakt och exp.avgiften blev dyrare än dämpmattorna.

Var där det för synt du har?

En virus ti har jag.Jag får väl öppna upp den å kolla efter dom dära kuddarna då då det låter som det är dom.suck

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag skruvat isär synten men kan inte förstå hur jag ska lossa tangenterna för rengöring,jag tänker att det är fjädrarna längst bak som håller fast dom,men är inte säker på om jag törs ta bort dom med risk för att paja nåt,om nån har nå tips vore det väldigt uppskattat,tog en bild på hur det ser ut ochså,keybedden är en fatar TP/8SK tror jag.Det ligger som en strip under tangenterna med vad som ser ut som en enda lång gummirad för aftertouchen och jag antar att det är den som ska rengöras?

post-8936-1263307559_thumb.jpg

post-8936-1263307617_thumb.jpg

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nu har jag skruvat isär synten men kan inte förstå hur jag ska lossa tangenterna för rengöring,jag tänker att det är fjädrarna längst bak som håller fast dom,men är inte säker på om jag törs ta bort dom med risk för att paja nåt,om nån har nå tips vore det väldigt uppskattat,tog en bild på hur det ser ut ochså,keybedden är en fatar TP/8SK tror jag.Det ligger som en strip under tangenterna med vad som ser ut som en enda lång gummirad för aftertouchen och jag antar att det är den som ska rengöras?

jag vet inte hur virusarna är men på min Juno-D gick det enkelt att kroka av fjädrarna och sen lirka av tangenterna. Dock syntes det inget fel på mina dämpmattor men när jag bytte plats på dom fungerade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet inte hur virusarna är men på min Juno-D gick det enkelt att kroka av fjädrarna och sen lirka av tangenterna. Dock syntes det inget fel på mina dämpmattor men när jag bytte plats på dom fungerade det.

Ok,så då lär det vara fjädrarna som ska lossas då,jag bara hoppas det går att sätta tillbaks dom,dom sitter rätt hårt spända nämligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv bytt ut trasiga tangenter på mina syntar då och då.. Och dom har sett ut som på bilden.. Du får försiktigt sprätta loss fjädern.. sen är det uppenbart hur du gör. Brukar vara ganska standard faktiskt om det inte är allt för gammal synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...