Anjou Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Hej Vet att det finns mĂ„nga trĂ„dar som avhandlar stratamickar, minihumbuckers osv, men min frĂ„ga Ă€r ganska specifik sĂ„ jag gör en egen trĂ„d (slĂ„ ihop med annan trĂ„d annars) Jag har en American Standard Strata som spelas mycket pĂ„. För att slippa brum frĂ„n frĂ€mst dimmerpaket i lokal bytte jag till Dimarzio mickar för nĂ„gra Ă„r sedan. Kan ha varit "YJM" mickar, men minns inte exakt. Var ganska nöjd i början, det blev ju tyst och lĂ€t strata om det. Till saken hör att jag nĂ€stan bara anvĂ€nt gitarren i livesammanhang med digitala burkar som POD XT och X3. DĂ„ har man ju redan sĂ€nkt sin standard, och kan dessutom skruva ljuden i oĂ€ndlighet, sĂ„ jag har aldrig kĂ€nt nĂ„got problem med mickarna. DĂ€remot i studiosammanhang nĂ€r jag bara Ă€r ute efter att fĂ„ ett bra grundljud rĂ€tt in i stĂ€rkaren sĂ„ upplever jag att det fattas mycket nĂ€r jag jĂ€mför med orginalmickarna. Det lĂ„ter mattat och lite bumligt, inte alls samma skimmer som man Ă€r van vid med singlecoilmickar. SĂ„, vilka "tysta" mickar lĂ„ter mest naturtroget, Ă€r inte ute efter superdist, les paulfett eller annat, utan hederligt stratasound. Ăr det fenders egna noiseless, eller kanske Lundgren man ska satsa pĂ„?
djbolton Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Om du vill ha mer stratakaraktÀr sÄ ska du sÀtta lite svagare mic:ar, t.ex. Dimarzio Area 58 eller Area 61. Jag brukar blanda lite i mina gitarrer, sÄ jag kör super distortion eller hot rails i stall och halslÀge, sedan har jag svagaste möjliga singelcoilen i mittenlÀget. /Johan
Guitar Nilsson Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Jag tror du skulle bli nöjd med Fenders egna Noiseless, jag gillar dem vÀldigt bra. TÀnk vilka ruggiga resurser ett sÄnt företag som Fender kan sÀtta in nÀr de utvecklar mickar. PÄ min tele har jag satt dit en tredje mittmick, en strata noiseless. Fint som fan. De andra tvÄ Àr orginal, de heter Delta Tone, de skulle jag aldrig byta ut mot nÄnting, de lÄter sÄ bra sÄ det Àr fan enormt. Jag har testat nya AS strator pÄ börsen med delta tone mickar ocksÄ, fy fan vad de lÄter bra, man fÄr bÄde det helcleana ljudet och dist och hÀng hur mycket som helst. PÄ gammelstratan jag sÄlde hade jag en Noiseless Hot vid stallet, gillade inte den lika mycket som de normala Noiselessarna. Att det inte Àr för hög utsignal Àr ett nÄste för att det ska lÄta strata, metal-vrÄl-dist fÄr man lÀtt ÀndÄ om man vill. Du kanske hade Delta Tone i orginal pÄ din strata, vore jag du skulle jag leta upp sÄna igen, det kanske ligger sÄna hemma hos mÄnga som satt dit humbuckers och överlindat skrÀp pÄ sina strator. Jag har Àven provat Lundgren singelcoil, de satt pÄ en handbyggd Ares gitarr jag testade, de lÀt ocksÄ vÀldigt bra. Men om de lÄter Fender pÄ en strata vet jag j,u inte, den hÀr gitarren var lite annorlunda byggd.
Anjou Postat 27 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 december 2009 Tack för era svar! @djbolton: Area 58 ser onekligen spĂ€nnande ut i specen, fast det tyckte jag om de jag nu har ocksĂ„ đ Jag har hört mycket skitsnack om DiMarzio, men tar ofta sĂ„n kritik med en nypa salt. Jag fĂ„r prova helt enkelt om tillfĂ€lle bjuds. @Guitar Nilsson: Jag har kvar mina orginalmickar, men det Ă€r helt uteslutet att anvĂ€nda dem live. Det brum som uppstĂ„r sĂ„ fort det sitter dimmerpaket i lokalen Ă€r outhĂ€rdligt. Med min Tele gĂ„r det bĂ€ttre, förmodligen tack vare metallplattan som stallmicken sitter i. Det finns alltsĂ„ bara en variant av fenders noiseless? http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992115000 FĂ„r försöka prova denna ocksĂ„ dĂ„.
Guitar Nilsson Postat 27 december 2009 Postat 27 december 2009 Det finns alltsĂ„ bara en variant av fenders noiseless? http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992115000FĂ„r försöka prova denna ocksĂ„ dĂ„. Finns det inte tom tre olika? En vanlig noiseless, en hot till stallet, samt en Ă€nnu hottare variant som kallas Jeff Beck? Inte sĂ€ker pĂ„ att Jeff Becks har högre output Ă€n vanlig hot. Kanske. Ăr det jĂ€kligt surriga dimrar osv nĂ€r jag spelar, spelar jag pĂ„ mittmicken som Ă€r noiseless, den Ă€r verkligen tyst. PĂ„ Musikbörsen gjorde vi en gĂ„ng en jĂ€mförelse mellan min tele med Delta Tone och en strata med Texas Special mickar. Det jobbar nĂ„gra gitarrlirare dĂ€r som bĂ„de kan spela bra och vet en massa om mickar osv. Alla stog som fĂ„gelholkar nĂ€r de hörde hur mycket mer tryck jag hade i telen Ă€n det som fanns i stratan. Den hade mindre output och Ă€ndĂ„ var det mindre diskant, bas, mindre hĂ€ng, ja allt, skillnaden var enorm. Texas Special tyvker jag inte alls Ă€r nĂ„t vidare. Jag köpte Ă€ven en gĂ„ng ett av de nyare mickseten, ett 56 - 62 eller nĂ„t dĂ„nt hette det, de skulle lĂ„ta exakt som gamla strator, det lĂ€t fan, svagt ljud som fan och vĂ€ldigt lĂ€tt att fĂ„ pipig rundgĂ„ng. Usch.
Anjou Postat 27 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 27 december 2009 DĂ„ stryker jag Texas Special frĂ„n listan.... Kanske ska blanda lite. Halsmicken Ă€r den jag gillar minst, dĂ„ det Ă€r den jag anvĂ€nder mest vid sololir. Stallmicken jag har nu Ă€r lite rundare Ă€n orignalet, och det kan faktiskt ibland vara en fördel dĂ„ det lĂ€tt blir lite för vasst i stall-lĂ€ge pĂ„ strator. Men ibland vill man ju ha det sĂ„ ocksĂ„.. đ Fast det har jag ju telen till.
Guitar Nilsson Postat 28 december 2009 Postat 28 december 2009 (redigerat) Sen finns det ju Fender Lace Sensor ocksÄ, de spelade jag pÄ i Äratal. De finns i olika styrkor, gold Àr normal, sen finns red och blue med mer output. De Àr ocksÄ nÀstan lika surrfria som Noiseless, lÄter som David Gilmore, Clapton har spelat mycket med det soundet. PÄ min gammelstrata hade jag en Noiseless hot vid stallet, sen tvÄ st Lace Sensor Gold, det var fint, jag spelade mest pÄ hals och mittmicken. MittlÀget med en Lace Sensor och Noiseless Hot vid stallet lÀt ocksÄ vÀldigt bra. Med en överlindad stallmick gÄr man miste om det underbara att kunna fÄ ut en sÄn ylande diskant att publiken fÄr panik. Jag stÀller in stÀrkaren sÄ ljudet blir perfekt pÄ mittmicken, stallmicken ska vara nÀstan anings för vass, det behövs för att bita igenom nÀr trummis och basist spelar som galningar. Att blanda mickar Àr lite roligt. PÄ den handbyggda Aresgitarren, en lite lÀtt strataliknade gitarr, satt det tre Lundgren singelcoil, och pÄ den satt de lite nÀrmare varann Àn pÄ Fender, det jag tÀnkte pÄ dÄ var att ljudet var för likadant i mickarna. Jag gillar att ha samma output i stall och mittmick, och lite lÀgre pÄ halsmicken, dÄ blir inte den sÄ dov. Och strÀngarna rör sig mer vid halsmicken, sÄ man fÄr ÀndÄ samma tryck pÄ halsmicksljudet nÀr man stÄr och löder som en dÄre. Jag sÄg Stevie Ray Vaughn spela pÄ Ritz i Stockholm strax efter att de kom ut med första LPn. Han hade en hel trave strator, fodraltraven var nÀstan lika hög som hans gitarrtekniker. Han spelade bla pÄ en lite skum strata med bara tvÄ lipstickmickar pÄ, skitsnyggt ljud i den. Han hade Àven en strata med enbart en halsmick pÄ, ingen brytare alls. Han spelade flera lÄtar pÄ en Tokai ocksÄ. De var sÄ jÀvla bra att det var otroligt, de hade Ànnu bÀttre ljud live Àn pÄ skivorna. Stevie Ray spelade genom dels en Fendercombo, sen en Marshalltopp med en fyrtolvlÄda. I början av konserten slog gitarrteknikern pÄ standbyen pÄ Marshallen vid varje solo, för att sen stÀnga av den igen. Efte nÄgra lÄtar var den pÄ hela tiden. Den mest kÀnda SRV-stratan slog han i golvet pÄ ett sÀtt jag aldrig sett förr. Han slÀngde den platt pÄ golvet, (Vodoo Child) stÀllde sig med bÀgge fötterna pÄ kroppen och drog sen upp bÄde gitarr och sig sjÀlv frÄn golvet i halsen. Att inte halsen bröts loss var knepigt. Gitarrteknikern tog sig för pannan och höll för ögonen. Det ljud basisten hade var det bÀsta jag nÄnsin hört, hans rörstÀrkare sÄg helt hembyggd ut. Lutade man sig in över scengolvet hade de samma perfekta studioljud dÀr som ute pÄ golvet. Bra som h-e var det, de Äkte Ànda frÄn Texas och gjorde denna enda spelningen i hela Europa, sen for de hem igen, det var innan organisten kommit med i bandet. Redigerat 28 december 2009 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 28 december 2009 Postat 28 december 2009 (redigerat) Dubbelpost Redigerat 28 december 2009 av Guitar Nilsson
Anjou Postat 28 december 2009 TrĂ„dstartare Postat 28 december 2009 det var innan organisten kommit med i bandet. đł Skön historia.... Fan, beslutsĂ„ngesten blir ju inte mindre. Men hursomhelst, det blir nog Ă€ndĂ„ till att skaffa lite olika. Jag vill ju tĂ€cka en del olika genremöjligheter. I nulĂ€get har jag en strata med lönnhals, det fĂ„r bli den mer moderna gitarren med lite roliga mickar, gĂ€rna Gilmoremicken i halslĂ€ge, och kanske nĂ„got hot i stallet. Sedan ska jag skaffa en Strata med rosewoodbrĂ€da, och lĂ„ta den bli helt retro, med vintage noiselessmickarna exempelvis. Kan ju passa pĂ„ att köpa en med de mickarna pĂ„ frĂ„n början. MĂ„ste bara ta en dag och prova ut vad som kĂ€nns bĂ€st i handen.
Martin Postat 28 december 2009 Postat 28 december 2009 Jag har fender lace tycker dom lÄter förtrÀffligt.
djbolton Postat 28 december 2009 Postat 28 december 2009 Att blanda mickar Ă€r kul, dĂ„ fĂ„r man ju faktiskt lite variation i ljudet ocksĂ„. Jag kör alltid stark mick i stallĂ€get, och svag mick i mittenlĂ€get. PĂ„ min favoritstrata kör jag en hotrails i halslĂ€get ocksĂ„, för att fĂ„ till det dĂ€r sweet child of mine ljudet. Den kanske Ă€r lite överdrivet stark och dov, men det var vad jag hade lĂ„g och skrĂ€pade ljust dĂ„... Och sen Ă€ndrar man inte pĂ„ ett bra koncept đ /Johan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.