Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Vet att det finns mÄnga trÄdar som avhandlar stratamickar, minihumbuckers osv, men min frÄga Àr ganska specifik sÄ jag gör en egen trÄd (slÄ ihop med annan trÄd annars)

Jag har en American Standard Strata som spelas mycket pÄ. För att slippa brum frÄn frÀmst dimmerpaket i lokal bytte jag till Dimarzio mickar för nÄgra Är sedan. Kan ha varit "YJM" mickar, men minns inte exakt.

Var ganska nöjd i början, det blev ju tyst och lÀt strata om det. Till saken hör att jag nÀstan bara anvÀnt gitarren i livesammanhang med digitala burkar som POD XT och X3. DÄ har man ju redan sÀnkt sin standard, och kan dessutom skruva ljuden i oÀndlighet, sÄ jag har aldrig kÀnt nÄgot problem med mickarna.

DÀremot i studiosammanhang nÀr jag bara Àr ute efter att fÄ ett bra grundljud rÀtt in i stÀrkaren sÄ upplever jag att det fattas mycket nÀr jag jÀmför med orginalmickarna. Det lÄter mattat och lite bumligt, inte alls samma skimmer som man Àr van vid med singlecoilmickar.

SÄ, vilka "tysta" mickar lÄter mest naturtroget, Àr inte ute efter superdist, les paulfett eller annat, utan hederligt stratasound.

Är det fenders egna noiseless, eller kanske Lundgren man ska satsa pĂ„?

Annons
Postat

Om du vill ha mer stratakaraktÀr sÄ ska du sÀtta lite svagare mic:ar, t.ex. Dimarzio Area 58 eller Area 61.

Jag brukar blanda lite i mina gitarrer, sÄ jag kör super distortion eller hot rails i stall och halslÀge, sedan har jag svagaste möjliga singelcoilen i mittenlÀget.

/Johan

Postat

Jag tror du skulle bli nöjd med Fenders egna Noiseless, jag gillar dem vÀldigt bra. TÀnk vilka ruggiga resurser ett sÄnt företag som Fender kan sÀtta in nÀr de utvecklar mickar. PÄ min tele har jag satt dit en tredje mittmick, en strata noiseless. Fint som fan. De andra tvÄ Àr orginal, de heter Delta Tone, de skulle jag aldrig byta ut mot nÄnting, de lÄter sÄ bra sÄ det Àr fan enormt. Jag har testat nya AS strator pÄ börsen med delta tone mickar ocksÄ, fy fan vad de lÄter bra, man fÄr bÄde det helcleana ljudet och dist och hÀng hur mycket som helst.

PÄ gammelstratan jag sÄlde hade jag en Noiseless Hot vid stallet, gillade inte den lika mycket som de normala Noiselessarna. Att det inte Àr för hög utsignal Àr ett nÄste för att det ska lÄta strata, metal-vrÄl-dist fÄr man lÀtt ÀndÄ om man vill.

Du kanske hade Delta Tone i orginal pÄ din strata, vore jag du skulle jag leta upp sÄna igen, det kanske ligger sÄna hemma hos mÄnga som satt dit humbuckers och överlindat skrÀp pÄ sina strator.

Jag har Àven provat Lundgren singelcoil, de satt pÄ en handbyggd Ares gitarr jag testade, de lÀt ocksÄ vÀldigt bra. Men om de lÄter Fender pÄ en strata vet jag j,u inte, den hÀr gitarren var lite annorlunda byggd.

Postat

Tack för era svar!

@djbolton:

Area 58 ser onekligen spĂ€nnande ut i specen, fast det tyckte jag om de jag nu har ocksĂ„ 😊

Jag har hört mycket skitsnack om DiMarzio, men tar ofta sÄn kritik med en nypa salt.

Jag fÄr prova helt enkelt om tillfÀlle bjuds.

@Guitar Nilsson:

Jag har kvar mina orginalmickar, men det Àr helt uteslutet att anvÀnda dem live. Det brum som uppstÄr sÄ fort det sitter dimmerpaket i lokalen Àr outhÀrdligt.

Med min Tele gÄr det bÀttre, förmodligen tack vare metallplattan som stallmicken sitter i.

Det finns alltsÄ bara en variant av fenders noiseless? http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992115000

FÄr försöka prova denna ocksÄ dÄ.

Postat
Det finns alltsÄ bara en variant av fenders noiseless? http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992115000

FÄr försöka prova denna ocksÄ dÄ.

Finns det inte tom tre olika? En vanlig noiseless, en hot till stallet, samt en Ànnu hottare variant som kallas Jeff Beck? Inte sÀker pÄ att Jeff Becks har högre output Àn vanlig hot. Kanske.

Är det jĂ€kligt surriga dimrar osv nĂ€r jag spelar, spelar jag pĂ„ mittmicken som Ă€r noiseless, den Ă€r verkligen tyst.

PÄ Musikbörsen gjorde vi en gÄng en jÀmförelse mellan min tele med Delta Tone och en strata med Texas Special mickar. Det jobbar nÄgra gitarrlirare dÀr som bÄde kan spela bra och vet en massa om mickar osv. Alla stog som fÄgelholkar nÀr de hörde hur mycket mer tryck jag hade i telen Àn det som fanns i stratan. Den hade mindre output och ÀndÄ var det mindre diskant, bas, mindre hÀng, ja allt, skillnaden var enorm. Texas Special tyvker jag inte alls Àr nÄt vidare.

Jag köpte Àven en gÄng ett av de nyare mickseten, ett 56 - 62 eller nÄt dÄnt hette det, de skulle lÄta exakt som gamla strator, det lÀt fan, svagt ljud som fan och vÀldigt lÀtt att fÄ pipig rundgÄng. Usch.

Postat

DÄ stryker jag Texas Special frÄn listan....

Kanske ska blanda lite. Halsmicken Àr den jag gillar minst, dÄ det Àr den jag anvÀnder mest vid sololir.

Stallmicken jag har nu Àr lite rundare Àn orignalet, och det kan faktiskt ibland vara en fördel dÄ det lÀtt blir lite för vasst i stall-lÀge pÄ strator.

Men ibland vill man ju ha det sĂ„ ocksĂ„.. 🙁

Fast det har jag ju telen till.

Postat (redigerat)

Sen finns det ju Fender Lace Sensor ocksÄ, de spelade jag pÄ i Äratal. De finns i olika styrkor, gold Àr normal, sen finns red och blue med mer output. De Àr ocksÄ nÀstan lika surrfria som Noiseless, lÄter som David Gilmore, Clapton har spelat mycket med det soundet. PÄ min gammelstrata hade jag en Noiseless hot vid stallet, sen tvÄ st Lace Sensor Gold, det var fint, jag spelade mest pÄ hals och mittmicken. MittlÀget med en Lace Sensor och Noiseless Hot vid stallet lÀt ocksÄ vÀldigt bra. Med en överlindad stallmick gÄr man miste om det underbara att kunna fÄ ut en sÄn ylande diskant att publiken fÄr panik. Jag stÀller in stÀrkaren sÄ ljudet blir perfekt pÄ mittmicken, stallmicken ska vara nÀstan anings för vass, det behövs för att bita igenom nÀr trummis och basist spelar som galningar.

Att blanda mickar Àr lite roligt. PÄ den handbyggda Aresgitarren, en lite lÀtt strataliknade gitarr, satt det tre Lundgren singelcoil, och pÄ den satt de lite nÀrmare varann Àn pÄ Fender, det jag tÀnkte pÄ dÄ var att ljudet var för likadant i mickarna. Jag gillar att ha samma output i stall och mittmick, och lite lÀgre pÄ halsmicken, dÄ blir inte den sÄ dov. Och strÀngarna rör sig mer vid halsmicken, sÄ man fÄr ÀndÄ samma tryck pÄ halsmicksljudet nÀr man stÄr och löder som en dÄre.

Jag sÄg Stevie Ray Vaughn spela pÄ Ritz i Stockholm strax efter att de kom ut med första LPn. Han hade en hel trave strator, fodraltraven var nÀstan lika hög som hans gitarrtekniker. Han spelade bla pÄ en lite skum strata med bara tvÄ lipstickmickar pÄ, skitsnyggt ljud i den. Han hade Àven en strata med enbart en halsmick pÄ, ingen brytare alls. Han spelade flera lÄtar pÄ en Tokai ocksÄ. De var sÄ jÀvla bra att det var otroligt, de hade Ànnu bÀttre ljud live Àn pÄ skivorna. Stevie Ray spelade genom dels en Fendercombo, sen en Marshalltopp med en fyrtolvlÄda. I början av konserten slog gitarrteknikern pÄ standbyen pÄ Marshallen vid varje solo, för att sen stÀnga av den igen. Efte nÄgra lÄtar var den pÄ hela tiden. Den mest kÀnda SRV-stratan slog han i golvet pÄ ett sÀtt jag aldrig sett förr. Han slÀngde den platt pÄ golvet, (Vodoo Child) stÀllde sig med bÀgge fötterna pÄ kroppen och drog sen upp bÄde gitarr och sig sjÀlv frÄn golvet i halsen. Att inte halsen bröts loss var knepigt. Gitarrteknikern tog sig för pannan och höll för ögonen.

Det ljud basisten hade var det bÀsta jag nÄnsin hört, hans rörstÀrkare sÄg helt hembyggd ut. Lutade man sig in över scengolvet hade de samma perfekta studioljud dÀr som ute pÄ golvet. Bra som h-e var det, de Äkte Ànda frÄn Texas och gjorde denna enda spelningen i hela Europa, sen for de hem igen, det var innan organisten kommit med i bandet.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
det var innan organisten kommit med i bandet.

😳

Skön historia....

Fan, beslutsÄngesten blir ju inte mindre. Men hursomhelst, det blir nog ÀndÄ till att skaffa lite olika. Jag vill ju tÀcka en del olika genremöjligheter.

I nulÀget har jag en strata med lönnhals, det fÄr bli den mer moderna gitarren med lite roliga mickar, gÀrna Gilmoremicken i halslÀge, och kanske nÄgot hot i stallet. Sedan ska jag skaffa en Strata med rosewoodbrÀda, och lÄta den bli helt retro, med vintage noiselessmickarna exempelvis. Kan ju passa pÄ att köpa en med de mickarna pÄ frÄn början. MÄste bara ta en dag och prova ut vad som kÀnns bÀst i handen.

Postat

Att blanda mickar Àr kul, dÄ fÄr man ju faktiskt lite variation i ljudet ocksÄ.

Jag kör alltid stark mick i stallĂ€get, och svag mick i mittenlĂ€get. PĂ„ min favoritstrata kör jag en hotrails i halslĂ€get ocksĂ„, för att fĂ„ till det dĂ€r sweet child of mine ljudet. Den kanske Ă€r lite överdrivet stark och dov, men det var vad jag hade lĂ„g och skrĂ€pade ljust dĂ„... Och sen Ă€ndrar man inte pĂ„ ett bra koncept 🙂

/Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.