Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj!

Jag har inte lyckats koppla ljudkortet till mixern. Jag hÄller pÄ att bli tokig. Som ni kanske förstÄr Àr jag nybörjare pÄ detta omrÄde. Jag har ett Audiophile 2496 kort och en Behringer UB 802 mixer. Kan nÄgon hjÀlpa mig?

😉

Annons
Postat
Halloj!

Jag har inte lyckats koppla ljudkortet till mixern. Jag hÄller pÄ att bli tokig. Som ni kanske förstÄr Àr jag nybörjare pÄ detta omrÄde. Jag har ett Audiophile 2496 kort och en Behringer UB 802 mixer. Kan nÄgon hjÀlpa mig?

🙂

Mixer/Main Out till Ljudkort/in. Ljudkort/out till Mixer/Tape in. Mixer/Ctrl out till monitors . Mixer/Phones sĂ€ger sig sjĂ€lv. SĂ„ har jag det sjĂ€lv just nu. 😉

Postat

Fast om du har main out till ljudkortet sÄ kommer ju allt som spelas genom mixerbordet spelas in av datorn.

Om du har kasst med utgÄngar fÄr du nog anvÀnda Aux-sendarna.

Postat

Hej igen!

Jag har testat samtliga kopplingar som ni föreslagit. Det fungerar Ă€ndĂ„ inte i slutĂ€ndan. Om jag tex ska lĂ€gga sĂ„ng pĂ„ en lĂ„t sĂ„ kommer allllt annat in pĂ„ det spĂ„ret ocksĂ„... Är det nĂ„n mjukvaruinstĂ€llning jag mĂ„ste fippla med?

Postat

Du ska bocka i "monitor" pÄ ljudkortets instÀllningar. Tryck ner "tape to ctrlroom" pÄ din Behringer ( under förutsÀttning att du har kopplat som jag föreslog tidigare alltsÄ). LyssningsnivÄn pÄ det du spelar in genom Behringern stÀller du pÄ regeln lÀngst till höger i ljudkortets mixer (glömt vad den heter, sitter inte vid musikmaskinen)...

Dra upp lyssningsvolymen pÄ hela paketet via "Phones/ctrl romm" pÄ Behringerns "Main Section". :rolleyes:

Gurra (oregistrerad)
Postat
Halloj!

😎

Mixer/Main Out till Ljudkort/in. Ljudkort/out till Mixer/Tape in. Mixer/Ctrl out till monitors . Mixer/Phones sĂ€ger sig sjĂ€lv. SĂ„ har jag det sjĂ€lv just nu. 😛

Koppla som slaptap beskriver, sÄ har jag oxÄ kopplat, fast jag har en Behringer 1604A, och det funkar klock rent. Vet inte hur just din mixer ser ut men du fÄr kolla upp knapparna: "Alt3-4 to Mix" och "2TK to Mix" dom ska INTE vara ner tryckta.

Postat

Hej Ànnu en gÄng!

Det vill sig inte för mig... Jag har testat göra precis som Slaptap beskriver. (jag fÄr det inte att funka nÀr jag kryssar för "monitor") Enda gÄngen jag kan höra nÄnting Àr nÀr jag har kryssat för "WavOut 1/2" pÄ ljudkortsinstÀllningarna och har "tape to mix" nedtryckt... men dÄ nÀr jag ska spela in sÄ Àr det samma problem som förut - allt hamnar pÄ spÄret jag spelar in. HÀr finns bilder pÄ min mixer om det hjÀlper. http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG

😉

Postat (redigerat)

SÄ hÀr skulle jag nog ha gjort, ett alternativ till slaptaps variant. Nackdelen med den Àr att du bara kan spela in i mono, men det borde vÀl funka i ditt fall:

* Mic in pÄ kanal 1 i mixern

* Datorns in ska kopplas till "FX Send". (TÀnk pÄ om du kopplar in utgÄngen pÄ left eller right i datorn, sÄ att den kanal försöker du spela in motsvarar den du kopplat in. Om du inte har en kabel som du kan koppla in i bÄde left och right frÄn samma utgÄng, vill sÀga.)

* Datorns ut ska in pÄ kanal 5/6

* Den monitorinstÀllning pÄ ljudkortet som slaptap pratar om, ska vara avstÀngd.

* Lyssningen kan kopplas in pÄ phones eller CTRL Room.

* Se till att FX Send pÄ kanal 5/6 Àr avstÀngd.

SĂ„:

Hur mycket av din sÄng och datorns komp du vill höra reglerar du nu med de vita volymknapparna pÄ kanal 1, 5/6 och phones.

Hur mycket av din sÄng du vill spela in i datorn styr du med FX Send pÄ kanal 1. För bÀsta kvalité ska alla de andra FX-sendarna vara nerskruvade sÄ lÄngt det gÄr.

Vad tros om det? đŸ˜±

// David

Redigerat av Diwic
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
daniL (oregistrerad)
Postat

har likadant. jag har en mixer behringer UB802 och ett ljudkort audiophile 2496.

men inget av de funkar? 😛

daniL (oregistrerad)
Postat

nÄn som vet om man ska göra nÄgra instÀllningar eller nÄt?.. de funkar inte iaf

Postat

Jag TROR att jag ocksÄ har en UB802-mixer, och jag har kopplat precis som Diwic skrivit dÀruppe. Förutom att det heter "aux send" istÀllet för "FX send" pÄ min.

Se ocksÄ till sÄ att ingen av knapparna (2TK/tape to Ctrl room/mix) Àr intryckta.

daniL (oregistrerad)
Postat

assĂ„. jag fattar inte vad han menar med koppla till fx send? det finns ju bara ett sĂ„nt hĂ„l, och det Ă€r tvĂ„ sladdar? 😳 för jag pratade med en annan som hade kopplat en behringer ub80 tioll datorn men han sa att man skulle koppla frĂ„n main out till in pĂ„ ljudkortet.

jag har ocksÄ mÀrkt att nÀr jag testar sÄ om jag lyssnar pÄ enlÄt pÄ datan sÄ spelas de ljudet in.

och sen en sak till.

om man mÄste avinstalera det gamla ljudkortet sÄ hur ska jag dÄ kunna fÄ ljud, genom att koppla hörlurar till mixern dÄ eller?

och hur gör man för att kunna höra sin egen rÀst i hörlurarna nÀr man spelar in?

hoppas nĂ„n vet bara 🙂

Postat
assĂ„. jag fattar inte vad han menar med koppla till fx send? det finns ju bara ett sĂ„nt hĂ„l, och det Ă€r tvĂ„ sladdar? 😠

Beror pÄ vilken mixer du har. Jag har tydligen inte UB802 dÄ, för jag har tvÄ st "aux send".

Det finns förresten massvis med trÄdar om hur man ska koppla mixer->dator, sÄ om du söker lite sÄ kommer du nog att finna en massa bra förklaringar....

daniL (oregistrerad)
Postat

okej,, Luugnt allt funkar nu.. Jag har en behringer ub802 Ă„ de e kopplat main out till ljudkortet Ă„ sen tape in till ljudkortet.. Ă„ de funkar perfa..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.