Exterior Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Halloj! Jag har inte lyckats koppla ljudkortet till mixern. Jag hĂ„ller pĂ„ att bli tokig. Som ni kanske förstĂ„r Ă€r jag nybörjare pĂ„ detta omrĂ„de. Jag har ett Audiophile 2496 kort och en Behringer UB 802 mixer. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig? đ
Ken KÀngström Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Kan meddela att jag har ett M-audio delta 1010 och ett Behringer UB1002 och har samma problem. Det Àr knasigt nÀr man inte har separata utgÄngar frÄn mixern.
slaptap Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Halloj! Jag har inte lyckats koppla ljudkortet till mixern. Jag hĂ„ller pĂ„ att bli tokig. Som ni kanske förstĂ„r Ă€r jag nybörjare pĂ„ detta omrĂ„de. Jag har ett Audiophile 2496 kort och en Behringer UB 802 mixer. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig? đ Mixer/Main Out till Ljudkort/in. Ljudkort/out till Mixer/Tape in. Mixer/Ctrl out till monitors . Mixer/Phones sĂ€ger sig sjĂ€lv. SĂ„ har jag det sjĂ€lv just nu. đ
Viktor Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Fast om du har main out till ljudkortet sÄ kommer ju allt som spelas genom mixerbordet spelas in av datorn. Om du har kasst med utgÄngar fÄr du nog anvÀnda Aux-sendarna.
Kallekanin Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 eller sÄ anvÀnder du dig av tape in/out pÄ mixern
Exterior Postat 7 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 7 januari 2005 Hej igen! Jag har testat samtliga kopplingar som ni föreslagit. Det fungerar Ă€ndĂ„ inte i slutĂ€ndan. Om jag tex ska lĂ€gga sĂ„ng pĂ„ en lĂ„t sĂ„ kommer allllt annat in pĂ„ det spĂ„ret ocksĂ„... Ăr det nĂ„n mjukvaruinstĂ€llning jag mĂ„ste fippla med?
slaptap Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Du ska bocka i "monitor" pÄ ljudkortets instÀllningar. Tryck ner "tape to ctrlroom" pÄ din Behringer ( under förutsÀttning att du har kopplat som jag föreslog tidigare alltsÄ). LyssningsnivÄn pÄ det du spelar in genom Behringern stÀller du pÄ regeln lÀngst till höger i ljudkortets mixer (glömt vad den heter, sitter inte vid musikmaskinen)... Dra upp lyssningsvolymen pÄ hela paketet via "Phones/ctrl romm" pÄ Behringerns "Main Section".
Gurra (oregistrerad) Postat 8 januari 2005 Postat 8 januari 2005 Halloj! Jag har inte lyckats koppla ljudkortet till mixern. Jag hĂ„ller pĂ„ att bli tokig. Som ni kanske förstĂ„r Ă€r jag nybörjare pĂ„ detta omrĂ„de. Jag har ett Audiophile 2496 kort och en Behringer UB 802 mixer. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig? đ Mixer/Main Out till Ljudkort/in. Ljudkort/out till Mixer/Tape in. Mixer/Ctrl out till monitors . Mixer/Phones sĂ€ger sig sjĂ€lv. SĂ„ har jag det sjĂ€lv just nu. đ Koppla som slaptap beskriver, sĂ„ har jag oxĂ„ kopplat, fast jag har en Behringer 1604A, och det funkar klock rent. Vet inte hur just din mixer ser ut men du fĂ„r kolla upp knapparna: "Alt3-4 to Mix" och "2TK to Mix" dom ska INTE vara ner tryckta.
Exterior Postat 9 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 januari 2005 Hej Ă€nnu en gĂ„ng! Det vill sig inte för mig... Jag har testat göra precis som Slaptap beskriver. (jag fĂ„r det inte att funka nĂ€r jag kryssar för "monitor") Enda gĂ„ngen jag kan höra nĂ„nting Ă€r nĂ€r jag har kryssat för "WavOut 1/2" pĂ„ ljudkortsinstĂ€llningarna och har "tape to mix" nedtryckt... men dĂ„ nĂ€r jag ska spela in sĂ„ Ă€r det samma problem som förut - allt hamnar pĂ„ spĂ„ret jag spelar in. HĂ€r finns bilder pĂ„ min mixer om det hjĂ€lper. http://www.behringer.com/UB802/index.cfm?lang=ENG đ
Diwic Postat 10 januari 2005 Postat 10 januari 2005 (redigerat) SĂ„ hĂ€r skulle jag nog ha gjort, ett alternativ till slaptaps variant. Nackdelen med den Ă€r att du bara kan spela in i mono, men det borde vĂ€l funka i ditt fall: * Mic in pĂ„ kanal 1 i mixern * Datorns in ska kopplas till "FX Send". (TĂ€nk pĂ„ om du kopplar in utgĂ„ngen pĂ„ left eller right i datorn, sĂ„ att den kanal försöker du spela in motsvarar den du kopplat in. Om du inte har en kabel som du kan koppla in i bĂ„de left och right frĂ„n samma utgĂ„ng, vill sĂ€ga.) * Datorns ut ska in pĂ„ kanal 5/6 * Den monitorinstĂ€llning pĂ„ ljudkortet som slaptap pratar om, ska vara avstĂ€ngd. * Lyssningen kan kopplas in pĂ„ phones eller CTRL Room. * Se till att FX Send pĂ„ kanal 5/6 Ă€r avstĂ€ngd. SĂ„: Hur mycket av din sĂ„ng och datorns komp du vill höra reglerar du nu med de vita volymknapparna pĂ„ kanal 1, 5/6 och phones. Hur mycket av din sĂ„ng du vill spela in i datorn styr du med FX Send pĂ„ kanal 1. För bĂ€sta kvalitĂ© ska alla de andra FX-sendarna vara nerskruvade sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r. Vad tros om det? đ± // David Redigerat 10 januari 2005 av Diwic
Exterior Postat 11 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 11 januari 2005 Jag tror att jag mĂ„ste bege mig ivĂ€g och köpa en ny kabel... đ Jag Ă„terkommer đ
Exterior Postat 25 januari 2005 TrĂ„dstartare Postat 25 januari 2005 It works! đ Tack för hjĂ€lpen! man behöver alltsĂ„ inte ha tape in/tape out inkopplat?
daniL (oregistrerad) Postat 2 februari 2005 Postat 2 februari 2005 har likadant. jag har en mixer behringer UB802 och ett ljudkort audiophile 2496. men inget av de funkar? đ
daniL (oregistrerad) Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 nÄn som vet om man ska göra nÄgra instÀllningar eller nÄt?.. de funkar inte iaf
android Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Jag TROR att jag ocksÄ har en UB802-mixer, och jag har kopplat precis som Diwic skrivit dÀruppe. Förutom att det heter "aux send" istÀllet för "FX send" pÄ min. Se ocksÄ till sÄ att ingen av knapparna (2TK/tape to Ctrl room/mix) Àr intryckta.
daniL (oregistrerad) Postat 6 februari 2005 Postat 6 februari 2005 assĂ„. jag fattar inte vad han menar med koppla till fx send? det finns ju bara ett sĂ„nt hĂ„l, och det Ă€r tvĂ„ sladdar? đł för jag pratade med en annan som hade kopplat en behringer ub80 tioll datorn men han sa att man skulle koppla frĂ„n main out till in pĂ„ ljudkortet. jag har ocksĂ„ mĂ€rkt att nĂ€r jag testar sĂ„ om jag lyssnar pĂ„ enlĂ„t pĂ„ datan sĂ„ spelas de ljudet in. och sen en sak till. om man mĂ„ste avinstalera det gamla ljudkortet sĂ„ hur ska jag dĂ„ kunna fĂ„ ljud, genom att koppla hörlurar till mixern dĂ„ eller? och hur gör man för att kunna höra sin egen rĂ€st i hörlurarna nĂ€r man spelar in? hoppas nĂ„n vet bara đ
android Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 assĂ„. jag fattar inte vad han menar med koppla till fx send? det finns ju bara ett sĂ„nt hĂ„l, och det Ă€r tvĂ„ sladdar? đ Beror pĂ„ vilken mixer du har. Jag har tydligen inte UB802 dĂ„, för jag har tvĂ„ st "aux send". Det finns förresten massvis med trĂ„dar om hur man ska koppla mixer->dator, sĂ„ om du söker lite sĂ„ kommer du nog att finna en massa bra förklaringar....
daniL (oregistrerad) Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 okej,, Luugnt allt funkar nu.. Jag har en behringer ub802 Ă„ de e kopplat main out till ljudkortet Ă„ sen tape in till ljudkortet.. Ă„ de funkar perfa..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.