Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

De som säger att mixa med mixerbord bara är onödigt, sämre, tar längre tid osv kan sluta läsa här. Det passar mig bäst och jag struntar i vad ni andra säger!

Jag har ett 48/8/2 bord och undrar hur jag på smidigaste sätt mixar med det.

Tanken är att jag gör grunderna i mitt PT och använde mina outboards ihop med bordet, tex reverb, TC M3000, kompressorer mm.

Jag har ett 003 rack + ett 8ch ad/da så jag har totalt 16 i/o.

Trummorna mixar jag först och lägger dem på ett nytt stereo-spår i PT.

Sen vill jag lägga ut trumbussen och de andra spåren på bordet igen för att sedan mixa ihop allt till ett masterspår.

På masterbussen har jag bla en API 2500 eller en TK Audio BC1. Gillar dock att ha API'n på trummor och inte som master. Där har jag nästan alltid Tk'n.

Men jag är lite kass på det här med att köra ut kanalerna på bordet och sedan tillbaka (har använd mina hårgrejer direkt vid tracking eller kört ut stereospår ur 003an och sen igenom tex tk'n och sen tillbaka.) Men vill mixa med bordet nu!

Ska jag köra ut det jag vill till "insert" eller "line in" på bordet?

Ska jag sedan ta master ut L/R (xlr) från bordet till varsin ingång på t.ex. 003'an och sedan "reca" allt på ett stereo-spår?

Hur gör ni?!

Annons
Postat

Nu vet jag inte hur det är med LE men med HD så har jag för mig att det finns tydliga skisser och tips i manualen för att koppla ihop sitt daw med outboards och mixerbord.

Men iaf, ta ut kanalerna bara från 003:an till line in på bordet. Ta sedan stereo ut från mixerbordet till ett nytt stereospår i pro tools och spela in mixen du gjort på bordet. Borde vara enklast möjliga lösning.

Eller så mixar du på bordet i grupperna och tar in det som stems i pro tools igen ifall du behöver finjustera något i efterhand.

MVH

Anders

Postat (redigerat)
varför kan jag inte ta ut ifrån min andra omvandlare?

Det kan du väll?

EDIT: Nu förstår jag varför du skrev så. Jag skrev som jag pratar och det tolkas fel ser jag nu 😉 Du tar ju ut alla 16 kanaler (eller hur många du har) till line in på mixerbordet menar jag ☺️

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Hehe!

Jag har mixat en låt ITB och tänkte lägga upp ett a/b-test sen så ska ni få gissa vad som är vad 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.