Jump to content
Annons

Tips på ny elgitarr åt min son


Madame Butterfly (oregistrerad)

Recommended Posts

Madame Butterfly (oregistrerad)

Hej ny i forumet som jag är glad att ha hittat med tanke på min okunskap i gitarr djungeln.......

Har en 13-årig son som spelar gitarr (både ack och el) dag och natt och verkligen är såld på detta. Köpte ett mkt billigt nybörjarpaket via Blocket förra sommaren åt honom. Inför stundande julhelg önskar han sig nu endast en sak och det är en bättre gitarr. Han har provat olika gitarrer i lokala musikaffären och säger att han vill ha en Epiphone Les Paul. Vad är det för slags gitarr med tanke på kvalitet? Den kostar ca 4500 och det är väl ungefär den summan vi är beredda att lägga ner. Snälla hjälp mig med råd - han är verkligen jätte intresserad och säker mogen att byta upp sig och har delvis förmåga att uppskatta bättre kvalitet men jag känner att hans erfarenhet inte är särskilt stor gällande vilken gitarr för vilken musikstil och sådant. Vill gärna stötta honom i sitt muscicerande och hitta en bra men prisvärd gitarr som han kan utvecklas på under ett par åt framåt. Han spelar enligt mig allt möjligt (Metallica, Red hot chillipeppers, Blues m.m) Tack på förhand! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är aktuellt med så pass med slantar kanske en beg Gibson LP Studio för en eller två tusenlappar till kunde vara en bättre investering?

/Jocke

PS. Annars sägs det rätt allmänt att Epiphones Lp är riktigt bra så länge man undviker den billiga Special-modellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kolla på beggmarknaden. Finns mycket fynd där. Men köper du en begagnad så kolla att stallet inte är slitet eller sadeln eller slitna band. Men om det är den guran han vill ha så är det bara köra på den, vare sig från butik eller begagnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror det bästa är att du & han köper gitarren ihop

testa att alla toner på alla strängar klingar rent

och att det inte knastrar om volyn & ton kontroller

och var observant på om den verkar stämma om sig mycket

vilket iofs kan bero på att det är nya strängar.. men ändå

utöver det är det hur gitarren låter & känns som borde avgöra

för 4-5k får ni en ganska bra gitarr.. en ibanez i den prisklassen är nog rätt tryggt köp

min erfarenhet av epiphone är att det är jättetråkiga & osköna

men folk vill ha dem ändå,för att de ser ut som dyrare gitarrer

jag är alltså inte gitarr expert, mina tips kommer från alla dåliga köp jag själv gjort 😉

köp gitarr ihop med grabben är mitt tips iaf

lycka till!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja självklart får man bättre guror för femtusen om man köper en Ibanez eller Schectergura, bara för att nämna två exempel. Eller en LTD som är ESPs billigare märke precis som Gibsons Ephiphonemärke. Om det är bara för att han vill ha en som ser ut som en les paul så kom jag att tänka på nu att 4sound har les paulkopior av märket LTD inne. Har inte testat någon av dem men de säkert bättre än en epiphone les paul och de kostar femtusen. http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=768715&artno=199379 http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=768716&artno=199380

Link to comment
Dela på andra sajter

Att komma på julafton med en begagnad gitarr och ett slitet case till en 13åring, som verkligen fastnat för en speciell gitarr i affären, bådar faktiskt inte för någon julsuccé.

Istället, hör med honom vad han tycker om en bättre begagnad, och låt han vara med vid köpet i sådant fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Kan bara hålla med föregående talare..., en begagnad Gibson les paul studio eller om det finns någon LTD Les paul variant i samma prisklass så är det bättre guror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har la sagt att bara för att man köper beg bör det va slitet, skit och kasst eller?

Nej och det har jag inte heller sagt.

Beg är mer för pengarna om man köper rätt. Dessutom billigare. Å gör man smarta begköp kan man fynda för mer än halva priset.

Jag vet och håller helt och hållet med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han redan har provat olika gitarrer i en musikaffär, och gillar Epiphone Les Paul gitarren mest, så ska du satsa på att köpa den. Det är ingen dålig gitarr. Jag tycker det är en perfekt gitarr för en 13-åring.

Och om han har fastnat för en viss gitarr tror jag inte han kommer bli så glad om han får en annan, jag vet hur jag var själv i den åldern.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla på thomann.

länk:

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...dard&oa=pra

på vissa grejer är de mycket billigare än musikaffärerna i här.

frakten kostar alltid 150:- så en epiphone les paul standard kostar ca 3500:- + frakten.

så ska det vara en epiphone så köp det så blir han nöjd några år framåt, när han utvecklats ännu mer så har han säkert nån annan gitarr han vill ha då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Madame Butterfly (oregistrerad)

Tack för alla bra svar! Jag tar med mig honom till den lokala musikaffären och fortsätter sökandet där!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...