Jump to content
Annons

Glad i dag!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

For till Gävle idag, vi har sju mil dit. Fick ett ryck och tog med lite sopor ur skåpet, en gammal Inter 2 ggr 15 bands eq, funkar skapligt men brusar lite väl, sen min gamla Behringer Ultra dyne-burk. Tänkte chansa att byta in dem på Musikbörsen, fast Behringers mastringslåda tänkte jag att jag aldrig skulle få en tio spänn för. döm om min förvåning, efter att ha sökt i datorn fick jag rakt besked, de gav mig 600 kronor för den! Eqn fick jag 300 för, fast jag själv föreslog 250. Sen bytte jag jämt, och tkänade ytterligare mot en K&M munspelsställning, nya Martin dyra ak stålsträngar, nya D´dario nylonsträngar och tom nya Fender basträngar. Jag behövde inte hala upp ett enda öre! Plus att jag slipper snubbla över Behringern...

Sen är jag glad för att jag kommit igång med inspelandet igen. Och mitt nya jobb som pensionärsentertainer. Det är det absolut bästa jobb jag haft. Spelar och sjunger helt akustiskt, publiken sitter knäpptyst och bara njuter o lyssnar, efter att ha spelat för fyllon i 35 år tror man inte det är möjligt. Nu har jag nytt munspelsställ så nästa vecka kan jag spela två instrument samtidigt.

Åsså är jag glad för att det här forumet med alla roliga och kunniga lirare finns! På drygt ett år har jag lärt mig så j-a mycket tack vare er, tjoho, ni är bäst! Hoppas ni har det bra i mörkret, snart kommer ljuset åter...

Ja, musiken blir jag glad av! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Ja en enda sättet att få folk stilla är att kedja fast dem eller spela för pensionärer som är för gamla att orka lyfta armen och kasta en burk. 😄 Men det var en bra bytesdeal du fick till. Själv ligger jag här och bara försöker bli frisk. Viljan finns men inte orken att spela in bas som jag tänkt göra. Gitarrdelen hade jag ändå tänkt spara tills jag får mitt nya stall till guran. Nä när det gäller pluggar och DAW och sånt så kan du inte bidra med ett skit. Men å andra sidan kan du ju lira bra och har stor erfarenhet av att lira live och allt sånt så du har ju något annat att bidra med här som andra saknar eller har lite erfarenhet av. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja en enda sättet att få folk stilla är att kedja fast dem eller spela för pensionärer som är för gamla att orka lyfta armen och kasta en burk. 😄 Men det var en bra bytesdeal du fick till. Själv ligger jag här och bara försöker bli frisk. Viljan finns men inte orken att spela in bas som jag tänkt göra. Gitarrdelen hade jag ändå tänkt spara tills jag får mitt nya stall till guran. Nä när det gäller pluggar och DAW och sånt så kan du inte bidra med ett skit. Men å andra sidan kan du ju lira bra och har stor erfarenhet av att lira live och allt sånt så du har ju något annat att bidra med här som andra saknar eller har lite erfarenhet av. 😎

Jag kan kanske få några av er att förstå att pluggar och DAW ÄR skit. Ärligt talat, vad kan ni göra, i musikväg alltså, med en DAW som inte jag kan göra i en 24-bitars digitalporta?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Tja, det är ju svårt att styra sexton midi kanaler till alla synthbasar, filtersvep och trumprogrammering i en digitalporta...

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är ju svårt att styra sexton midi kanaler till alla synthbasar, filtersvep och trumprogrammering i en digitalporta...

🙁

Och hur kul är synthbasar och trumprogramering egentligen? Finns det nån enda en, som innerst inne verkligen gillar sånt? Fast det är klart, det kanske finns de som älskar att få njurstensanfall också... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Tja du, där går väl åsikterna isär såklart.

Själv så är jag uppväxt med rock, hårdrock, blues och liknande, för att sedan lyssna mer på metal, och allt hårdare prylar, sen när man hörde band som blandade in elektroniska ljud i musiken så kändes det jävligt nytt och sen har det blivit mer och mer sådant.

Men du kanske har hört talas om ett litet okänt band som heter Depeche mode?, rätt mycket programmerat där...

Du får gärna lyssna på Bob Dylan och annan dinosaurierock men du måste väl ändå ha märkt att det finns rätt mycket annan musik i världen även om inte du gillar den?

Trance, Synth, Techno, industri, electronica och en massa annat som drar massor av folk.

Känns lite fånigt att racka ner på halva musikvärlden som om ingen gillade den...

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt när det går bra! Måste nog också köpa mig ett munspel, det känns som om det skulle behövas ett instrument till i mina låtar. Njut av livet, man lever ju ´bara två gånger (eller hur det nu var).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja du, där går väl åsikterna isär såklart.

Själv så är jag uppväxt med rock, hårdrock, blues och liknande, för att sedan lyssna mer på metal, och allt hårdare prylar, sen när man hörde band som blandade in elektroniska ljud i musiken så kändes det jävligt nytt och sen har det blivit mer och mer sådant.

Men du kanske har hört talas om ett litet okänt band som heter Depeche mode?, rätt mycket programmerat där...

Du får gärna lyssna på Bob Dylan och annan dinosaurierock men du måste väl ändå ha märkt att det finns rätt mycket annan musik i världen även om inte du gillar den?

Trance, Synth, Techno, industri, electronica och en massa annat som drar massor av folk.

Känns lite fånigt att racka ner på halva musikvärlden som om ingen gillade den...

Skoja bara. Inte håller jag fast vid det som var på 60-talet... Det är bara det att jag är bara intresserad av musik där det är människor som spelar på instrument tillsammans. Det som under stor och lång möda snickras ihop i datorer är tyvärr helt ointressant. Man kan säkert jobba med det om man får betalt, men en gissning är att de flesta lessnar på det efter några år. Det ska vara människor som spelar tillsammans.

Den technolåt som är inne idag, vem lyssnar på den om bara ett år? Ingen.

Hur många lyssnar på Elvis om 25 år? Miljoner, som inte ens är födda idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller nästan med om allt 😉 . Däremot så tycker jag det kan vara kul att knåpa ihop en låt själv och spela in alla instrumenten (riktiga) och sedan se vad man kan göra med lite pluggar. Men du har helt rätt i att spelglädjen man får när man spelar ihop, den kan man aldrig återskapa i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det som under stor och lång möda snickras ihop i datorer är tyvärr helt ointressant. Man kan säkert jobba med det om man får betalt, men en gissning är att de flesta lessnar på det efter några år. Det ska vara människor som spelar tillsammans.

Den technolåt som är inne idag, vem lyssnar på den om bara ett år? Ingen.

Hur många lyssnar på Elvis om 25 år? Miljoner, som inte ens är födda idag.

Du gissar dåligt och fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Elvis var en fantastisk sångare, men han var just det..., en sångare, som Britney spears eller Idol folket.

Jag gillar folk som skriver sitt eget material, det är det som är viktigast för mej...

Lyssnar hellre på artister som inte har så många hits men som har en egen stil som dom har skapat själva, därför går Elvis bort för mej.

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde en smily efter denna mening

Jag kan kanske få några av er att förstå att pluggar och DAW ÄR skit. Ärligt talat, vad kan ni göra, i musikväg alltså, med en DAW som inte jag kan göra i en 24-bitars digitalporta?

Eller också tror du på fullaste allvar det du skriver, i så fall visar du att du inte har en aning om hur det fungerar.

I vilket fall som helst så är det ju en fråga men efter att ha läst dina tidigare inlägg så vet jag att du inte är intresserad av svaret.

Tillbaks till ämnet. Kul att du haft en fin dag. Jag vet hur den underbara känslan är när man kommer hem med nya prylar och

pinaler. Helst skall det ju vara något som låter en gitarr t ex. Visst går man gå igång!

Du får väl göra en post i tråden: "senaste grejen jag köpt" 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...