rockstone Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Har ett stort problem, jag kan inte spela in en uppmickad marshall eller ett trumsett med mitt edirol ua 25 usb ljudkort då slår det över(blir för hög signal in) även om jag ställer ner inspelningsnivån i bott på rattarna, finns det nåt jag kan göra åt detta ,typ någon inställning i datorn eller är det ett dåligt ljudkort jag har fått tag i?
Claes Holmerup Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Har ett stort problem, jag kan inte spela in en uppmickad marshall eller ett trumsett med mitt edirol ua 25 usb ljudkort då slår det över(blir för hög signal in) även om jag ställer ner inspelningsnivån i bott på rattarna, finns det nåt jag kan göra åt detta ,typ någon inställning i datorn eller är det ett dåligt ljudkort jag har fått tag i? Har du Pad på micken så aktivera den. Finns det Pad i ljudkortets preamp, så kanske du behöver aktivera den också. Skulle inget av det räcka, så finns det externa Pads som man sätter på XLR-kabeln, exempelvis HOSA ATT-448, där man kan välja mellan 20, 30 eller 40dB dämpning med en switch.
rockstone Postat 26 november 2009 Trådstartare Postat 26 november 2009 ok, finns ingen pad men det borde gå att sätta ett mixebord emmellan ljudkort och micken va? eller blir det konstigt men två micpreaps på nåt vis?
Claes Holmerup Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 ok, finns ingen pad men det borde gå att sätta ett mixebord emmellan ljudkort och micken va? eller blir det konstigt men två micpreaps på nåt vis? Det kan ju bli samma problem där; att det blir för hög signal om ljudkällan är stark. Att sätta en mixer mellan känns inte som något bra alternativ bara för att dra ner signalen. Det är i så fall bättre med en extern pad. Den jag nämnde ligger på 280:-, så det är ingen förmögenhet precis... 😉 Om du ändå vill prova med en mixer, så kopplar du in utgången från mixern till en lineingång på ljudkortet - och alltså inte till mickingången på ljudkortet!
Glaskatten (oregistrerad) Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 Vad har du för ,mikrofoner och hur är de placerade? Har du provat med limitern inkopplad? Har du läst bruksanvisningen?
rockstone Postat 26 november 2009 Trådstartare Postat 26 november 2009 tyvär har jag ingen bruksanvisning, menar du att ja kör tele ingångarna i kortet claes
Claes Holmerup Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 tyvär har jag ingen bruksanvisning, menar du att ja kör tele ingångarna i kortet claes Jäpp! Från mixerns (eller preampens) utgång ska du till line in på ljudkortet. 😆
Glaskatten (oregistrerad) Postat 26 november 2009 Postat 26 november 2009 tyvär har jag ingen bruksanvisning, Mn ska ALLTID läsa bruksanvisningen innan man använder något! http://www.roland.com/products/en/_support...m?PRODUCT=UA-25
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.