BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Hej! hmm. kunde inte ladda upp bild på mitt rum som ajg ville. det är en stor säng, en stor garderob, en stor byrå och en inspelningsdel i ena hörnan, rumet är ca 15 kvadrat och behöver jag akustikbehandla och hur?? vad är viktigt att tänka på? finns det nån sida där man kan läsa mkt om det+?
Claes Holmerup Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Börja i min lilla artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki, så får du lite grand av det mest grundläggande. 😄
Martin Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Akustikbehandling är för losers! Det gör allt för lätt!
slejnard Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Akustikbehandling är för losers! Det gör allt för lätt! Nej! Eller på vilket sätt menar du?
slejnard Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Hej! hmm. kunde inte ladda upp bild på mitt rum som ajg ville. det är en stor säng, en stor garderob, en stor byrå och en inspelningsdel i ena hörnan, rumet är ca 15 kvadrat och behöver jag akustikbehandla och hur?? vad är viktigt att tänka på? finns det nån sida där man kan läsa mkt om det+? Spelar oftast in hemma. När jag var med i senaste studiofestivalen "skräck" så spelade jag in en volymsvag väckarklocka bla. Då isolerade jag "rummet" genom att klä en tisha runt miken utan att nudda den. Så allt går, gäller bara att ha uppfinningar. Nästa ljud gjorde jag genom att ha miken på toaletten och samtidigt spela in trumma från sovrummet. Ett väl möblerat rum kan göra susen samt mikrofonplacering men självklart inte lika bra som en akustikbehandlad lokal.
Claes Holmerup Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Spelar oftast in hemma. När jag var med i senaste studiofestivalen "skräck" så spelade jag in en volymsvag väckarklocka bla. Då isolerade jag "rummet" genom att klä en tisha runt miken utan att nudda den. Så allt går, gäller bara att ha uppfinningar. Nästa ljud gjorde jag genom att ha miken på toaletten och samtidigt spela in trumma från sovrummet. Ett väl möblerat rum kan göra susen samt mikrofonplacering men självklart inte lika bra som en akustikbehandlad lokal. Det är lite skillnad på kontrollrum och liverum. Kontrollrummet (där man sitter och mixar) bör vara behandlat så bra som möjligt. Liverummet (där man spelar in med mikrofoner) kan vara mycket friare - eller rentav obehandlat om det är välmöblerat - så länge man får in ljudet som man vill ha det. Där är det inte heller samma krav så att det ska vara symmetriskt etc, utan man kan göra lite som man känner för.
Larsson Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 kan ett rum behandlat som ett Kontrollrumm även vara bra för att spela in i? om man nu enbart kommer använda ett rum för allt,som jag själv har planer på att göra och även Björn misstänker jag! 🙁
Larsson Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Akustikbehandling är för losers! Det gör allt för lätt! va?
Claes Holmerup Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 kan ett rum behandlat som ett Kontrollrumm även vara bra för att spela in i?om man nu enbart kommer använda ett rum för allt,som jag själv har planer på att göra och även Björn misstänker jag! 🙁 Använder man det som både kontrollrum och inspelningsrum, så tycker jag att man bör behandla det som ett kontrollrum. Det är alltså ingen nackdel att använda ett behandlat rum till inspelning. 🙂
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 helloo...tack før alla svar... var inne på din sida Claes, Bor i malmø och har ju då inte så långt till oxie, du kan møjligtvis hjælpa mig att sætta ihop ett paket om jag ger dig en ritning på rummet?
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 før du sæljer væl dina produkter til privatpersoner?
Claes Holmerup Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Självklart! 😄 Maila, så kollar jag på det. Tänk bara på vilken typ av problem du har där. Har du stående vågor, så kan man inte få bort dem med vanliga porösa absorbenter, utan sådant måste avhjälpas genom att bygga avstämda basfällor. När det gäller efterklang och flutter, så hjälper de porösa absorbenterna däremot väldigt bra. 🙂
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Alright...kan du p.ma din mail??
Frederik (oregistrerad) Postat 22 november 2009 Postat 22 november 2009 Självklart! 🙂Maila, så kollar jag på det. Tänk bara på vilken typ av problem du har där. Har du stående vågor, så kan man inte få bort dem med vanliga porösa absorbenter, utan sådant måste avhjälpas genom att bygga avstämda basfällor. När det gäller efterklang och flutter, så hjälper de porösa absorbenterna däremot väldigt bra. 🙂 Hej Claes! Läste nyligen om akustikbehandling ovan. Själv håller jag på att bygga en lten musikstudio med ett inspelningsrum på 10 kvm och ett kontrollrum på 10 kvm. Jag har några foton som jag kan sända senare. Jag är snart klar med alla träreglar på 45 x 70 mm. Jag skall snart klä stenull som jag köpt mellen reglarna. Slutligen så skall jag montera gipsskivor mot träreglarna. Jag tänker ha endast ett lager gipsskiva mot innerväggar och 2 lager gipsskivor mot ytterväggar. Då får motstående vägg olika tjocka lager av gipsbeklädnad. Jag har snedställt motstående väggar i inspelningsrummet. Sedan vet jag inte vad jag skall göra i inspelningsrummet. Skall jag hänga tunga draperier där för akustikens skull eller montera glasull av viss densitet monterat på träreglar? eller??? Till kontrollrummets främre vägg tänker jag montera något slags av ljudskivor. och kanske något i taket? Jag vore tacksam för tips. Frederik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.