Jump to content
Annons

Preamp vs Mixer


robbb

Recommended Posts

Sitter på ett esi maya 44 ljudkort med fantomatning, men det halvkrånglar ibland och kan ta ett tag och få igång den (tjutljud kommer upp)

Så nu är jag sugen på och ha något med fantomatning som jag kan köra b1'an och lajna elgitarr genom när det behövs 😄

frågan är om man ska satsa på endast en preamp eller ett mixerbord?

känns ju klart smidigare och bättre med en preamp som har en mic ingång och en ingång för gitarr.

Kollat runt på massor med olika preamps/mixers. Men har ju inte prövat dem så tänkte höra med er vad ni har för tips?

säg runt 6-800:- (så det står väl säkert mellan Art TUBE MP och ett sketet behringer mixerbord?)

tipstipstips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kör på ART MP en riktigt bra och billig preamp om du frågar mig. Har dock inte testat någon Behringermixer i den prisklassen men jag har svårt att tro att man kan få ett antal preamps med EQ som håller måttet för så lite pengar.

Okej, får nog bli så. Om du nu testat den och tycker den låter bra? ART MP har väl ingen eq?

Det är just det jag vill ha stabil +48 så jag bara kan klicka av och på, och sedan volymljustera ljudet till lurar/monitor utan att behöva in och krångla i

ljudkorts-inställningarna 🙂 (+ jag tror art tuben ger mindre brus än det integrerade fantomatningen som sitter i ljudkortet )

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på ett esi maya 44 ljudkort med fantomatning, men det halvkrånglar ibland och kan ta ett tag och få igång den (tjutljud kommer upp)

Så nu är jag sugen på och ha något med fantomatning som jag kan köra b1'an och lajna elgitarr genom när det behövs 🙂

frågan är om man ska satsa på endast en preamp eller ett mixerbord?

känns ju klart smidigare och bättre med en preamp som har en mic ingång och en ingång för gitarr.

Kollat runt på massor med olika preamps/mixers. Men har ju inte prövat dem så tänkte höra med er vad ni har för tips?

säg runt 6-800:- (så det står väl säkert mellan Art TUBE MP och ett sketet behringer mixerbord?)

tipstipstips.

Hej Robb

Är det ljudkortet i sig eller endast fantommatningen som krånglar?

Är det ljudkortet så löser du ju inte problemet genom att köpa en preamp.

"Trött på att dra i spakar i datorn" vill du typ mixa i extern mixer så behöver du ett

nytt ljudkort, ett dyrt. Att spela in genom ett Behringerbord rekommenderar jag inte.

Om inte tutljud och krångel beror på handhavande och fantommatning alt hela ljudkortet

är knas så rekommenderar jag ett nytt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Robb

Är det ljudkortet i sig eller endast fantommatningen som krånglar?

Är det ljudkortet så löser du ju inte problemet genom att köpa en preamp.

"Trött på att dra i spakar i datorn" vill du typ mixa i extern mixer så behöver du ett

nytt ljudkort, ett dyrt. Att spela in genom ett Behringerbord rekommenderar jag inte.

Om inte tutljud och krångel beror på handhavande och fantommatning alt hela ljudkortet

är knas så rekommenderar jag ett nytt ljudkort.

Jag har för mig jag skrev det var fatommatningen? men kanske glömde den delen, men det är iaf bara den!

Måste klicka av och sätta på fantommatningen massor av gånger innan tjutljudet försvunnit.

"trött på att dra i spakar i datorn" = Volymkontroll, direkt ljudet är för högt, in i ljudkortsinställningar och byta ist för och sträcka ut en hand till en pre-amp.

så nej, jag köper inte ett nytt ljudkort, för det jag har är grymt stabilt. Så jag kör på den externa art tuben.

tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...