Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en Yamaha RGX6125 med floyd rose stall och lås skruvar vid sadeln. Den har börjat stämma ur sig om man lattjar med tremolon. Den gjorde inte det tidigare. Jag märker att låset vid sadeln inte till 100% håller strängarna i ett "järngrepp" trots att jag drar åt så mycket jag vågar. Strängarna kan fortfarande röra sig en del upp mot stämskruven.

Är detta ett normalt beteende för floyd rose och stränglås? Är inte tanken att strängarna ska sitta som i ett skruvstäd i låset?

🥰

Annons
Postat
Jag har en Yamaha RGX6125 med floyd rose stall och lås skruvar vid sadeln. Den har börjat stämma ur sig om man lattjar med tremolon. Den gjorde inte det tidigare. Jag märker att låset vid sadeln inte till 100% håller strängarna i ett "järngrepp" trots att jag drar åt så mycket jag vågar. Strängarna kan fortfarande röra sig en del upp mot stämskruven.

Är detta ett normalt beteende för floyd rose och stränglås? Är inte tanken att strängarna ska sitta som i ett skruvstäd i låset?

😠

Dom ska sitta som berget. Min gissning är att du satt brickorna på fel håll... då håller dom inte strängarna tillräckligt bra...

Ett annat alternativ är att låsbrickorna är utslitna. Men de tror jag e ovanligt, brukar ju vara stenhård vertygstål i dom. Man får isf slipa dem jämna igen.

Postat
Dom ska sitta som berget. Min gissning är att du satt brickorna på fel håll... då håller dom inte strängarna tillräckligt bra...

Ett annat alternativ är att låsbrickorna är utslitna. Men de tror jag e ovanligt, brukar ju vara stenhård vertygstål i dom. Man får isf slipa dem jämna igen.

Tack. Det var väl det jag gissade. Tog och kikade på hur det hela är konstruerat. Brickorna passa i låset på bara ett sätt så där har jag svårt att klanta till det men de har rätt rejäla spår av strängar. Misstänker de har börjat glida mer o mer med tiden och slipat sig bana i brickorna.

Jag får helt enkelt ta och slipa och dona med brickorna. Egentligen borde de väl ruffas till i ytan för bättre grepp. Typ vinterdäck 😄

Postat
Tack. Det var väl det jag gissade. Tog och kikade på hur det hela är konstruerat. Brickorna passa i låset på bara ett sätt så där har jag svårt att klanta till det men de har rätt rejäla spår av strängar. Misstänker de har börjat glida mer o mer med tiden och slipat sig bana i brickorna.

Jag får helt enkelt ta och slipa och dona med brickorna. Egentligen borde de väl ruffas till i ytan för bättre grepp. Typ vinterdäck 😕

Mina brickor kunde man iaf vrida ett kvarts varv, och de var något konkava så satte man dem fel så satt strängarna inte lika hårt.

Men du har tydligen spår så det är nog dags att slipa dem jämna igen. =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.