Jump to content
Annons

Lite sånhär Noobhjälp i FL!


Wannabe

Recommended Posts

Hallå allihopa! 😎

Nu är det så att jag har precis börjat med FL studio och tycker programmet är awsome!

Har försökt lära mig genom att kolla på tutorials på youtube, och jag tycker att jag har kommit igång helt okej,

men det är ju alltid så när man sätts i någon som man aldrig har hållit på med förut så kommer det frågor,

och dem frågorna hoppas jag ni orkar svara på här! 🙂

Keep in mind att jag är som sagt helt ny med programmet, och vet inte namnen på saker ännu.

Så alltså jag vet inte vad jag ska söka på för att få hjälp med det jag vill! ☺️

(Så hata mig inte för att jag inte har sökt på forumet - etc)

Det jag undrar är följade:

I den här Låten finns det massor av

grejer jag skulle vilja kunna lära mig använda.

(http://www.youtube.com/watch?v=0uk7GcVKcsM)

Och det är Bland annat:

1, 1:34, Soundet på hur trummorna ändras i frekvensen lixom.. Hoppas ni förstår

2, 4:29 - Ljudet på hur alla "Instrument" ändras i frekvens, liknande som med trummorna.

3, 0:30 Jag undrar oxå vart man kan hitta sånna där ljud som förstärker baskaggen? (Typ Booom ljud)

4, Sedan undrar jag hur man gör så att volymen höjs automatiskt. (Verkar vara något med sakerna som ligger i "Playlist"?)

5, Och sist, men inte minst letar jag efter något gött Trumm plugin (VST?) eller typ bara bra trumljud Kan ju tilllägga att musiken jag gör är typ trance 😛

Skulle uppskatta tutorials och liknande ! 🙂

Tack för hjälpen!

/Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Om du menar virveltrummorna så görs det förmodligen av en flanger-effekt. Om du inte vet hur man lägger till effekter på instrument/kanaler så är det busenkelt.

Välj ett instrument du redan lagt till i ditt projekt, t.ex. 3xOsc eller kanske en bastrumma, vad som helst. Vänsterklicka på den så du får upp channel settings. Längst upp i högra hörnet finns en ruta där det står "FX". Dra i boxen till en siffra, säg siffran 3. Du har nu länkat instrumentet till mixerbordets effektkanal #3 (FX-insert). För att gå till mixerbordet kan du leta upp ikonen för den uppe i huvudmenyerna eller trycka F9. Markera kanal 3. Nu har du möjligheten att lägga på de effekter du önskar ha just på FX-insert 3. Det finns en lista vid sidan av mixern där du väljer effekterna.

2. Det är en automatiserad filter-effekt, för att göra automatations behöver du nog lära dig lite först hur playlisten fungerar, för det är där all magi händer. 😳

3. Man kan få fram ett fett boom-ljud om man tar en bastrumma och ger den en reveerb-effekt. Precis som jag beskrev på punkt ett.

Den får du pilla med lite grann innan du får fram ett behagligt resultat 🙂 Och testa gärna olika bastrummor, du kommer märka vilken som passar bäst in i ditt projekt.

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

2. Det är en automatiserad filter-effekt, för att göra automatations behöver du nog lära dig lite först hur playlisten fungerar, för det är där all magi händer. 😉

Du vet inte vart man kan hitta någon bra tutorial för detta? :S

+ det kan la inte vara så svårt o göra en fade med volymen? Hur går det till? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet inte vart man kan hitta någon bra tutorial för detta? :S

+ det kan la inte vara så svårt o göra en fade med volymen? Hur går det till? 😄

Men nånstans på nätet måste det väl finnas tutorials för automatation?

Volymreglage o.s.v. görs också med automatations, man kan automatisera i princip allt med den funktionen.

Jag är inte speciellt bra på att förklara, jag är självlärd helt och hållet. 😉

Redigerat av Nordlicht
Link to comment
Dela på andra sajter

+ det kan la inte vara så svårt o göra en fade med volymen? Hur går det till? 😠

Tok enkelt. Högerklicka på volym reglaget och välj automatisera så dyker det up en kurva i playlisten som du sen kan dra i för att reglera volymen.

Här har du lite om automatisering.

1, 1:34, Soundet på hur trummorna ändras i frekvensen lixom.. Hoppas ni förstår

Lät mer som ett filter/eq svep. Det kan du trixa till med ett högpass filter som rör sig över frekvensområdet. Svårt att föklara så du får googla det.

3, 0:30 Jag undrar oxå vart man kan hitta sånna där ljud som förstärker baskaggen? (Typ Booom ljud)

Här eller här har du rätt bra produkter för sådana typ av ljud.

5, Och sist, men inte minst letar jag efter något gött Trumm plugin (VST?) eller typ bara bra trumljud Kan ju tilllägga att musiken jag gör är typ trance

Personligen använder inte jag så mycket plugins för trumljud utan mest samplingar som du tex kan hitta i produkterna som jag tipsade om ovan.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

+ det kan la inte vara så svårt o göra en fade med volymen? Hur går det till? 😛

Högerklicka på volymreglaget, välj "Create automation clip", det kommer sen att visas i din playlist (vanligtvis till höger).

Det du sen gör att du klickar ut punkter, om du t.ex vill göra en fade från total tystnad till normalvolym så börjar du helt enkelt med att dra ner den första punkten längst ner i automation-klippet, sen klickar du ut en punkt på det stället it låten där du vill att volymen ska vara normal, sen behöver du bara dra den uppåt för att placera den på rätt volymnivå.

Hoppas det inte var för förvirrande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Högerklicka på volymreglaget, välj "Create automation clip", det kommer sen att visas i din playlist (vanligtvis till höger).

Det du sen gör att du klickar ut punkter, om du t.ex vill göra en fade från total tystnad till normalvolym så börjar du helt enkelt med att dra ner den första punkten längst ner i automation-klippet, sen klickar du ut en punkt på det stället it låten där du vill att volymen ska vara normal, sen behöver du bara dra den uppåt för att placera den på rätt volymnivå.

Hoppas det inte var för förvirrande.

Steinbergs Hypersonic 2 har en hel del trummor och trum loopar som låter riktigt bra.

Men den VST:n är ju inte gratis.

http://www.steinberg.net/en/products/legac...ypersonic2.html

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Steinbergs Hypersonic 2 har en hel del trummor och trum loopar som låter riktigt bra.

Men den VST:n är ju inte gratis.

http://www.steinberg.net/en/products/legac...ypersonic2.html

Sorry, vill inte vara en nagel i ögat på någon, men HS2 är väl nästa omöjlig att få tag på nu för tiden eftersom

Steinberg tagit bort den ur sortimentet? Jag hade tur och hittade på den i en musikaffär till reducerat pris i

våras men det var sista exemplaret de hade.. (på just den musikaffären alltså)

Annars för att vara lite on-topic så håller jag med EmKay, det finns många bra samplingsskivor på de länkarna han

gav dig, de är inte gratis men du får mycket för pengarna.

edit: förtydligade lite...

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...