Jump to content
Annons

Firewireproblem med nya burken

Recommended Posts

Rippe (oregistrerad)
Postat

Hallå. Nu ska jag för en gångs skull prova det här forumet. Har nämligen problem med att få mitt Motu firewirekort att gå bra ihop med nya datorn. Cpu'n peakar då och då när jag kör under 512 samples per buffer på kortet. Kör jag på tex 1024 så funkar det fint. Men så vill jag inte ha det. Datorn är en intel i7 920 burk med windows 7 64 bit os (kör 32 bit cubase 5). Har de senaste chipsetdrivisarna installerade samt testat och flytta grafikkortet till annan pci-port för en ev IRQkrock. Men det har inte blivit bättre såhär långt. Någon som får en idé?

Mvh Richard

Annons
Postat

Tjenare!

Testa att göra en sak.

Högerklicka på Dator som finns under startmenyn och välj egenskaper, i vänstra fältet har du Enhetshanteraren "klicka på den" Under IEEE1394-busstyrenheter fliken finns något liknande, 1394 OHCI Compliant Host Controller, högerklicka på den och välj uppdatera drivrutin.

1: Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn:

2: Låt mig välja en lista över drivrutiner som finns på datorn:

3: Klicka i "Visa kompatibel maskinvara:

4: välj 1394 OHCI Compliant Host Controller (Legacy)

Starta om burken och se ifall det blir någon förbättring!

Mvh Tommie

Rippe (oregistrerad)
Postat

Tack för ditt snabba svar Tommie men det blev ingen förbättring tyvärr.

Kom gärna med fler idéer. Skulle det bli någon skillnad om jag körde via ett firewirekontrollerkort i pci-utförande? Bara en tanke.

Mvh Richard

Postat

Vad har du för krets på firewire kortet?

Jag hade nå oändliga problem när jag installerade mitt Presonus Firestudio Project, Fick knappt fram nå ljud alls.

Jag löste det genom att installlera en modifierad version av XP, uppdaterade Cubase 5 med senaste drivrutinen, samt köpte ett firewire instickskort från exitdata.se

Nu funkar det klockrent!! 🤪

Postat (redigerat)

Rippe, för att utesluta hårdvarukrockar råder jag dig att köra DPC Latency Checker (http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml), och återkom med resultaten!

Edit: en annan sak jag kom på så här en lite snurrig lördagnatt 😲 Öppna registereditorn. Letar reda på "HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Enum > 1394 > Focusrite&saffire > (massa siffror) > device parameters". Nu har du och jag inte samma ljudkort så vägen till katalogen "device parameters" kan se lite annorlunda ut. Hursomhelst, när du hittar den då skapar du ett nytt DWORD i den katalogen som du döper till "SidSpeed" och ger det värdet "0" för bästa firewire prestanda, och starta om datorn!

Redigerat av henk2055
Rippe (oregistrerad)
Postat

Kors i taket! Nu har jag löst problemet. Det var mitt uad2-kort som spökade när jag körde på låg buffersize. Tydligen ett förekommande fenomen på PC med dessa kort. En hel hög manualer och diverse inställningar senare kan jag nu köra med 4.172ms latency och en drös uad plug-ins utan problem. Äntligen! Det tog bara en hel helg att komma på det..

Tack för alla svar!

Mvh Richard

• 2 veckor senare...
Postat
  Rippe sa:
Tydligen ett förekommande fenomen på PC med dessa kort. En hel hög manualer och diverse inställningar senare...

Fint, berätta gärna hur du gick tillväga så kan du kanske hjälpa andra som kan hamna i din situation.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.