Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

trance eller d'nb behöver inte vara riktmÀrket för denna diskution, eftersom den enskilde individens Äsikter "om vad som Àr vad" sÀkerligen skiljer sig Àven inom rock och pop.

sÄ, ... vad Àr det som som gör att vissa synthar eller effekter kategoriseras som antingen trance synth eller rock effekt ?

anledningen till att jag frÄgar Àr för att jag den senare tiden sett folk titulera synthar som antingen trance synth eller d'nb synth.

mvh.

kultur ambassaden đŸ˜Č

Annons
Postat

What? đŸ˜Č

En synth Ă€r vĂ€l en synth, okej att man kanske kan ha svĂ„rt att fĂ„ in synth som Ă€r gjord för trance (med sjutton detunade oscillatorer en massa reverb osv) i en metallĂ„t, men Ă€r det inte lite vĂ€l att mĂ„la in sig i ett hörn att klassa synthar som dnb eller trance? 🙂

Just nu sitter jag me en lĂ„t som nog skulle beskrivas som house/break men jag anvĂ€nder Ă€ven en synthpatch frĂ„n en av mina kompisar som endast gör trance, och det lĂ„ter skitbra! 😎

NÀ, inga onödiga klassifiseringar för min del...

Det hĂ€r kanske inte tillförde debatten nĂ„t, men jag tyckte det bövdes sĂ€gas...hehe 🙂

Postat
What? đŸ˜Č

En synth Ă€r vĂ€l en synth, okej att man kanske kan ha svĂ„rt att fĂ„ in synth som Ă€r gjord för trance (med sjutton detunade oscillatorer en massa reverb osv) i en metallĂ„t, men Ă€r det inte lite vĂ€l att mĂ„la in sig i ett hörn att klassa synthar som dnb eller trance? 😎

detta var Àven min reaktion nÀr jag sÄg att folk, som du sÀger "mÄlar inn sig" i ett hörn.

allt bör vĂ€ll sitta i den enskildes förmĂ„ga att kunna anvĂ€nda instrumentet, ja, det och förmĂ„gan att kunna placera det vĂ€l i en mix 🙂

Postat

För det första: Menar du faktiska syntar eller syntljud ("patchar")? De flesta syntar Àr ju tillrÀckligt flexibla för att producera ljud som fungerar i olika sammanhang, och dÄ Àr vÀl skillnaden helt enkelt i vilket sammanhang de fungerar bÀst. Ett syntljud bestÄende av tre snedstÀmda oscillatorer med unison och helt öppet filter fungerar kanske bÀttre i trance Àn indiepop dÄ t ex en ensam ganska rejÀlt filtrerad sÄgtand Àr mer passande osv.

Vad gÀller faktiska syntar kan man ju sÀga att en supernova fungerar bÀttre i modern dansmusik eftersom den har ett renare ljud med mycket diskant jÀmfört med Àldre syntar som en MiniMoog eller CS Prophet Five som ofta har lite mer tyngd i botten och dessutom kan dista och brusa en del.

Sedan kan man sÀga att Vanguard (ny VSTi frÄn re:FX) Àr en trancesynth eftersom den har funktioner som lÀmpar sig för trance (tre oscillatorer, arpeggio, "TranceGate" osv) emedan Synapses Junglist (numera Hydra) kanske fungerar bÀttre i DnB eller dub dÄ den fokuserar mer pÄ att framstÀlla intressanta basljud och alltsÄ har speciella funktioner för just detta ÀndamÄl.

Postat

Öhh.. har man börjat dela in syntar i genrer nu helt plötsligt? Nu har jag faen missat nĂ„got. Jag tyckte det rĂ€ckte fint med subtraktiv, additiv, fm, granular, wavetable, phase distortion, physical modeling, o.s.v. Men det kanske bara Ă€r jag?

/Majken

Postat (redigerat)
Öhh.. har man börjat dela in syntar i genrer nu helt plötsligt? Nu har jag faen missat nĂ„got. Jag tyckte det rĂ€ckte fint med subtraktiv, additiv, fm, granular, wavetable, phase distortion, physical modeling, o.s.v. Men det kanske bara Ă€r jag?

/Majken

Substraktiv, additiv, fm, granular, wavetable, phasedostorsion....Nu har jag faen i mig missat nĂ„got 😳

Åh herregud, jag som tyckte det rĂ€ckte med gitarr, trummor och en bas. 😆

Men det Àr vÀl kanske bara jag?

/Roffe

Redigerat av Âźoffe
Postat
Öhh.. har man börjat dela in syntar i genrer nu helt plötsligt?

Jo det har vÀl börjat hÀnda nu. Antagligen just för att det Àr sÄ mÄnga som har börjat köra 100% mjukvara i sina studios och att just "trance" och "dance" musik Àr bland det vanligaste man börjar med nÀr man gör datormusik (det Àr bara vad jag tror, inte vad jag vet).

SjÀlv Àr jag rÀtt glad att det kommer specifika "trance" synthar eller VST's eftersom jag pysslar med den musiken. Dock kör jag Reason sÄ egentligen har jag ju inte sÄ mycket anvÀndning för dem. Men man kan ju alltid sampla ner nÄgra patchar frÄn en VST och slÀnga in i Reason liksom.

Postat

/Majken

Det Àr vÀl mer riktmÀrken för de som inte Àr sÄ slÀngda pÄ alla definitioner vad de olika synterserna innebÀr. (hoppas den dÀr meningen blev begriplig...)

Det Àr Àven ganska bra att definiera syntar utefter detta system, eftesom det beskriver syntens huvudsakliga mÄlgrupp och dess huvudsakliga ljudbild. Jag vet att man kan skruva till ljud som inte alls Àr "tÀnkta" till en synt. Men faktumet att en synt har en viss ljudbild (oavsett syntes) gör att den lÀmpar sig för olika typer av musik. Precis som ROYEN skrev.

SÄlunda kan man frÄga efter en bra trancesynth, istÀllet för att sÀga: Jag vill ha en synt som lÄter som Vanguard(tex), eftersom detta förutsÀtter att man faktiskt vet hur den lÄter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.