Jump to content
Annons

Digidesign Mbox 2 pre-amps vs Presonus eureka pre-amp


prototyp

Recommended Posts

Ja som topicen lyder undrar jag om det kommer bli jätte stor skillnad på ljudet om jag övergår till att bara köra in micken direkt i mboxens pre-amps!

Har tidigare kört med ett emu 1616 (som nu är sålt) och presonus eureka som separat pre-amp men har bestämt mig för att sälja eurekan p.g.a jag hittat en som säljer sitt mbox 2 för ett riktigt bra pris!

Så istället för att ha kvar eurekan har jag som sagt bestämt mig för att köra med mboxens pre-amps och för pengarna från eurekan köpa en massa isollering eller vad det kallas 😄

Så jag skulle vilja veta om det kommer bli stor skillnad på ljud kvaliten liksom..

Förhoppningsvis blir det inte stor skillnad men en mick förstärkare som kostar ungefär 5000kr måste ju göra någonting bättre? Men digidesign har ju inte direkt gjort några dåliga grejer heller så 🙂

Väldigt tacksam för svar.

mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min personliga åsikt är att preamparna i mbox 2 är relativt dåliga, låter platt och livlöst, drar du på gainen börjar det väsnas en del också och brusar en hel del. Det var mycket bättre preamps i mbox 1 och är det i 003 serien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag förstår 😛

Men har nu fixat så jag kan köpa mbox kortet och ha kvar min eureka 🙂

Vad tror ni om det?

Sen en väldigt viktig sak.. Fungerar mbox 2 till windows vista home premium 64-bit? :rolleyes:

Hittade inga 64 bit drivisar på sidan men det kanske fungerar ändå? eller? Annars fy skäms på digidesign om dom inte gjort några 64 bits än -.-

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå pratar mbox, jag kör miken direkt in i kortet men funderar på att köpa en preamp, tips på sådan? Jag har ingen som helst aning om vad som kan tänkas vara "bra" för mig men vad jag läst här på forumet så rekommenderas inte de här luthman Tube som hänger med TSM-mikarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå pratar mbox, jag kör miken direkt in i kortet men funderar på att köpa en preamp, tips på sådan? Jag har ingen som helst aning om vad som kan tänkas vara "bra" för mig men vad jag läst här på forumet så rekommenderas inte de här luthman Tube som hänger med TSM-mikarna.

Tube MP är väldigt bra med tanke på att den nästan är gratis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tube MP är väldigt bra med tanke på att den nästan är gratis...

Är det så? Det som är sagt till mig är att mboxens är bättre!? Jag har ju väldigt lite erfarenhet av preamps som sagt men om vi slänger på en tusenlapp till, kan du rekommendera någon kring 2.000 kr? Eller vore det värt att köpa en Tube MP?

Jag kanske ska tillägga att jag kör genom en mackiemixer.

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så? Det som är sagt till mig är att mboxens är bättre!? Jag har ju väldigt lite erfarenhet av preamps som sagt men om vi slänger på en tusenlapp till, kan du rekommendera någon kring 2.000 kr? Eller vore det värt att köpa en Tube MP?

Line Audio 2MP ca 2700:-

Studio Projects VTB-1 ca 1500:-

Riktigt bra bägge två.

Jag kanske ska tillägga att jag kör genom en mackiemixer.

Om du kör micken in i mackiebordet så har du ju din preamp där, då ska du inte köra genom en till...

Men du kanske menar att du skulle slopa den och köra genom en separat preamp istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Line Audio 2MP ca 2700:-

Studio Projects VTB-1 ca 1500:-

Riktigt bra bägge två.

Om du kör micken in i mackiebordet så har du ju din preamp där, då ska du inte köra genom en till...

Men du kanske menar att du skulle slopa den och köra genom en separat preamp istället?

Men är mackie-mixern en preamp? Skjut mig om jag är korkad men det visste jag inte! 🙂😄 Ja jäklar. Men vafasen i stort sett alla har ju en mikpreamp OCH ett bord, inte sant?

Så här har jag:

Mikrofon till...

Mackie DFX12 till...

Mboxen.

Jag kör från Mackiens "out-left" till mboxen.

Om jag förstått det rätt så måste jag upp några tusenlappar till för att det ska "slå" den här kombinationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så? Det som är sagt till mig är att mboxens är bättre!? Jag har ju väldigt lite erfarenhet av preamps som sagt men om vi slänger på en tusenlapp till, kan du rekommendera någon kring 2.000 kr? Eller vore det värt att köpa en Tube MP?

Jag kanske ska tillägga att jag kör genom en mackiemixer.

Jag skulle rekommendera dig att vänta tills du kan lägga 3000kr (eller mer) och när dagen kommer att prova de modeller som passar din plånbok då det är stor skillnad på olika typer av preamps (rena, färgande o s v).

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är mackie-mixern en preamp? Skjut mig om jag är korkad men det visste jag inte! 🙂🙁 Ja jäklar. Men vafasen i stort sett alla har ju en mikpreamp OCH ett bord, inte sant?

Så här har jag:

Mikrofon till...

Mackie DFX12 till...

Mboxen.

Jag kör från Mackiens "out-left" till mboxen.

Om jag förstått det rätt så måste jag upp några tusenlappar till för att det ska "slå" den här kombinationen?

Vart kopplar du in i mboxen? Om du kör genom mixern ska du in i line in på mboxens baksida, inte i XLR-kontakterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofan. Jag har kört i XLR... Varför är det viktigt?

2. Är det "rätt" att köra från mixerns "out-left"?

XLR-ingångarna är gjorda för mikrofon-nivå, du skickar in en Line-signal... http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level

"out-left" går alldeles utmärkt.

Om du vill använda mboxens preamp ska du skippa mixerbordet och koppla in din mikrofon direkt i mboxens XLR-ingång

Link to comment
Dela på andra sajter

XLR-ingångarna är gjorda för mikrofon-nivå, du skickar in en Line-signal... http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level

"out-left" går alldeles utmärkt.

Om du vill använda mboxens preamp ska du skippa mixerbordet och koppla in din mikrofon direkt i mboxens XLR-ingång

Tack då har jag det klart. Då kvarstår bara frågan om Mackiens preamp är bättre än mboxens? Man lär så länge man lever 😄

En sak till, kabeln; XLR i mixern och stereo eller mono-tele in i boxen?

Redigerat av karut4
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...