Jump to content
Annons

Midi-pluggar ändrar preset-ljud HELA tiden


Linus Aegman

Recommended Posts

Hej, har stött på problem då jag använder mig av pluggar till midi-spår. Ex har jag en synth och tar fram ett jag älskar så går det över till en annan preset när jag trycker på play. Det är OTROLIGt frustrerande, jag kan aldrig använde det ljudet jag vill ha. Är samma för alla VST-plugins som förljer med cubase. Tar jag "Freeze" så går även den tilbaka till någon annan preset....

Är det någon som har stött på ett liknande problem?

Tacksam för svar, mvh Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
så går det över till en annan preset när jag trycker på play. Det är OTROLIGt frustrerande, jag kan aldrig använde det ljudet jag vill ha.

Spontant tycker jag det låter som att midifilerna innehåller någon s.k. Program Change... Slår midin alltid om till samma preset-nummer/bank, oavsett instrument, vid play?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant tycker jag det låter som att midifilerna innehåller någon s.k. Program Change... Slår midin alltid om till samma preset-nummer/bank, oavsett instrument, vid play?

Valle: "Själva midifilerna"? Innebär det att bara vissa specifika midifiler har sådana PRG-changes eller skulle det i så fall påverka alla midifiler man skapar och/eller importerar till Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant tycker jag det låter som att midifilerna innehåller någon s.k. Program Change... Slår midin alltid om till samma preset-nummer/bank, oavsett instrument, vid play?

Jag har importerat midifiler men även testat att göra egna, samma sak händer. det slår ej om till samma preset. Ex pluginen går kanske 50 preset framåt när jag trycker på play, jag försökte ligga på en annnan preset 50 bakåt men den logiken fungerade inte utan blev något annat ljud som den flyttade sig till.

Det är lika dant med plugins som ej följer med Cubase Studio 4. Det enda som verkar fungera i cubase + midi är om jag tar datorns midiljud (nåt liknande wave synth-sound) som är samma som Guitar Pro har, den funkar i Cubase utan att byta men är ju inte så roliga ljud...

Ska försöka installera om det och se om det blir någon skillnad

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: "Själva midifilerna"? Innebär det att bara vissa specifika midifiler har sådana PRG-changes eller skulle det i så fall påverka alla midifiler man skapar och/eller importerar till Cubase?

Program-/Control-change etc. är data som midi-kompositören själv bestämmer och lägger in, vilka s.a.s. ställer in midienhetens/instrumentets olika parametrar (t.ex. ljud, volym, panorering, effekt etc) automatiskt. Det behöver inte nödvändigtvis ligga först i midifilen, utan kan slängas in lite varstans.

Lägga till, ändra och ta bort PC/CC gör man enkelt i midi-editorn.

@ Linus:

Jag tror inte du behöver installera om något, men:

- Starta om Cubase

- Skapa ett nytt, "tomt" projekt (ingen mall/template!)

- Skapa ett spår/track med ett tomt MIDI-objekt (eller vad det kallas i Cubase)

- Öppna MIDI-objektet i midieditorn och klicka manuellt in lite toner här och där. Stäng editorn.

- Inserta ett VSTi och välj en preset, och starta play...

Är problemet kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Program-/Control-change etc. är data som midi-kompositören själv bestämmer och lägger in, vilka s.a.s. ställer in midienhetens/instrumentets olika parametrar (t.ex. ljud, volym, panorering, effekt etc) automatiskt. Det behöver inte nödvändigtvis ligga först i midifilen, utan kan slängas in lite varstans.

Lägga till, ändra och ta bort PC/CC gör man enkelt i midi-editorn.

@ Linus:

Jag tror inte du behöver installera om något, men:

- Starta om Cubase

- Skapa ett nytt, "tomt" projekt (ingen mall/template!)

- Skapa ett spår/track med ett tomt MIDI-objekt (eller vad det kallas i Cubase)

- Öppna MIDI-objektet i midieditorn och klicka manuellt in lite toner här och där. Stäng editorn.

- Inserta ett VSTi och välj en preset, och starta play...

Är problemet kvar?

tack!

Ok så här blev resultatet. Det fungerade galant med ett nytt projekt då jag ritade in lite själv, ljudet byttes inte. Men sen när jag importerade mina midi-filer jag gjort i Guitar Pro så hända samma sak igen, till och med de filerna där ajg hade ritat i projektet slutade nu att fungera normalt och bytta presets "hejj vilt".

Guitar Pro filerna är från början förinställda med olika instrument "e midi nr 84 för Grand Piona" etc. Kan detta vara felet? Jag har även MÅNGA automatiseringar på spåren i Guitar Pro, hmm. Men jag vet ej hur sådant kan fixas i cubase om det nu är det som kan vara problemet men något händer då dessa filer importeras vilket påverkar alla Midi-plugins!

Mvh Linus

Öppnar en midifil och hittar "Program Change" och det lösta sig 😏

Redigerat av Linus Aegman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...