Jump to content
Annons

Stim pengar


Curry_Man

Recommended Posts

Annons

En summa jag har hört innan är ca 10:- på varje fulllängdsalbum till kompositörena och 10:- till artisten. Sen finns det ju naturligvis både bättre och sämre avtal. Jag har t.ex. för mig att Ace of Base på sin första platta hade ett extremt förmånligt avtal med det lilla bolaget de låg på då.... Hur mycket ersättningen är per påbörjad minut i radio o Tv har jag glömt men det är kanske nån annan som kan fylla i det?

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

En summa jag har hört innan är ca 10:- på varje fulllängdsalbum till kompositörena och 10:- till artisten. Sen finns det ju naturligvis både bättre och sämre avtal. Jag har t.ex. för mig att Ace of Base på sin första platta hade ett extremt förmånligt avtal med det lilla bolaget de låg på då.... Hur mycket ersättningen är per påbörjad minut i radio o Tv har jag glömt men det är kanske nån annan som kan fylla i det?

Mattias

Har väl inte så mycket med stim att göra å andra sidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inte så mycket med stim att göra å andra sidan...

Det har det väl i högsta grad..... man brukar ju säga stim-pengar om all ersättning man får av musik men det är NCB som bevakar inspelningsrättigheterna och Stim offentliga framföranden. Summan jag har hört kommer från någon tidningsartilkel som ett slag genomsnitt hur hög ersättningen är till artister. Om man spelar in en platta och säljer själv ligger den på ca 7,4% av skivans utpris. För försäljning till butik är det 9.009% av butiken inköpspris. Sen finns det en mängd undantag men det orkar jag inte skriva här. Hela den procenten kommer ju inte kompositören till godo då naturligvis en del fastnar i administrationen.

hittade minuttarifferna nu

SVT1/SVT2 Visuellt 806,00

SVT1/SVT2 Lokal Visuellt 73,28

TV3 Visuellt 462,90

TV4 Visuellt 852,56

Kanal 5 Visuellt 244,36

P3 Grammofon 59,63

P4 Riks Grammofon 40,78

Har bara tagit med de vanligaste finns mer att se på www.stim.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inte så mycket med stim att göra å andra sidan...

Det har det väl i högsta grad..... man brukar ju säga stim-pengar om all ersättning man får av musik men det är NCB som bevakar inspelningsrättigheterna och Stim offentliga framföranden. Summan jag har hört kommer från någon tidningsartilkel som ett slag genomsnitt hur hög ersättningen är till artister. Om man spelar in en platta och säljer själv ligger den på ca 7,4% av skivans utpris. För försäljning till butik är det 9.009% av butiken inköpspris. Sen finns det en mängd undantag men det orkar jag inte skriva här. Hela den procenten kommer ju inte kompositören till godo då naturligvis en del fastnar i administrationen.

hittade minuttarifferna nu

SVT1/SVT2 Visuellt 806,00

SVT1/SVT2 Lokal Visuellt 73,28

TV3 Visuellt 462,90

TV4 Visuellt 852,56

Kanal 5 Visuellt 244,36

P3 Grammofon 59,63

P4 Riks Grammofon 40,78

Har bara tagit med de vanligaste finns mer att se på www.stim.se

STIM-pengar är just de pengar du raddade upp i listan (offentliga framförfanden)

NCB-pengar och andra dealar man gör med skivbolagen osv har inte med STIM-pengarna att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

"medelmåttig"radiohit - svårt att veta vad du menar, men omkring 20000-30000. Jag fick 17000 nu, & det var snäppet under medelmåttig radiohit.

Link to comment
Dela på andra sajter

"medelmåttig"radiohit - svårt att veta vad du menar, men omkring 20000-30000. Jag fick 17000 nu, & det var snäppet under medelmåttig radiohit.

Har du royalties på plattan? Hur funkar det nuförtiden egentligen? Vad är kotym? Är det inte sånt man dealar till sig från fall till fall?

edit: stavfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
"medelmåttig"radiohit - svårt att veta vad du menar, men omkring 20000-30000. Jag fick 17000 nu, & det var snäppet under medelmåttig radiohit.

Har du royalties på plattan? Hur funkar det nuförtiden egentligen? Vad är kotym? Är det inte sånt man dealar till sig från fall till fall?

edit: stavfel

ja.

Man dealar från fall till fall & det kan skilja sig otroligt mellan olika bolag & artister.

Finns ingen egentlig kutym.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...