Zim Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Tjo! Skulle vilja göra ett par "stativ" om man kan kalla det det som liknar dessa: http://www.aage.dk/images/products/_midsize/31634.jpg Men kanske mer formskurna efter just mina monitorer. Vill ha upp dem lite pĂ„ höjden, fĂ„ precis den lutning jag vill ha och samtidigt ha ett material som dĂ€mpar vettigt SĂ„ till min frĂ„ga: Ăr det nĂ„gon som kan rekommendera ett bra lĂ€ttarbetat material att göra detta i? Skulle frigolit kunna funka eller Ă€r det kanske lĂ€tt att det uppstĂ„r missljud som nĂ€r man gnider fingrarna mot det? kom med förslag nu! đ
Claes Holmerup Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Tjo! Skulle vilja göra ett par "stativ" om man kan kalla det det som liknar dessa: http://www.aage.dk/images/products/_midsize/31634.jpg Men kanske mer formskurna efter just mina monitorer. Vill ha upp dem lite pĂ„ höjden, fĂ„ precis den lutning jag vill ha och samtidigt ha ett material som dĂ€mpar vettigt SĂ„ till min frĂ„ga: Ăr det nĂ„gon som kan rekommendera ett bra lĂ€ttarbetat material att göra detta i? Skulle frigolit kunna funka eller Ă€r det kanske lĂ€tt att det uppstĂ„r missljud som nĂ€r man gnider fingrarna mot det? kom med förslag nu! đ Frigolit kommer inte att göra nĂ„gon nytta alls, eftersom det Ă€r ganska hĂ„rt och kommer att skicka ner vibrationer nĂ€stan lika bra i underlaget, som utan nĂ„got mellan - sĂ„ det behöver vara ett lagom mjukt material för att skilja monitorerna frĂ„n underlaget. Kuddarna som du lĂ€nkar till, Ă€r gjorda av akustikskum. Behöver du ha högre sĂ„ skulle jag nog rekommendera att du kör med liknande kuddar direkt under monitorerna, men bygger en lagom hög lĂ„da eller nĂ„got (som du förstĂ„s fyller sĂ„ att du inte har kvar nĂ„got hĂ„lrum som ger otĂ€cka resonanser) att sĂ€tta pĂ„ bordet för att fĂ„ upp monitorerna tillrĂ€ckligt sĂ„ att diskanten hamnar i öronhöjd.
SvenTumba Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Yo i stugorna! Hmmm, man kan köpa liknande frĂ„n Thomman för nĂ€stan gratis. Annars sĂ„ Ă€r mitt tips: köp ett billigt liggunderlag, klipp ut tillrĂ€ckligt stora bitar, smacka ihop flera lager med ett lim som inte smĂ€lter elĂ€ndet och det kommer sĂ€kert funka helt OK! Lycka till! đ
SvenTumba Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 SÄg vad Claes rekommenderade, jag byggde sjÀlv tvÄ smÄ lÄdor i trÀ som jag fyllde med kattsand. Under varje lÄda satte jag fast riktigt tjocka möbeltassar för att fÄ bort kontakt med bordsskivan Ànnu mer. Funkar kalas-bra, och monitorerna (Genelec 8030) lÄter mycket bÀttre i mitt mixrum. Nu har jag dessa lÄdor pÄ högtalarstativ och ja, det blev Ànnu bÀttre... Tog inte lÄng tid, har du en stund över prova det!
Claes Holmerup Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Yo i stugorna! Hmmm, man kan köpa liknande frĂ„n Thomman för nĂ€stan gratis. Annars sĂ„ Ă€r mitt tips: köp ett billigt liggunderlag, klipp ut tillrĂ€ckligt stora bitar, smacka ihop flera lager med ett lim som inte smĂ€lter elĂ€ndet och det kommer sĂ€kert funka helt OK! Lycka till! đ Sönderklippt liggunderlag körde jag ocksĂ„ med i början - och det funkar faktiskt helt ok om man har 3-4 lager av det. Den ultimata budgetlösningen, eftersom ett polyeten-liggunderlag bara kostar ett par tior pĂ„ Jula. đ Skum-kuddarna blir dock lite bĂ€ttre - och mycket snyggare... đ
SvenTumba Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 HĂ„ller med Claes, köpta Ă€r vĂ€l snyggast. Men roligast Ă€r att bygga sjĂ€lv! đ Glöm inte bort att kattsand Ă€r kung och ganska roligt att smĂ€lla upp dyra högtalare pĂ„ haha...
Zim Postat 14 oktober 2009 TrĂ„dstartare Postat 14 oktober 2009 Tackar som fan för svaren! Blir att prova mig fram lite nu med hjĂ€lp av era tips! đ Synd att det inte funkade sĂ„ bra med frigolit, jag som tĂ€nkte rota fram elkunskaperna o bygga en frigolitsĂ„g haha xD Och det dĂ€r med kattsanden, det var bra, för kattsand har jag i mĂ€ngder dĂ„ tvĂ„ pĂ€lsbeklĂ€dda terrorister ocksĂ„ bor hĂ€r đ
SvenTumba Postat 14 oktober 2009 Postat 14 oktober 2009 Ok, lĂ„ter bra, go for it! Se bara till att inte ta sanden direkt ifrĂ„n lĂ„dan sĂ„ ska det nog gĂ„ galant! đ±
Zim Postat 15 oktober 2009 TrĂ„dstartare Postat 15 oktober 2009 Ok, lĂ„ter bra, go for it! Se bara till att inte ta sanden direkt ifrĂ„n lĂ„dan sĂ„ ska det nog gĂ„ galant! đ Haha! ska försöka undvika det sĂ„ jag slipper den dĂ€r odören varenda gĂ„ng man ska spela đ
suprapappa Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 o vill man nödvĂ€ndigtvis betala massa pengar istĂ€llet sĂ„ finns t.ex. Mopads som jag anvĂ€nder sedan 15 minuter tillbaka đ se https://www.studio.se/index.php?showtopic=69282
djbolton Postat 15 oktober 2009 Postat 15 oktober 2009 Haha! ska försöka undvika det sĂ„ jag slipper den dĂ€r odören varenda gĂ„ng man ska spela đ Fast dĂ„ fĂ„r du nog vara ifred i studion đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.