Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

skall bygga absorbenter som är 1,5m höga och ca 75 cm breda, skall stå på golvet bakom högtalarna. jag tänkte använda mineralull, och bygga ramen av 1,5 eller 2cm tjocka plankor.

jag har ganska bra diskant och övre mellanregister, men mina mixar blir ganska burkiga ibland, så jag antar att jag har för mkt bas i rummet.

tanken är alltså att absorbenterna skall hjälpa mig få bukt på de lägre frekvenserna (i princip de mesta under 400 hz), hur tjocka bör jag göra dom och hur hårt ska jag packa med mineralull?

skall även göra några liknande att sätta i takhörnen.

några idéer på hur tjocka de bör vara och lite andra allmänna råd?

tacksam för svar! 😳

Annons
Postat

Jag har försökt samla lite av det mest grundläggande om akustikbehandling här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling - men det är ett ämne som man kan skriva nästan hur mycket som helst om, så det är svårt att få grepp om ibland...

Crunchers jättetråd, som Gilbert länkade till, är också kanonbra om man vill gå in på djupet och se hur teorin omvandlas till praktisk användning. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.