Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ett oregelbundet men ständigt återkommande klickljud hörs i högtalare/hörlurar. Har två olika ljudkort att testa igenom och det är samma i båda. Jag undrar nu om det är något fel på min dator eller om det är någon form av störning?

Thx a bunch

Annons
Postat
Ett oregelbundet men ständigt återkommande klickljud hörs i högtalare/hörlurar. Har två olika ljudkort att testa igenom och det är samma i båda. Jag undrar nu om det är något fel på min dator eller om det är någon form av störning?

Thx a bunch

Hej. Det försvann i alla fall för mig när jag brände låten på CD. Dvs, jag tror bara att det är nåt jag hör ibland men som inte "sitter fast" på nåt spår.

Kanske har du tilldelat programet för lite minne?

Hm... förstod du nåt av det?

Postat

Detta kommer hela tiden oavsett om jag har någon ljudfil igång ;p. Det känns snarare som någon elektrisk störning (vad det nu kan vara) / datorfel.

Postat

Det förekommer vissa bärbara som alltid brummar när man kör dem på nätdelen, så testa om det blir bra när du kör på batterier i stället. För att komma till rätta med det i så fall, behövs troligen en isolationstransformator.

Om det inte är det problemet, så testa att koppla in allt i ett jordat urtag i stället och se om det blir bättre. Det finns alltid jordade urtag i köket, eftersom det länge har varit nödvändigt enligt de regler som gäller.

Postat

När jag hade problem med klick i ljudet fick jag ett råd av HPs support att stänga av datorn, ta ur batteriet, koppla från nätadaptern och hålla inne power knappen i 30 sekunder. Detta skulle enligt dem "release static power overflow" vilket tydligen har något med statisk elektrisitet inne i datorn som kan härja omkring och störa. Det hjälpte dock inte mig för mitt problem var av en annan natur (mjukvarurelaterat), men det skadar ju aldrig för dig att prova eftersom ditt problem verkar vara mer åt det hållet. :rolleyes:

Postat

Tackar så mycket!

Gjorde testet. Fick resultatet:

"Some device drivers on this machine behave bad and will probably cause drop-outs in real-time audio and/or video streams. To isolate the misbehaving driver use Device Manager and disable/re-enable various devices, one at a time. Try network and W-LAN adapters, modems, internal sound devices, USB host controllers, etc."

och jag har faktiskt märkt att ljudet laggar till ibland vid inspelning, (om det även har med det att göra...)

Vad göra? Var manipulerar jag drivrutinerna? ☺️

Postat
Tackar så mycket!

Gjorde testet. Fick resultatet:

"Some device drivers on this machine behave bad and will probably cause drop-outs in real-time audio and/or video streams. To isolate the misbehaving driver use Device Manager and disable/re-enable various devices, one at a time. Try network and W-LAN adapters, modems, internal sound devices, USB host controllers, etc."

och jag har faktiskt märkt att ljudet laggar till ibland vid inspelning, (om det även har med det att göra...)

Vad göra? Var manipulerar jag drivrutinerna? 🙂

I Enhetshanteraren kan du stänga av olika saker, så gå in där - men härja försiktigt... 😉

Postat

Jag har nu formaterat datorn och därmed ersatt alla drivrutiner. Klickljudet är borta verkar det som(!) men latency-spikes finns fortfarande när jag kör latency-checker, och det är ju inte bra eftersom jag sysslar med inspelning och vill att det ska vara helt laggfritt. Är det är min datorn inte är tilläckligt stark eller vad är problemet? Det är väl ingen superdator, men är det normalt att spikes på 14 000 mikrosekunder i latency? ...... Ny dator enda lösningen?

/Emil 🙁

Postat

DPC latency spikes har ingenting med hårdvaran i datorn att göra. Det är mjukvarurelaterat och beror på dåliga drivrutiner. Någon eller några enheter i din dator har alltså drivrutiner som tar förlång tid på sig i sin DPC rutin och skapar sålledes spikes. Att köpa en ny dator är inte alltid en lösning, för trots att hårdvaran ser bra ut på pappret så är det inget som garanterar att alla drivrutiner håller måttet.

Vad du måste göra är att isolera de felande drivrutinerna genom att i enhetshanteraren inaktivera och aktivera olika enheter samtidigt som du kör DPC Latency Checker för att få reda på vad som strular. När du har inaktiverat en eller flera enheter och och spikarna försvinner vet du var felet ligger. Det här är det enda sättet. När du sedan vet vilka enheters drivrutiner som knasar har du två val, antingen låter du den vara inaktiverad eller så får du leta reda på andra drivrutiner som fungerar.

Oftast är det nätverkskort som är boven så att börja där kan va en bra sak. Inaktivera både det vanliga nätverkskortet och WLANet. Observera att alla enheter måste inaktiveras i enhetshanteraren. Man kan inte inaktivera exempelvis WLANet genom att trycka på en knapp på utsidan på datorn vilket man kan göra på många bärbara idag.

Hoppas det löser sig! Det här kan vara en djungel och inte alltid så lätt att förstå sig på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.