Jump to content
Annons

Pro Tools eller annat alternativ?


amb01

Recommended Posts

Jag har funderat på att köpa Mbox 2 där Pro Tools 8 LE medföljer + att jag har tänkt att köpa EZ drummer. Är detta overkill om man endast kommer att spela in hemma? Jag kommer koppla en Yamaha P-85 och även elgitarr. Jag kommer spela in alla instrument allt eftersom, så jag kommer inte spela in ett helt band samtidigt=) Vad tror ni, är detta något för mig eller ska jag satsa på något billigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har funderat på att köpa Mbox 2 där Pro Tools 8 LE medföljer + att jag har tänkt att köpa EZ drummer. Är detta overkill om man endast kommer att spela in hemma? Jag kommer koppla en Yamaha P-85 och även elgitarr. Jag kommer spela in alla instrument allt eftersom, så jag kommer inte spela in ett helt band samtidigt=) Vad tror ni, är detta något för mig eller ska jag satsa på något billigare?

Det kanske räcker med en mbox 2 mini i så fall? 😕

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

I och för sig, ska kalkylera lite vad prisskillnaden blir...har förresten tänkt komplettera med Amplitube så småningom, hur kopplar man in gitarren då, följer det med någon slags dosa?

Kör på mboxen! Du behöver inte mycket mer till att börja med. De medföljande pluggarna täcker upp grundbehoven med råge och det är erkänt bra mikrofonförstärkare i mboxen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på mboxen! Du behöver inte mycket mer till att börja med. De medföljande pluggarna täcker upp grundbehoven med råge och det är erkänt bra mikrofonförstärkare i mboxen.
Menar du Mini nu eller?=) Jag behöver alltså inte EZ drummer ens?
Link to comment
Dela på andra sajter

konstigt att ingen tar upp alternativ till protools

har du jobbat med protools tidigare eller något annat daw?

till de flesta ljudkort idag ingår det något program som du kan komma igång med

problemet med protools är att du är låst till vissa ljudkort tex om du vill expandera i framtiden

medan om du jobbar med tex cubase kan du ha vilket ljudkort som helst

iprincip kan du få andra bättre ljudkort billigare

främsta anledningen att välj mbox är ändå protools

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du Mini nu eller?=) Jag behöver alltså inte EZ drummer ens?

Du sa själv att din synt inte gick att koppla in i mini, så då får jag rekommendera mbox2.

Om du behöver ez drummer eller ej kan jag inte svara på. Mbox brukar säljas med en sorts "plug-in bundle" där det hänger med en jäkla massa mjukvaruinstrument, jag har inte 8 utan 7.4 så jag vet inte vad för trummor som hänger med 8:an. Kolla jams hemsida. eller digidesign.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sa själv att din synt inte gick att koppla in i mini, så då får jag rekommendera mbox2.

Om du behöver ez drummer eller ej kan jag inte svara på. Mbox brukar säljas med en sorts "plug-in bundle" där det hänger med en jäkla massa mjukvaruinstrument, jag har inte 8 utan 7.4 så jag vet inte vad för trummor som hänger med 8:an. Kolla jams hemsida. eller digidesign.

Kolla här vad som följer med 8:an:

http://digidesign.com/index.cfm?langid=100...mp;itemid=35972

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

OK jag har varken jobbat med Pro Tools eller Cubase tidigare. Är det lättare att komma in i något av dem? Har jobbat mycket i Fasttracker haha, och provat Ntrack Studio men det var inget vidare...

Har även funderat på detta alternativ: Ett Emu 0404-kort med EZ Drummer och Amplitube Jimi Hendrix edition, totalt 3985kr. Där följer Cubase med.

EDIT: Det blir Mbox 2 har jag kommit fram till, kommer köpa till Amplitube och EZ Drummer så småningom=)

Redigerat av amb01
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Någon som har någon demo av pro tools 8 så att man kan se hur ptogramet fungerar, alltså en video, har kollat lite på det och det känns väldigt homogent.

JAg jobbar i Logic i dag.

Om du blir medlem på digidesigns hemsida så får du tillgång till digi-TV. Där finns massor av videor. Tror inte du behöver äga pro tools för att bli medlem. Annars kanske du kan komma hem till någon som har det så du får testa lite.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett tips. Har du ett M-audio ljudkort kan du ladda hem Pro Tools M-Powered demon och provköra.

Jag gillar PT. Jobbar med PT HD i studio.

Jag tycker PT´s styrka är audiohanteringen. Riktigt bra.

Det finns en grej jag nojar på med PT LE och M-Powered och det är avsaknad av automatiskt delay kompensation.

Ofta inget problem men värt att tänka på om man jobbar med mer komplexa mixar.

Det finns också färre gratispluggar jämfört med VST och AU pluggar.

Jag kör rejält med kanaler när jag mixar så, 48 tracks räcker inte till helt enkelt.

Om jag skulle köpa nåt idag så skulle jag välja Logic.

Fler pluggar och features som tilltalar mig.

Det finns för och nackdelar med både Logic och PT.

Det finns grejer som kan göra mig tokig i Logic, likaså i PT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips. Har du ett M-audio ljudkort kan du ladda hem Pro Tools M-Powered demon och provköra.

Jag gillar PT. Jobbar med PT HD i studio.

Jag tycker PT´s styrka är audiohanteringen. Riktigt bra.

Det finns en grej jag nojar på med PT LE och M-Powered och det är avsaknad av automatiskt delay kompensation.

Ofta inget problem men värt att tänka på om man jobbar med mer komplexa mixar.

Det finns också färre gratispluggar jämfört med VST och AU pluggar.

Jag kör rejält med kanaler när jag mixar så, 48 tracks räcker inte till helt enkelt.

Om jag skulle köpa nåt idag så skulle jag välja Logic.

Fler pluggar och features som tilltalar mig.

Det finns för och nackdelar med både Logic och PT.

Det finns grejer som kan göra mig tokig i Logic, likaså i PT.

Bra inlägg !

jag klurar på att köpa ett nytt ljudkort snart så då funderade jag på vad jag skulle köpa, om jag i samma veva skulle kolla närmare på PT.

Tittade på massa videos igår och det ser ju väldigt smidigt ut.

Någon som har någon mer input om Logic vs PT

alltså som jobbat i det ena eller jobbar i båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...