Jump to content
Annons

MOTU SERIEN


Newsec

Recommended Posts

Ska som sagt köpa nytt ljudkort och fått lite smått besluts ångest. Behöver lite extra tips.

Som tidigare i forumet har jag fått tips på EMU-1212M och Behringer ADA8000.

Eftersom jag anser att detta system inte kommer "räcka" för mig i framtiden så vill jag köpa ett ljudkort med fler ingångar.

* Det jag undrar över är främst vad det är för skillnad på MOTU korten? Tycker de ser likadana ut 😉

* Sen den andra frågan är om jag köper ett MOTU ljudkort. Behöver jag fortfarande köpa en Behringer ADA8000 då? Eller finns det Preamps/AD-DA i MOTU korten?

Tacksam för svar och tips!

//MVH Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör med ett Motu 828mkII, den har 10 analoga ingångar, varav 2 är preampar. Och 8 analoga utgångar. Du kan även koppla in ADAT, då får du ytterligare 8 In/ut gångar.

Så du behöver bara köpa ADA8000 om det inte räcker med dom ingångar och utgångar som redan finns på kortet.

Detta kort har funkat alldeles utmärkt för mig, stabilt som tusan. Och med en superb ljudkvallité!

Jag kör den på min bärbara PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade in lite extra på MOTU 896 HD

Där har jag alltså 8 analoga ingångar med mic preamps till varje.

* Är det någon som vet hur kvaliten är på MOTU:s Mic preamps?

Med tanke på priset borde det väl vara grym kvalite?

* Något man ska passa sig för med detta ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att kvallitén på preamparna är helt ok!

Det man ska tänka på är att få kortet på öppen köp om du kör med PC. Har du mac så är det inga problem. Men det är inte alla PC som man kan köra kortet med.

828/ 896: NEC chip on PCI/PCMCIA firewire cards

There's an incompatibility between the NEC chip found in some Firewire cards and the motu firewire line of interface. If the firewire installer warns you that you're running a Firewire card with the NEC chip, you should replace said card with a card that uses the TI (Texas Instruments) or Lucent chip. Keyspan, Sonnet and ADS are a few of the many brands using the TI or Lucent firewire chips. Please check with the manufacturer of the firewire card before purchasing it to ensure it has the TI or Lucent chip.

Så öppetköp är att rekomendera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Brosan kör Motu 828mkII tillsammans med DP och en G5 och är helnöjd.

Eftersom du för en billig penning kan köpa till ytterligare kanaler så är

det helt klart värt en investering. Betr firewirekorten för PC, så är det

bara att satsa på något annat kort om du har NEC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det chipet på moderkortet ni menar?

Har ingen aning vad jag har?

Kör med ett ASUS A7V8X moderkort

PCI = kortplats i stationär dator

PCMCIA = kortplats i bärbar dator

Det finns en uppsjö av externa firewirekort på marknaden.

Om du kör XP, använd inte sp2. Mk2´an kommer inte överens

med firewire då enl MOTU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver jag för att MOTU 896 HD ska fungera då?

Har jag fattat rätt att till MOTU 896 HD så behövs inte 424 PCI kortet?

Det körs alltså direkt in i ett firewire kort?

(Typ som ett externt ljudkort med andra ord?)

Gärna tips på prylar eftersom jag inte är så insatt än...

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan hjälpa mig! Nu har det kört ihop sig ännu mer.

Nu när jag tänker efter så måste jag fråga er erfarna här ute på forumet om:

När man spelar in trummor med 7 mikrofoner. Måste jag ha Micpremps till alla 7 mickar då?

Det slog mig bara en tanke på att signalen kanske är tillräkligt hög. Kanske kan välja något annat utav MOTU korten som har endast 2 mickpreamps

(Ex: 828 mkII)

Någon kanske vet vilket MOTU kort som lämpar sig bäst för mig?

SNÄLLA! Hjälp mig. Stort behov av hjälp!

Mycket tacksam för svar!

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

kör med 828 MkII under Win XP med Service Pack 2. Inga problem så långt ögat når här. Funkar snor-stabilt.

Det bästa man kan göra om man vill ha fler mic-pre's till sitt 828 är att köpa nåt med ADAT-utgång. Behringer ADA8000 är en variant, och så har PreSonus en bättre och dyrare också - som naturligtvis torde låta bättre än Behringern.

M-Audio Octane är ytterligare en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan hjälpa mig! Nu har det kört ihop sig ännu mer.

Nu när jag tänker efter så måste jag fråga er erfarna här ute på forumet om:

När man spelar in trummor med 7 mikrofoner. Måste jag ha Micpremps till alla 7 mickar då?

Det slog mig bara en tanke på att signalen kanske är tillräkligt hög. Kanske kan välja något annat utav MOTU korten som har endast 2 mickpreamps

(Ex: 828 mkII)

Någon kanske vet vilket MOTU kort som lämpar sig bäst för mig?

SNÄLLA! Hjälp mig. Stort behov av hjälp!

Mycket tacksam för svar!

Har spelat in trummor med mitt 828mkII, Inga som helst problem!

Jag körde in överhänget i dom två mic preamparna i kortet, och sedan körde jag resten av mickarna i dom andra ingångarna. Funkade klockrent!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dina önskningar är? 😎

Nä,men skämt och sido. Jag ska spela in som sagt trummor med sju mickar. Det är det som tar plats med ingångar...sen är det gitarr bas sång och midi. Men detta spelar man ju inte samtidigt så det är ju inga problem. Vad jag vet?

Men jag förstår inte riktigt vad det är som kan strula med PC? Är det endast firewire kortet? Om det är så,kan någon tipsa om vilket firewire kort jag ska köpa som fungerar korrekt??????

Hallå??

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kollade runt lite efter FW-kort baserade på Texas Instrument eller Lucent som det stod i länken ovan att man skulle ha. Jag hittade inte den informationen när jag kollade som hastigast på Komplett, Dustin och Datorbutiken så mitt tips är att ringa valfri handlare så kan dom säkert kolla upp det istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"FW-kort baserade på Texas Instrument eller Lucent" Vad är detta då?

Hur märker man att det inte fungerar då??

Och är det värt att lägga d pengarna som är mellan 828 MkII / 896HD

Vill ju gärna ha 8 micpreamps också. Är de bra micpreamps?

Redigerat av Newsec
Link to comment
Dela på andra sajter

"FW-kort baserade på Texas Instrument eller Lucent" Vad är detta då?

Ingen aning vad det egentligen innebär och känner inte att jag behöver gå till botten med det heller. Det skulle för mig räcka som anledning att från en säljare beställa ett firewirekort som rekommenderas av MOTU själva!

Jag vet inte alls hur micpreamparna är. Vet inte heller hur stor prisskillnaden skulle vara mellan att köpa en 896 eller en 828 MkII + en ADA800 eller vad den heter. Kan tänka mig att 896HD:s preampar INTE är sämre än Behringers, men det är enbart spekulationer. Motu är kända för att göra bra grejer. Jag har bara använt 828 Mk2 tillsammans med en Mac G5 och det funkar suveränt.

Varsågod! En lista med fullständiga gissningar eftersom du är så kåt på info. 😳

Köp. Var glad om det funkar. Byt om det inte funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...