Jump to content
Annons

Ljudisolering

Recommended Posts

scanberg (oregistrerad)
Postat

Tja, bygger en liten studio hemma hos mina föräldrar.

Jag har ett rum på 2.3 * 4.2 och en takhöjd på 2.4 m. Jag kommer sätta in ecophon plattor typ Master F

i taket och Wall Panel A med Super G ytskikt i väggarna. Nu till mina frågor.

Tror ni jag kommer behöva några yttligare absorbenter i hörnen av rummet för främst då bas fällor?

Jag hade tänkt att använda rummets ena kort sida att ha datorn och hela inspelnings utrustningen i.

Är detta en bra idé? Väldigt tacksam för svar //Martin (en som vill komma igång med skapandet så fort

som möjligt men inte behöva kompromissa med ljudet allt för mkt:)

Annons
Postat (redigerat)

I och med att rummet är ganska litet och väggarna står i räta vinklar kommer du antagligen behöva cornertraps för att komma till bukt med basen. Prova med en mjuk gosig soffa i ett av hörnet (om du har någon)... detta brukar fungera ganska bra.

I ett rum av din typ uppstår lätt "stående vågor" alltså frekvensområden som blir väldigt förstärkta om du inte gör något åt hörnen. Det finns många trådar på forumet som går igenom hur du kan räkna ut dina problem frekvenser och vad som krävs för att komma till bukt med problemen...

Enligt egen erfarenhet (mitt rum är i nästan samma dimension som ditt) är basfällorna nästan viktigare än absorbenter... Hyllor med spridda böcker (står olika djupt och grunt i hyllan) fungerar utmärkt som absorbenter... glöm heller inte tjock matta på golvet.

Antar att det egentligen är fråga om ljudabsorbtion och inte ljudisolering som du skrivit som rubrik... detta kräver MYCKET större åtgärder.

MVH

Redigerat av DuckieTheAnk
scanberg (oregistrerad)
Postat

OK. tack för svar. Har lite mer jag undrar över dock.

Jag vill ju kunna mixa mina inspelningar i rummet oxå då det är det ända rum jag har för detta.

Kommer det blir svårt med vissa frekvensområden när jag har "ecophonat" hela rummet?.

Jag skulle ju helst vilja klä hörnen top till tå med något o slippa ta in möbler då rummet är litet och jag kommer ha

gitarrer och basar och mickar o dylikt där inne plus hela dator stationen.

OM man sätter upp absorbenter i hörnen, ska jag sätta dom utan på ecophon isoleringen för jag har isolering för hela rummet(vägg + tak).

/martin

Postat
OK. tack för svar. Har lite mer jag undrar över dock.

Jag vill ju kunna mixa mina inspelningar i rummet oxå då det är det ända rum jag har för detta.

Kommer det blir svårt med vissa frekvensområden när jag har "ecophonat" hela rummet?.

Jag skulle ju helst vilja klä hörnen top till tå med något o slippa ta in möbler då rummet är litet och jag kommer ha

gitarrer och basar och mickar o dylikt där inne plus hela dator stationen.

OM man sätter upp absorbenter i hörnen, ska jag sätta dom utan på ecophon isoleringen för jag har isolering för hela rummet(vägg + tak).

/martin

att sätta cornertraps på ovanpå andra absorbenter verkar onödigt. Sök i forumet på "basfälla" "cornertrap" eller dyl.!

Finns massor av bra guider!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.