Jump to content
Annons

Hur byter man tempo och taktart i Pro Tools?


Potatisburk

Recommended Posts

Se rubriken ^^

Vi använder nämligen Pro Tools i skolan och jag är ganska borta vad gäller de olika funktionerna, bl.a. metronomen. När jag väl fick lära mig att man skulle lägga in metronomen som ett eget "click"-track (hur jävla onödigt är inte det?!) så frågade jag hur man ändrade tempo och taktart i låten. Detta fick jag inget ordentligt svar på. Så jag undrar om nån vänlig själ kan upplysa mig, gärna med bilder. ^^

Kan fråga skolan om jag får låna instruktionsboken, men det är inget ni behöver upplysa mig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla på din transport bar (eller vad den heter, den lösa panelen med play/stop osv).

1. Dubbelklicka på fönsterlisten.

2. Klicka av director (gubben med taktpinnen).

3. Skriv i ditt eget tempo / taktart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på din transport bar (eller vad den heter, den lösa panelen med play/stop osv).

1. Dubbelklicka på fönsterlisten.

2. Klicka av director (gubben med taktpinnen).

3. Skriv i ditt eget tempo / taktart.

Då ställer du in tempo och taktart för hela låten. Jag vill att metronomen ska byta takart efter ett visst antal takter.

Link to comment
Dela på andra sajter

får man fråga vad det är för skolan?

tycker att det är väldigt konstigt att läraren inte svarar...

Hur som helst, i edit ruler view väljer du Tempo och meter, och då får du taktart och tempo under tidslinjen.

nu kan du skriva in dina ändringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
får man fråga vad det är för skolan?

tycker att det är väldigt konstigt att läraren inte svarar...

Hur som helst, i edit ruler view väljer du Tempo och meter, och då får du taktart och tempo under tidslinjen.

nu kan du skriva in dina ändringar.

Spyken, Lund! Men jag ska fan inte klaga. Jävligt fin studio som vi får använda mer eller mindre när vi vill.

Funkar nu iaf, tack för hjälpen!

EDIT: stavfel...

Redigerat av Potatisburk
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu av någon anledning så kan jag inte längre byta tempo. 😆

Jag har inga problem med att byta taktart. Det är bara att klicka på meter och slå in i vilken takt man vill att den ska ändras och sedan vilken taktart den ska ändras till. Det är alltså bara tempot jag har problem med.

Jag får upp tidslinjen när jag klickar på pilen framför "tempo", men sen har jag testat mig fram utan att få det att funka. Har mest bytt taktart än så länge så det är därför jag först nu kom på att jag inte kan byta tempo.

EDIT: ...Pilen, inte pluset.

Redigerat av Potatisburk
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu av någon anledning så kan jag inte längre byta tempo. 😆

Jag har inga problem med att byta taktart. Det är bara att klicka på meter och slå in i vilken takt man vill att den ska ändras och sedan vilken taktart den ska ändras till. Det är alltså bara tempot jag har problem med.

Jag får upp tidslinjen när jag klickar på + efter tempo, men sen har jag testat mig fram utan att få det att funka. Har mest bytt taktart än så länge så det är därför jag först nu kom på att jag inte kan byta tempo

Tryck på tidslinjen där du vill ändra tempot och sen är det väl bara att dra musen uppåt/neråt har jag för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryck på tidslinjen där du vill ändra tempot och sen är det väl bara att dra musen uppåt/neråt har jag för mig

Då byter du tempo för hela låten... Jag vill ha en tempohöjning/sänkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Har för mig att man trycker på plusset (+) uppe där det står Tempo, där kan du ändra tempo vid en speciell location.

Danke! Konstigt att jag inte testat det förut kan man ju tycka, men men. Tack för hjälpen! ^^

EDIT: Dirigenten måste vara igång...

Redigerat av Potatisburk
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...