Jump to content
Annons

Antalet Nordsyntar i världen?

Recommended Posts

Freedolf (oregistrerad)
Postat

Jag är grymt stolt över att bo i landet som tillverkar Nord-syntarna! Clavia har verkligen lyckats utveckla en produkt som skiljer sig från mängden vad gäller sound, intuitivitet och design.

Men jag och mina musikerkollegor har ibland diskuterat hur många av de olika Nord-produkterna som finns runt om i världen idag? Är det någon som sitter på info om detta? Det vore kul att veta. Man ser ju de svenskbyggda, röda underverken i TV-sändningar från hela världen.

Och om USA eller Europa är största marknaden? Eller Asien...?

Vilken av deras produkter kan ha sålt bäst genom åren?

Nord Lead? Nord Electro? Nord Stage?

Vad tror ni?

/Jonas. Nyfiken.

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag är grymt stolt över att bo i landet som tillverkar Nord-syntarna! Clavia har verkligen lyckats utveckla en produkt som skiljer sig från mängden vad gäller sound, intuitivitet och design.

Men jag och mina musikerkollegor har ibland diskuterat hur många av de olika Nord-produkterna som finns runt om i världen idag? Är det någon som sitter på info om detta? Det vore kul att veta. Man ser ju de svenskbyggda, röda underverken i TV-sändningar från hela världen.

Och om USA eller Europa är största marknaden? Eller Asien...?

Vad tror ni?

/Jonas. Nyfiken.

Nord Lead i alla dess varianter lär var den mest sålda, jag har för mig att jag har hört att Clavia har sålt runt 25000 syntar totalt vilket är väldigt lite jämfört med Yamaha Korg Casio och Roland som säkert har sålt miljontals syntar och flera miljarder(njae) hemkeyboards, men Clavia har ju mest satsat på proffs som har råd med lite dyrare syntar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Har för mig att Korg M1 såldes i ca 250 000 exemplar.

DX7 sålde nog runt 150 000 exemplar.

Men alla syntar har inte varit sådana veritabla hits. Och det säljs inte lika många "hårda"syntar nu för tiden.

Freedolf (oregistrerad)
Postat

Hm, inte fler alltså? Tycker mig se dem överallt.

Men det är klart. 25000 är väl en ok siffra, trots att monstret Korg M1 sålde runt 250000 ex. 😆

/Jonas

Postat

Min vilda gissning är Nord Lead 2 Rack. Men Nord Electro 2 och 3 är säkert det mest säljande just nu.

Postat
Min vilda gissning är Nord Lead 2 Rack. Men Nord Electro 2 och 3 är säkert det mest säljande just nu.

Undrar om stage kommer öka sin fösäljning nu när det inte längre går att ha exakt samma pianoljud i electromaskinerna, utan att stage:n har ännu ett snäpp bättre. Innan va det ju samma pianoljud i stage ex som i electro 3, fast det va ju anslagskänslan som skiljde, men nu skiljer alltså även ljudet. (vilket kändes roligt för mig som äger stage ex måste jag säga) 🙂

MVH

Anders

Postat
Har för mig att Korg M1 såldes i ca 250 000 exemplar.

DX7 sålde nog runt 150 000 exemplar.

Men alla syntar har inte varit sådana veritabla hits. Och det säljs inte lika många "hårda"syntar nu för tiden.

Menar du att DX 7 sålde färre än M!. Det hade jag aldrig gissat. Men om Clavia är ett AB så kanske det står någe i årsrapporten som finns att beställa.

Kolin

Freedolf (oregistrerad)
Postat

Känner också på mig det. Electro 3 lär väl gå som smör antar jag!

Postat

Anledningen till att man ser Clavia-synthar "överallt" är ju att de har designats för att märkas. -Om man ser en vanlig svart synth så tänker man knappt ens på att den är där (om man inte är en synthnörd som jag) medans man ju direkt reagerar på den röda Clavia-färgen...

Tror också att det är Electro som säljer klart bäst nu. De har väl i princip lagt ned tillverkningen av både NordLead och NordModular eftersom det är för få som köper de mer "extrema" produkterna. NordWave är väl även den lite av en utveckling mot mera "mainstream"-produkter, med sampling och möjlighet till mer vanliga ljud istället för rena synthklanger.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.