Tapas Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 Hej alla här! Jag har skaffat mig en kondensatormic, MXL 990, som går via xlr till tele in i mitt Edirol FA-66 ljudkort. Jag har försökt leta lite här på forum.studio och även på andra håll och de flesta tipsen handlar om att ha på fantommatningen och aktivera mikrofon via kontrollpanelen->ljud. Detta är uppenbarligen beprövat eftersom jag nu sitter här och ska vädja om hjälp. Ett tredje tips som har återkommit är att det ska vara xlr från ljudkortet till xlr i mic:en (eftersom det inte går ström från tele?). Det konfunderar mig eftersom mitt ljudkort har fantommatning som uppenbarligen bl.a. är till för kondensatormikrofoner, men saknar xlr input, det finns bara teleinput. Finns det någon som skulle kunna ha en annan förklaring varför jag inte får något ljud eller någon typ av reaktion från min nyinköpta mikrofon? mvh, David
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 Det finns ingen fantommatning i ett telejack. Du måste koppla micken till en XLR-ingång.
Tapas Postat 24 september 2009 Trådstartare Postat 24 september 2009 Det finns ingen fantommatning i ett telejack. Du måste koppla micken till en XLR-ingång. Det låter ju vettigt, men om inte ljudkortet har en xlr-ingång?
Ken Kängström Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 Det finns ingen fantommatning i ett telejack. Du måste koppla micken till en XLR-ingång. I sådana fall hade kanske telefonen sprängts?
maart (oregistrerad) Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 Det låter ju vettigt, men om inte ljudkortet har en xlr-ingång? Edirol FA-66 har 2 mickpreamps (XLR-ingångar) med fantommatning.
Tapas Postat 24 september 2009 Trådstartare Postat 24 september 2009 Det finns ingen fantommatning i ett telejack. Du måste koppla micken till en XLR-ingång. Ursäkta...förstod precis att ingången in till ljudkortet är en kombo, fungerar både med xlr och tele, shit vad det skulle ta tid att inse. Tack så mycket för svaret iallafall!
Tapas Postat 24 september 2009 Trådstartare Postat 24 september 2009 Edirol FA-66 har 2 mickpreamps (XLR-ingångar) med fantommatning. Tack insåg precis det med. Lite trögt av mig...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 Det är kombi-ingångar där fantommatningen endast funkar på XLR och hi-Z bara funkar på tele.
Tapas Postat 24 september 2009 Trådstartare Postat 24 september 2009 Det är kombi-ingångar där fantommatningen endast funkar på XLR och hi-Z bara funkar på tele. Tack igen!
Analogfreak (oregistrerad) Postat 24 september 2009 Postat 24 september 2009 Tack igen! Hoppas det löser sig 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.