Jump to content
Annons

Köpa stålsträngad gitarr, hjälp!


Laserskrivarn

Recommended Posts

Hej!

Jag letar efter en stålsträngad akustisk gitarr i prisklassen runt 3000 kr, men jag har ingen aning om vad som är bra/dåligt i den stora djungeln med gitarrer. Om man köper med inbyggd mick och så vidare, drar det ner kvalitén på resten av gitarren i förhållande till vad mick och ev. EQ osv kostar? Jag har mixat många offentliga mindre konserter där det används linad stålsträngad och jag gillar inte riktigt soundet det blir av det, men är det ingen jättestor skillnad med och utan mick så är det ju alltid praktiskt att ha.

Så alltså letar jag efter en stålsträngad gitarr med eller utan mick i 3000 - prisklassen för enklare studio inspelningar och live framträdanden.

Jag spelar mycket i stil med exempelvis John Mayer om någon vet något om det :rolleyes:

Massa tack på förhand!

Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag letar efter en stålsträngad akustisk gitarr i prisklassen runt 3000 kr, men jag har ingen aning om vad som är bra/dåligt i den stora djungeln med gitarrer. Om man köper med inbyggd mick och så vidare, drar det ner kvalitén på resten av gitarren i förhållande till vad mick och ev. EQ osv kostar? Jag har mixat många offentliga mindre konserter där det används linad stålsträngad och jag gillar inte riktigt soundet det blir av det, men är det ingen jättestor skillnad med och utan mick så är det ju alltid praktiskt att ha.

Så alltså letar jag efter en stålsträngad gitarr med eller utan mick i 3000 - prisklassen för enklare studio inspelningar och live framträdanden.

Jag spelar mycket i stil med exempelvis John Mayer om någon vet något om det :rolleyes:

Massa tack på förhand!

Kim

Mina två ören.

Köpte en 3000 kronors gitarr, ny hos en handlare. Tillverkare morgan för 5 år sedan.

Nu i år har jag köpt två till för 450kronor styck hos en pantbank. De låter båda bättre, men gäller att prova innan och testa vilken som låter bra. En Yamaha med inbyggd mic och en noname utan mick som heter SX.

Den jag betala 3000 för använder jag inte längre, står och samlar damm.

Bara för att det kostar mer behöver inte betyda att det är bättre. Prova istället dig fram till något du trivs med.

Link to comment
Dela på andra sajter

I den prisklassen finns det båda bra och dåliga gitarrer. Det kan skilja ganska mycket från gitarr till gitarr, även om det är samma märke. Jag köpte en ibanez för 4000kr för några år sedan.. jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var för modell men jag lånade hem gitarren för att testa och den fungerade bra för mig. Jag tycker du ska göra samma sak. Känn på guran innan du bestämmer dig för det kan som sagt skilja ganska mycket från instrument till instrument. Sen finns ju alternativet begagnat och där kan man göra riktiga fynd.

Vet inte om jag hjälpte så mycket men prova iaf gitarren ordentligt innan du köper den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)

Kolla på Simon & Patrick.... De säljs både med och utan B-band... Det blir ca tusenlappen billigare utan mick. Jag köpte en utan mick av samma anledning som du nämnde... den låter inte bra för inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...